Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen

Ratahanke Käynnissä Satakunta Pirkanmaa

Tasoristeykset muodostavat rautateiden selkeimmän turvallisuusriskin. Hankkeen alussa vuonna 2020 Tampere-Pori rataosuudella oli 43 tasoristeystä, joista kesäkuuhun 2025 mennessä on poistettu 9 tasoristeystä.

Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankkeen kartta, jossa näkyy tasoristeysten sekä tulevien siltojen toimenpiteet.
  • Esisuunnittelu
  • Yksityistietoimitukset
  • Suunnittelu (rata- ja tiesuunnittelu)
  • Rakentaminen on aloitettu

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
2020-2028
Urakoitsija
Hankealueen kunnat ja kaupungit, rakennuttaja- ja suunnitteluttajakonsultti Ramboll CM Oy
Kustannukset
40 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet

Lisätä tie- ja rautatieliikenteen turvallisuutta Tampereen ja Porin välillä.

Ajankohtaista

Työt Ulvilan Haistilan ja Yli-Rantalan välillä

Ulvilan Haistilan uuden alikulkusillan rakentaminen on käynnissä. Ajankohtaisia töitä Haistilassa ovat muun muassa maaleikkaukset, tien rakennekerrosten rakentaminen ja alikulkusillan rakentamisen valmistelu.

Tervetuloa syksyllä 2025 yleisöinfoon Ulvilassa. Silloin käydään läpi koko monivaiheisen kokonaisuuden eteneminen ja vastataan kysymyksiin. Tarkka aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin. 

Markkinainfo

Markkinavuoropuhelu Tampere–Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen -hankinnoista järjestettiin helmikuussa 2025.
Tutustu markkinavuoropuheluaineistoon. 

Tilaa hankkeen uutiskirje.

Hankkeen taustat

Tasoristeykset muodostavat tällä hetkellä selkeimmän turvallisuusriskin rautateillä. Turvallisuusriski ei ole yksinomaan tienkäyttäjien, vaan kyse on myös rautatieliikenteen ja sitä kautta junamatkustajien turvallisuudesta.

Ilmakuvassa Vinkkilän ylikulkusilta joulukuussa 2024.

Hankkeen tavoitteet ja sisältö

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä sekä parantaa turvallisuutta kustannustehokkailla keinoilla. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyillä. Toissijaisesti tasoristeykset varustetaan turvalaitteilla tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi. Rataosuudella on tällä hetkellä 36 tasoristeystä ja viisi laituripolkua. Tasoristeyksistä 24 on ilman puomi- tai äänivaroituslaitosta.

Laaja hanke sijoittuu kuuden kunnan alueelle, ja yhteistyö kuntien kanssa on tiivistä. Ensimmäisen tasoristeyksen korvaavan ylikulkusillan rakentaminen aloitettiin vuoden 2023 lopussa. Vinkkilän ylikulkusilta Sastamalassa valmistui kesällä 2024. Kaukolantien ja Vinkkiläntien tasoristeykset korvattiin uudella tielinjauksella ja ylikulkusillalla. Kesällä 2024 valmistui myös Kokemäellä Rutunan silta. 1960-luvulla rakennettu puinen silta korvattiin puu- ja teräsrakenteisella sillalla. Sillan valmistumisen myötä Ahvenuksentien tasoristeys poistui käytöstä.  

Ulvilassa on käynnissä rakennusurakka, jossa suljetaan kahdeksan tasoristeystä Haistilan ja Yli-Rantalan välisellä alueella. Poistettavien tasoristeysten tilalle rakennetaan korvaavat tieyhteydet sekä yksi uusi silta, Haistilan alikulkusilta. Urakka valmistuu syksyllä 2026.

Kohdekohtaisista aikatauluista ja sisällöistä on saatavilla päivittyvää tietoa Suunnittelu-alasivulla

Hankkeen eteneminen

  • Yksityistietoimitukset 2020-2024
  • Hankkeen valmistelevat työt ja suunnittelu 2020-2024
  • Rakentaminen alkoi kesällä 2022
  • Ensimmäiset tasoristeykset suljettiin loppuvuodesta 2022.
  • Hankkeen on tarkoitus valmistua vuoden 2028 loppuun mennessä.

Hallinnollinen suunnittelu käynnistyi vuoden 2021 alussa ja jatkuu vuoteen 2025. Katusuunnitelmat ovat valmiina. Seuraavat ratasuunnitelmat ovat Traficomin hyväksymiskäsittelyssä ja niistä odotetaan päätöksiä kesän 2025 aikana.   

  • Metsänvartija (Nokia)
  • Aarnio–Pohjalantie (Sastamala)
  • Kyttäläntie (Kokemäki)
  • Koivero–Ruhade (Nakkila)

Hieman myöhemmin on etenemässä Vammalan liikennepaikan (Sastamala) suunnitelma, joka on tulossa nähtäville lokakuussa 2025.

Kolme tiesuunnitelmaa etenevät seuraavasti:

  • Ylistarontie (Kokemäki) lähtee myöhemmin Traficomin hyväksymiskäsittelyyn.
  • Äimälä–Aro (Kokemäki) lähtee myöhemmin hyväksymiskäsittelyyn.
  • Merstola (Harjavalta) asetetaan elokuussa 2025 uudelleen nähtäville.

Rata-, tie- ja katusuunnitelmat ovat lain edellyttämiä hallinnollisia suunnitelmia, joilla varataan alueet rakentamista varten. Rakentamissuunnittelussa laaditaan tarkat ja yksityiskohtaiset suunnitelmapiirustukset ja työselostukset työn toteuttamiseksi.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 40 miljoonaa euroa.

Kuvia hankkeelta

Hankkeen kuvia kootaan Flickr-kuvapankkiin. Hankkeen kuvakokoelmaan pääset tutustumaan tämän linkin kautta. 

Kuvat ovat median vapaasti käytettävissä hankkeesta viestittäessä. Kuvaajatiedoksi riittää Väylävirasto.

Kuvia Harjavallasta kesäkuussa 2025:

Ajankohtaista

Takaisin Tampere-Pori tasoristeysten poisto ja parantaminen