Espoon kaupunkirata: läpi kallion – näin louhittiin uusi tunneli

Julkaistu 14.8.2025

Valo läpäisee uuden rautatietunnelin, josta louhittiin noin 900 puoliperävaunullista louhekuormaa.

Porajumbo töissä tunnelissa.

15. toukokuuta 2025. Työmaatie vie radan yli, läpi kallioleikkauksen ja ohi useiden suurten työkoneiden, kunnes saavutaan pimeän tunnelin suulle. Tunnelista, noin 80 metriä läntiseltä suuaukolta pilkistää porajumbon valonkajo. Se on merkki siitä, että myöhemmin tänään räjäytetään useita kuutioita suomalaista peruskalliota.

Kuva: Kallionseinämästä roikkuvat keltaiset tulilankaniput kertovat, että tänään räjäytetään.

Reiät räjähdysainetta varten porataan noin 50 tonnia painavalla porajumbolla. Työkoneen ajamiseen käytetään sen polttomoottoria, mutta muutoin kone toimii sähköllä, jota neljä väkevää sähkömoottoria syöttävät. Porajumbo vaatii toimiakseen noin 1000 volttia virtaa ja 200 litraa vettä minuutissa. Vettä käytetään porareikien huuhteluun.

Kuvateksti: Varsinaisesta porauksesta vastaa porakruunu, jonka päässä on pieniä, pallomaisia kovametallinastoja.

Reikien poraamisen jälkeen porajumbo peruutetaan pois tunnelista ja on panostuslaitteen vuoro ajaa sisään. Panostuslaitteessa on kaksi koria, joilla ylletään panostamaan 10 metrin korkeudelle.

Kuva: Porajumbo on hoitanut työnsä ja on panostuslaitteen vuoro ajaa tunneliin. Tuulettimen avulla räjäytyksen jälkeiset kaasut saadaan imettyä pois tunnelista (oik.).

Tunnelin louhinta aloitettiin maaliskuussa räjäyttämällä kallioon noin metrin kokoinen syvennys, jota alettiin vähitellen laajentaa. Jo aikaisessa vaiheessa kallion yläosaan valettiin ruiskubetonia sekä koukut täkkäysmattoja varten. Täkkäysmatot estävät irtokivien lentämisen räjäytysten yhteydessä.

Näkymä kohti tunnelin itäpäätä 14.8.2025.

Läpimenoreikää ei tehty räjäyttämällä, vaan viimeiset neljä metriä kalliota irrotettiin vaijerisahalla, jonka jälkeen irrotettu osuus räjäytettiin kahdessa osassa maanantaina 4.8. ja tiistaina 5.8.

Tunnelifaktoja

  • Tunneli louhittiin pilotti-levityslouhintana
  • Tunnelista louhittiin noin 12 000 m3ktr* kalliota eli noin 900 puoliperävaunullista louhekuormaa
    • *m3ktr = teoreettinen kiintotilavuus, joka kuvaa leikattavan maan tilavuutta luonnontilaisessa tiiviydessä mitattuna piirustuksista teoreettisin mitoin.
  • Louhintaan käytettiin noin 17 000 kg räjähdysainetta.
  • Louhintareikiä porattiin noin 34 kilometriä
  • Lujituspultteja on asennettu noin 1 000 kpl
  • Ruiskubetonia käytetään noin 800 kuutiota.