Hyppää sisältöön

Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeen rakentamistyöt käynnistyvät

Julkaistu 19.2.2024 8.38

 

Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeen rakentamistyöt käynnistyvät maaliskuussa 2024. Rakentaminen alkaa Jyväskylässä ratapihan peruskorjauksella ja Jyväskylän ja Pieksämäen välisen rataosuuden kannatinlangan vaihdolla. Ensimmäiset rakennusurakat kestävät loppusyksyyn 2024 saakka.

Hankkeen rakentamistyöt käynnistyvät Jyväskylän ratapihalla maaliskuussa 2024. Ratapihan peruskorjausurakassa uusitaan huonokuntoisia raiteita ja vaihteita sekä radan päällysrakennetta. Lisäksi ratapihan kuivatusta parannetaan.

Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä radalla aloitetaan myös kannatinlangan vaihtourakka. Kannatinlanka kuuluu sähköistetyn radan yläpuolella kulkeviin ratajohtorakenteisiin. Urakka alkaa maaliskuun 2024 aikana Jyväskylän ratapihalta, josta kannatinlangan vaihto etenee kohti Pieksämäkeä.

”Hankkeen ensimmäiset rakennustyöt käynnistyvät maaliskuussa 2024 ja kestävät loppusyksyyn asti. Kesän aikana pääsemme aloittamaan myös ensimmäisen radan päällysrakenneurakan. Päällysrakenteen vaihto tehdään Vaajakosken ja Lievestuoreen välillä ja urakka kestää vuoden loppuun saakka”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Maija Lavapuro.

Jyväskylän ratapiha toimii risteysasemana useaan eri suuntaan ja ratapihan kautta kulkee tavara- ja henkilöliikenteen junia. Rakentamistöiden aikana pyritään siihen, että peruskorjauksesta on mahdollisimman vähän haittaa junaliikenteelle. Junamatkustajille työt Jyväskylän ratapihalla voivat näkyä lähtölaiturien muutoksina. Rakentamisesta aiheutuu kuitenkin melua ja pölyä ja töitä tehdään myös yöaikaan. Urakan aikana raskas liikenne alueella lisääntyy. Vaajakosken ja Lievestuoreen välisen päällysrakenneurakan aikaisten töiden vaikutuksista tiedotetaan erikseen.

Hankkeella suunnitellaan useita muitakin toimeksiantoja kevättalvella 2024 alkavien rakennusurakoiden lisäksi. Kaikkia suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytä toteuttamaan Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeen aikana, ja toteutettavat urakat tarkentuvat hankkeen edetessä. Toteutukseen liittyvät avoimet kysymykset johtuvat yleisestä kustannustason noususta.

 

Lisätietoja:

Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3382, [email protected]

 

Seuraa hanketta:

https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus

Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään muita radan ja Jyväskylän ratapihan parannustöitä. Hankkeessa kohotetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä.  Rataosuus on noin 80 kilometrin mittainen ja yksiraiteinen. Rakentaminen alkaa keväällä 2024 ja hankkeen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan vuonna 2028.