Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä rataosuudella tehdään maastossa näkyviä pohja- ja pehmeikkötutkimuksia kesän ja syksyn aikana
Julkaistu 5.6.2023 9.15
Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeen suunnittelu etenee aikataulussaan. Hankkeella tehdään suunnitteluun liittyviä pohja- ja pehmeikkötutkimuksia maastossa kesäkuusta alkaen. Suunnitteluun liittyvillä töillä ja tutkimuksilla ei ole vaikutuksia normaaliin junaliikenteeseen.
Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä rataosuudella käynnissä olevan perusparannushankkeen suunnittelu on edennyt aikataulun mukaisesti ja kevään aikana hankkeella on käynnistynyt useita rakentamissuunnitteluun liittyviä toimeksiantoja. Suunnittelua varten maastossa tehdään lähtötietoja kartoittavia tutkimuksia.
"Rataosuudella tehdään suunnitteluun liittyviä pohja- ja pehmeikkötutkimuksia ja maastossa näkyy kesän ja syksyn aikana tutkimuksiin liittyvää toimintaa. Töitä tehdään rautatien läheisyydessä, mutta niillä ei kuitenkaan ole vaikutuksia normaaliin junaliikenteeseen", kertoo projektipäällikkö Maija Lavapuro Väylävirastosta.
Pohjatutkimuksia tehdään rautatien läheisyydessä, jossa maaperää tutkitaan kairavaunun avulla. Kairaamalla saadaan suunnittelua varten tarvittavia tarkempia tietoja maaperän rakenteesta. Pohjatutkimusten aikana maaperästä otetaan myös näytteitä. Tutkimusten avulla voidaan määrittää muun muassa siltojen ja teiden perustamistapoja ja radan perusparannukseen liittyviä ratkaisuja. Kairavaunulla suoritettavat tutkimukset voivat aiheuttaa ympäristöön jonkin verran melua. Töitä tehdään kuitenkin pääsääntöisesti päiväsaikaan.
Pohjatutkimuksia tehdään myös vesistöalueilla, jolloin tutkimuksia tehdään kairavaunulla lautalta ja maaperän kerrokset tutkitaan järven pohjasta alkaen. Vesistöalueen pohjatutkimukset liittyvät Jyväskylä−Pieksämäen linjaosuuden rakentamissuunnitteluun, josta vastaa Ramboll Finland Oy. Pohja- ja pehmeikkötutkimukset toteuttaa Suomen GPS-Mittaus Oy ja pohjatutkimuksia Jyväskylä−Pieksämäki-rataosuudella suorittaa myös Taratest Oy.
Hankkeella käynnissä useita suunnittelutoimeksiantoja
Tällä hetkellä hankkeella on käynnissä myös vuoden 2022 lopulla käynnistynyt Jyväskylän ratapihan rakentamissuunnittelu, jossa suunnittelijana toimii Proxion Plan Oy. Osana perusparannushanketta korjataan myös Jyväskylä−Pieksämäki-rataosalta siltoja, joiden korjaussuunnittelu on käynnissä Sweco Finland Oy:n toimesta.
Kesän ja syksyn aikana maastossa näkyvät työt liittyvät suunnitteluun. Hankkeen rakentamistyöt eivät ole vielä käynnissä ja rakentamisen aloittaminen vaatii erillisen toteutuspäätöksen. Hankkeella on myös käynnissä ratasuunnitelmien laadinta Jyväskylän, Laukaan, Hankasalmen ja Pieksämäen kuntien alueella ja suunnittelun toteuttaa Finnmap Infra Oy. Ratasuunnitelmien tilanteesta tiedotetaan myöhemmin hankkeen edetessä.
Lisätiedot:
Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3382, [email protected]
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus
Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään muita radan ja Jyväskylän ratapihan parannustöitä. Hankkeessa kohotetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Rataosuus on noin 80 kilometrin mittainen ja yksiraiteinen. Rakentaminen alkaa suunnitelman mukaan vuonna 2024 ja hankkeen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan vuonna 2028.
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta