Jokelan asema

Suunnitteilla

Jokelan asema uudistuu 2027–2028 aikana. Asemalle rakennetaan uusi itäinen laituri katoksineen ja alikulkukäytävää kunnostetaan. Samalla aseman esteettömyyttä parannetaan. 

Jokelan asema-alueen kehittäminen on suunnitteluvaiheessa
  • Suunnittelu 2024
  • Rakentaminen 2027–2028

Ajankohtaista

Uudistuvan Jokelan aseman rakentamissuunnittelu käynnistyi vuonna 2024. Suunnittelua tehdään yhdessä Tuusulan kunnan kanssa, jotta alue kehittyy linjakkaasti suhteessa kunnan suunnitelmiin ja yhtenäisesti esteettömäksi. Rakentamisen aikataulu ja työn vaiheistus tarkentuvat suunnittelun edetessä. Rakentaminen Jokelan aseman alueella alkaa aikaisintaan vuonna 2027. 

Suunnitelmana on purkaa nykyinen aseman välilaituri uusien raiteiden tieltä ja rakentaa itäisimmän raiteen viereen esteettömyysvaatimukset täyttävä reunalaituri. Samalla parannetaan olemassa olevaa alikulkukäytävää.

Jokelan asema-alueen uudistusten myötä asema täyttää nykypäivän esteettömyysvaatimukset. Esteettömyyttä parantavat toimet tarkentuvat suunnittelun edetessä.

Ajankohtaista hankkeessa

Takaisin Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Helsinki–Riihimäki -ratahanke: meluntorjunta vilkkaan radan varrella on vaativaa työtä

Julkaisuajankohta 16.6.2025 13.30
Ratapenkereelle rakennettu tumma meluseinä, jossa puisia pystyrimoja.

Järvenpään alueella Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa on valmistunut uusia meluseiniä, jotka parantavat ympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä vilkkaasti liikennöidyn radan läheisyydessä.

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa rakennetaan ensimmäisen ja toisen vaiheen aikana yhteensä noin 15 kilometriä melusuojausta, noin 35 miljoonan euron arvosta. Uutta meluseinää on nyt noussut radan itäpuolelle Ristinummen ja Lustikullan välille. Seuraavaksi rakennetaan radan länsipuolta. 

Meluseinät ovat osa ratahankkeen mittavaa meluntorjuntaohjelmaa. Seiniä rakennetaan niille rata-osuuksille, joilla melun hillitseminen on arvioitu tarpeelliseksi ympäristövaikutusten arvioinnin ja melu-mallinnusten perusteella. Neliraiteisen ratakäytävän suunnittelu asettaa erityisiä haasteita meluntorjun-nalle, sillä junat kulkevat leveällä alueella ja usealla raiteella.

”Meluntorjunta on tärkeä osa hanketta, mutta samalla aihe, johon liittyy paljon odotuksia ja erilaisia näkemyksiä. Ratkaisut perustuvat aina yleisiin melutason ohjearvoihin, asiantuntija-arvioihin ja suunnit-teluperusteisiin. Radan läheisyydessä junien ääniä ei voida täysin poistaa, mutta meluseinät auttavat hillitsemään erityisesti kaikkein häiritsevimmät melupiikit ja vähentämään melun kuormittavuutta lähi-alueen asukkaiden arjessa”, sanoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Vanhoilla asuinalueilla meluntorjunta suunnitellaan tapauskohtaisesti osana ratahankkeen vaikutustar-kasteluja. Jos melumallinnusten perusteella todetaan suojaustarvetta – esimerkiksi siksi, että liikenne on vuosien varrella lisääntynyt – suunnitellaan alueelle erikseen tarvittavat meluntorjuntaratkaisut. Uudemmilla asuinalueilla melun vaikutukset huomioidaan jo kaavoitusvaiheessa esimerkiksi asuinraken-nusten sijoittelulla, rakennusmääräyksillä tai suojarakenteilla.

Meluseinien suunnittelussa painotetaan myös rakenteiden sopeutumista ympäristöön. Ulkonäkö, mitta-suhteet ja materiaalit pyritään valitsemaan niin, että ne tukevat maisemaa eivätkä hallitse sitä. Mitoitus vaihtelee kohteittain: nyt rakennetut seinät ovat keskimäärin noin kolmen metrin korkuisia. 

Meluntorjunta ei rajoitu pelkästään seinärakenteisiin. Hankkeessa on käytetty myös runkomelua vai-mentavaa eristysmattoa, joka sijoitetaan radan rakenteisiin parin metrin syvyyteen vaimentamaan maaperän kautta kantautuvaa melua. Muita meluntorjunnan keinoja ovat esimerkiksi erilaiset vallit, ääneneristävät rakenteet ja liikennöintiin liittyvät ratkaisut. 

Lue lisää meluntorjuntakeinoista Väyläviraston artikkelista: Melusuojaus, tieympäristön hiljainen sankari.

 

Ratatyömaata ja suurikokoinen vaalea kangas
Eristysmatto vaimentaa runkomelua parin metrin syvyydessä.

 

Hankeuutinen helsinki-riihimaki