Espoon kaupunkirata -hankkeen viestinnän onnistumista selvitettiin avoimella kyselyllä lokakuussa. Kyselyn tavoitteena oli selvittää asukkaiden sekä hankkeen seuraajien näkemyksiä ja mielipiteitä hankkeen viestinnän onnistumisesta sekä siihen liittyvistä kehityskohdista. Kysely koostui monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä.
Kysely toteutettiin suomeksi ja ruotsiksi ja siihen vastasi 93 henkilöä. Kolme viidestä (59 %) vastaajasta oli tyytyväinen Espoon kaupunkirata -hankkeen viestintään kokonaisuudessaan, neljännes tyytymättömimpiä.
Tilapäiset liikennejärjestelyt ja aikataulut tärkeimpiä aiheita
Tärkeimpinä viestintäaiheina vastaajat pitivät tilapäisiä liikennejärjestelyjä, aikatauluja ja junaliikenteen poikkeusjärjestelyjä. Viimeisimmän aiheen osalta hankkeen viestintä koetaan onnistuneeksi, sillä 79 prosenttia kokee saaneensa riittävästi tietoa junaliikenteen poikkeusjärjestelyistä. Viestinnän riittävyyden näkökulmasta aikatauluista, hankkeen etenemisestä ja vaikutuksista luontoon oli saatu tietoa, mutta ei riittävästi. Hieman yli puolet kokee saaneensa riittävästi tietoa tilapäisistä liikennejärjestelyistä. Muita teemoja, joista hankkeen viestintä pyrkii tulevaisuudessa kertomaan enemmän ovat meluntorjunta ja vaikutukset asumiseen.
- ”Kiitos erittäin hyvin toimivasta tiedotuksesta esim. junakatkojen ja korvaavien yhteyksien suhteen! On myös ollut todella kiva kuulla ja nähdä, mitä alueella on katkojen aikana tehty, se tekee katkojen tärkeyden ymmärtämisestä paljon konkreettisempaa. Eli jatkakaa samaan malliin!”
- ”Minun ei tulisi joutua käymään eri sivustoilla monen linkin takana löytääkseni mahdollisesti tietoa. Tämä olisi kokopäivätyö. Tiedottaminen asukkaille on ollut täysin riittämätöntä teidän osaltanne.”
- ”Pyöräteiden kiertoteiden opaskartat on suunnattu väärin. Kaikissa kartoissa on pohjoinen ylhäällä, vaikka kartat pitäisi tietysti suunnata niin, että karttapohjoinen osoittaa pohjoiseen. Väärin suunnattua karttaa on mahdotonta lukea.”
Tärkeimmät kanavat ovat hankkeen Facebook-tili ja asukaskirjeet
Noin puolet vastaajista piti hankkeen Facebook-tiliä tärkeimpänä tiedonsaannin kanavana, toiseksi tärkeimpänä asukaskirjeitä (43 %) ja kolmanneksi tärkeimpänä tiedotteita ja media kautta saatavaa tietoja (38 %). Tietoa hankkeesta on saatu pääosin Facebookin (59 %), median (47 %) ja maastossa olevien ilmoitustaulujen (41 %) kautta.
- ”Jos en seuraisi asiaa Facebookissa olisi tietoa paljon vähemmän. Aika vähän tietoa olen nähnyt muissa kanavissa. Ja tiedotus keskittyy aika usein esim. vain Kauniaisiin, lähialueilla myös espoolaiset käyttää paljon Kauniaisten palveluja, juna-asemaa jne.”
- “Asukastiedotteet hyvissä ajoin, eikä edellisenä iltana postilaatikkoon. Ja varmistetaan, että kaikille jaetaan, eikä jakaja ”skippaa” postilaatikkoryhmiä.”
Johtopäätökset ja toimenpiteet
Hankkeessa on perehdytty kyselyn tuloksiin ja avoimiin palautteisiin tarkoin. Hankkeen Facebook-tilille on alettu päivittää joka perjantai listaus seuraavan viikon töistä. Näin on pyritty vastaamaan kyselystä nousseeseen tarpeeseen viestiä enemmän hankkeen aikatauluista ja etenemisestä. Lisäksi julkaisemme jatkossa kvartaaleittain arvion kunkin alueurakan valmiusasteesta. Ensimmäisen kerran tammikuun uutiskirjeessä.
Tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja niiden kartoista on käyty hankkeessa paljon keskustelua. Sekä maastoon sijoitettavia että verkossa julkaistavia karttoja on pyritty selkeyttämään. Liikennejärjestelyt tehdään kunkin työvaiheen tarpeiden mukaan ja pyritään toteuttamaan siten, että ne ovat ennen kaikkea turvallisia, mutta myös siten, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa.
Olemme myös jatkossa avoimia risuille ja ruusuille ja kuuntelemme palautteita herkällä korvalla. Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita, teemme samanlaisen kyselyn myös ensi vuonna.
Tutustu tarkemmin viestintäkyselyn tuloksiin tästä linkistä: Espoon kaupunkirata -hankkeen viestintäkysely 2024