Kyselyn tulosten mukaan 69 prosenttia vastaajista kokee hankkeen viestinnän hyödylliseksi. Viestintä on vastaajien mielestä myös ajantasaisempaa kuin viime vuonna (65 prosenttia, +11 prosenttiyksikköä). Vastaajista yli puolet (59 %) kertoo olevansa erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen hankkeen viestintään.
”Kiitos erittäin hyvästä tiedottamisesta. Monella olisi tarvetta ottaa mallia teistä tiedottaessaan.”
”...On ollut ilo seurata, miten tiiminne hoitaa hankkeeseen liittyvää viestintää. Olette onnistuneet monikanavaisessa viestinnässä mielestäni hyvin, puhuttelemaan eri kohderyhmiä ja kertomaan hankkeen vaiheista ymmärrettävästi. Tässä ajassa tekemänne työ alleviivaa sitä, miksi julkisissa organisaatioissa ja projekteissa viestinnällä on todella merkitystä. Kiitos teille! ”
Tärkeimpien aiheiden tuttu kolmikko
Viestinnän kolme tärkeintä aihetta ovat samat kuin viime vuonna: aikataulut, tilapäiset liikennejärjestelyt sekä junaliikenteen poikkeusjärjestelyt. Hankkeen etenemisestä ja hyödyistä, meluntorjunnasta ja aikatauluista on saatu enemmän tietoa kuin viime vuonna. Lisätietoa kaivataan erityisesti hankkeen vaikutuksista luontoon ja tilapäisistä liikennejärjestelyistä.
”Tarkempaa tietoa lähialueen muutoksista ja aikatauluista. Yleisellä tasolla viestintä on hyvää, mutta esimerkiksi tässä Kilossa, ihan aseman vieressä, on tiedottaminen ollut puutteellista.”
”Tuleva vähän pidemmän ajan aikataulutus, mitä tapahtuu lähikuukausina tai ensi vuonna.”
”Ehdottomasti vaikutukset luontoon ja ne liikenteen poikkeusjärjestelyt!!! Luokattoman huonoa infoa tulee korvaavista busseista ja niiden pysäkeistä. Nyt pitää parantaa roimasti!”
Vastaajien mukaan tiedon saannin tärkeimmät viestintäkanavat ovat hankkeen Facebook-tili (57 %), kotiin jaettavat asukaskirjeet (40 %), hankkeen verkkosivut (39 %) sekä median kautta tuleva tieto (36 %). Hieman yllättäen kuitenkin vain 23 prosenttia vastaajista koki saaneensa hankkeeseen liittyvää tietoa kotiin jaettavista asukaskirjeistä, kun vastaavasti Facebookin kautta tietoa oli saanut 62 prosenttia.
Risut, ruusut ja kehittämiskohteet
Vastaajista valtaosa kokee hankkeen viestinnän hyödyllisyyden ja ajantasaisuuden vähintään kohtalaiseksi, mutta viestinnän riittävyydessä ja tiedon löydettävyydessä koettiin parantamisen varaa. Avoimissa vastauksissa hankkeen viestinnälle annettiin sekä ruusuja että risuja ja esitettiin huomioita esimerkiksi esteettömyyteen ja meluun liittyen. Myös ruotsinkieliseen tiedottamiseen toivottiin parannusta.
”Aikataulut kohteiden osalta jää vajaaksi. Vai oletetaanko, että kaikki ovat rakennustöiden alla koko hankkeen keston ajan? Esim. Koivuhovin ja Kauniaisten laitureiden valmistuminen, koska? Kummallakin asemalla on haasteita esteettömyyden kanssa, ja hankaloittaa omaa liikkumista suuresti.”
”Hieman tarkemmin pitäisi eritellä, milloin on kovaa melua tiedossa. Viime helmikuussa tuossa ihan vieressä metelöintiin huolella, ja syyn meteliin sai selville vain ottamalla suoraan yhteyttä hankkeen palautelomakkeella. Ja silloinkin aikataulu oli vastaajalla pielessä. Toivon myös, että Facen sivuilla vastattaisiin selkeisiin kysymyksiin, nyt osa jää vastaamatta. Sinänsä Facen sivut ovat tällä hetkellä erittäin hyödylliset, ja seuraankin niitä lähes päivittäin.”
”… Informationsgången på svenska är minst sagt försvarlig. Jag kan förstå att finska är huvudspråket och att engelskan behövs då nästan 30 procent av invånarna i Esbo centrum har ett annat modersmål än finska, svenska eller samiska…”
”Ainahan on kehittämisen varaa, mutta omalta kohdaltani tiedotus on pelannut loistavasti ja jopa hyvän juhannuksen toivotuksiini vastattiin, joten tiedän, että joku lukee näitä lähetettyjen tiedotteiden vastauksia, olkoot se sitten vaikka hra/rva Tekoäly. Kiitos paljon hyvästä tiedottamisesta.”
Espoon kaupunkiradan viestinnän kielivalintoja ohjaavat Väyläviraston kielilinjaukset. Niiden mukaan oleellinen aineisto tarjotaan viraston vayla.fi-verkkosivuilla kansalaisille suomeksi ja ruotsiksi. Kansainvälisesti kiinnostavia sisältöjä käännetään myös englanniksi. Kielivalinnat lähtevät asiakkaiden tarpeista. Espoon kaupunkirata -hankkeessa muun muassa verkkosivut, työmaataulut, kuulutukset, koteihin jaettavat materiaalit sekä mediatiedotteet on toteutettu suomeksi ja ruotsiksi. Facebook-hanketilin pääkieli on suomi, mutta merkittävimmät aiheet on kerrottu myös ruotsiksi.
Lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille arvokkaasta palautteesta! Espoon kaupunkirata -hanke sitoutuu jatkossakin kehittämään viestintäänsä ja tarjoamaan mahdollisimman ajantasaista ja kattavaa tietoa hankkeen etenemisestä. Jatkamme vuoropuhelua hankkeen seuraajien kanssa, jotta viestintä palvelisi alueen asukkaita ja hankkeen seuraajia parhaalla mahdollisella tavalla.
Voit tutustua vuoden 2025 viestintäkyselyn tuloksiin tästä linkistä: Tiivistelmä Espoon kaupunkiradan viestintäkyselyn 2025 tuloksista