Hyppää sisältöön

Espoon kaupunkirata

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Espoon kaupunkirata on osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä. Samalla se parantaa Turun suunnan kaukoliikenteen, Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta. 

Espoon kaupunkiradan töitä toukokuussa 2024.

Hankkeen perustiedot


Lataa hankekortti (pdf)
Aikataulu
2020–2028
Kustannukset
n. 330 miljoonaa euroa
Vastuutahot
Väylävirasto, Espoon ja Kauniaisten kaupungit
Tavoitteet
  • Tiheän, säännöllisen ja kaukoliikenteen häiriöistä riippumattoman lähijunaliikenteen mahdollistaminen.
  • Helsinki–Turku-yhteysvälin ratakapasiteetin parantaminen.
  • Liikenteen täsmällisyyden parantaminen ja häiriöherkkyyden vähentäminen.
  • Yleissuunnitelmat 2002–2011
  • Ratasuunnitelma 2012–2014
  • Rakentamissuunnitelma 2021–2023
  • Rakentamisvaihe 2024–2028

Katso videolta, miten hankkeessa rakennettava uusi raidepari ja katuyhteydet asettuvat suhteessa nykyisiin raiteisiin ja muihin väyliin.

Espoon kaupunkirata -hankkeen 3D-malli

Alla olevan linkin kautta voit sukeltaa hankkeen 3D-malliin ja liikkua radan suuntaisesti koko rataosuuden matkalla.

Espoon kaupunkirata -hankkeen 3D-malli

Hankkeen sisältö

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa valtio ja kunnat ovat sopineet, että valtio käynnistää Espoon kaupunkiradan Leppävaara-Kauklahti toteuttamisen ratasuunnitelman mukaisesti.

Ratasuunnitelmassa on esitetty kahden lisäraiteen rakentaminen nykyisten raiteiden viereen välille Leppävaara–Kauklahti. Lopputilanteessa kaksi eteläisintä raidetta on tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja kaksi pohjoisinta raidetta nopeamman lähiliikenteen ja Turun suunnan kaukoliikenteen käytössä. Suunnitelmassa on esitetty Kilon, Keran, Kauniaisten, Koivuhovin, Tuomarilan, Espoon keskuksen sekä Kauklahden liikennepaikkojen kehittäminen, yhteydet muuhun maankäyttöön sekä liityntäpysäköinti.

Espoon kaupunkiradan hankearvioinnissa on esitetty hankkeen yhteiskuntataloudelliset vaikutukset. Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 0,88.

Suunnitelmakartat

Alle on koottu hankkeen rakentamissuunnitelman yleiskartat sekä suunnitelmakartat Leppävaarasta Kauklahteen. 

Ratasuunnittelun mukaisesti pohjoinen suunta on kartoissa alaspäin, eteläinen ylöspäin.

Hankkeen vaikutukset

Espoon kaupunkirata parantaa Helsinki–Turku-yhteysvälin ratakapasiteettia ja lisää liikenteen täsmällisyyttä sekä vähentää rataosan häiriöitä. Helsinki–Turku-yhteysvälin parantamisessa Espoon kaupunkirata on ensimmäinen rakentamisvaihe riippumatta siitä parannetaanko nykyistä rataa vai edistetäänkö Espoo–Salo-oikoradan toteuttamista.

Ratasuunnitelman yhteydessä on laadittu ympäristövaikutusselvitys, jossa on käsitelty muun muassa vaikutukset maisemaan, luontoon ja ihmisiin sekä tutkittu melun ja tärinän vaikutusalueet. Erillisessä väyläarkkitehtuuriraportissa on esitetty alustava suunnitelma kaupunkiradan yhtenäisestä ilmeestä ja mm. laiturikatosten muodosta ja väreistä. Ratasuunnitelman ohessa on suunniteltu myös niin kutsuttu pyöräilyn laatukäytävä radan läheisyyteen.

Aikataulu ja kustannukset

Ratasuunnitelma on hyväksytty vuonna 2015 ja sen voimassaoloaikaa on pidennetty vuoden 2023 loppuun. Toteutuksen käynnistäminen perustuu Helsingin seudun ja valtion MAL-sopimukseen vuosille 2020-2031. Ratahanke toteutetaan yhteisrahoitteisena hankkeena Espoon ja Kauniaisten kaupunkien kanssa. Espoon kaupunkiradan toteutus käynnistyi rakentamissuunnittelulla alkuvuodesta 2021 ja hanke valmistuu arviolta 2028.

Espoon kaupunkiradan kustannusennuste on noin 330 miljoonaa euroa.

Ratarakentamisen yhteydessä toteutetaan Espoon ja Kauniaisten kaupunkien erilliskohteita eli silta- ja tiehankkeita sekä pyöräilyn laatukäytävä Rantaradanbaana noin 100 miljoonan euron arvosta. Rantaradanbaana on tarkoitus toteuttaa koko ratahankkeen osuudelle Leppävaara–Kauklahti, ja sen kustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa (MAKU 130, 2010=100).

Voit seurata hankkeen etenemistä myös Facebookissa osoitteessa: https://www.facebook.com/espoonkaupunkirata

Ajankohtaista

Leppävaaran ja Kauklahden välillä järjestettiin toukokuussa neljä 24 tunnin liikennekatkoa, joiden aikana tehdään hankkeen etenemisen kannalta tärkeitä työvaiheita.

Juhannuksen jälkeen alkaa viiden viikon junaliikennekatko 24.6.-28.7. välisenä aikana. Elo-syyskuun aikana järjestetään vielä 24 ja 48 tunnin liikennekatkoja. Katkojen ajankohdat on esitetty alla olevassa kuvassa.

Hanke Facebookissa ja Flickrissä

Euroopan unionin osarahoittama -logo.

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.

Anna palautetta Espoon kaupunkirata -hankkeesta

Kaikki palaute hankkeesta on tervetullutta!
Jos haluat vastauksen kysymykseesi, ilmoitathan myös sähköpostiosoitteesi. Antamalla sähköpostiosoitteesi annat suostumuksesi välittää tarvittaessa palautteesi yhteystietojesi kera eteenpäin, mikäli palautteen sisältöön liittyy myös muita toimijoita (esim. Espoon kaupunki, Kauniaisten kaupunki, HSL, VR).

Ajankohtaista hankkeessa