Kontiomäki–Pesiökylä-radan perusparannusurakka alkoi kesällä 2021, jolloin päällysrakennetta uusittiin noin 10 kilometrin matkalta Ristijärvellä. Kesällä 2022 päällysrakenne vaihdettiin koko lopulle rataosuudelle, sekä aloitettiin uuden raakapuuterminaalin rakentaminen Pesiökylään. Pesiönlahden ylikulkusilta luovutettiin liikenteelle loppuvuodesta 2022.
Vuonna 2023 Kontiomäki–Pesiökylä-radan perusparannustyöt jatkuivat. Rataosuudella alkoivat myös tasoristeysturvallisuuden parantamiseen liittyvät muutostyöt, radan turvalaitteiden rakentamistyöt, sekä rataosuuden siltojen parantaminen ja uusiminen tarvittavilta osin. Uusi Pesiökylän raakapuuterminaali otettiin käyttöön syksyllä, jolloin ensimmäiset raakapuukuljetukset lähtivät terminaalista raiteita pitkin kohti pohjoisen tuotantolaitoksia. Lisäksi aloitettiin Joukokyläntien parantaminen valtatie 5:n ja Pesiönrannantien väliltä.
Hyrynsalmelle rakennettiin uusi Hyrynsalmen alikulkusilta huonokuntoisen Kajaani-Hyrynsalmentien alikulkusillan tilalle. Hyrynsalmen liikennepaikalle tehtiin liikennettä sujuvoittavia tiejärjestelyitä.
Vuonna 2024 ovat käynnissä seuraavat urakat:
- Tasoristeysturvallisuuden parantaminen
- Joukokyläntien parantaminen välillä valtatie 5-Pesiönrannantie
- Kontiomäki-Pesiökylä-ratavälillä parannettavat ja uusittavat sillat
- Kontiomäki-Pesiökylä turvalaiteurakka
- Hyrynsalmen vahvavirtaurakka
Hanke valmistuu vuoden 2024 lopulla.