Jyväskylä–Pieksämäki-rataosan vartioimaton tasoristeys poistetaan käytöstä
Julkaistu 21.10.2025 10.00
Vartioimaton Koivusalontien tasoristeys Hankasalmella poistuu käytöstä loka-marraskuun 2025 aikana. Toimenpiteellä parannetaan erityisesti liikenneturvallisuutta. Uusia korvaavia tieyhteyksiä ei ole tarvetta rakentaa, sillä yhteydet ovat jo olemassa.
Lakkautettavan Koivusalontien tasoristeyksen poisto on käsitelty yksityistoimituksessa.
”Poisto tapahtuu siten, että radan tasoristeyksen kansilankut puretaan ja penkereet sekä kuivatus sovitetaan 20 metrin matkalta radan nykyiseen penkereeseen ja kuivatukseen. Kansirakenteiden poiston yhteydessä tarkastamme myös radan päällysrakenteen kunnon”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Maija Lavapuro Jyväskylä-Pieksämäki perusparannushankkeelta.
Tasoristeykset eli rataverkon ja tien kanssa samassa tasossa olevat kohtaamispaikat ovat turvallisuusriski tie- ja rautatieliikenteessä. Vartioimattomalla tasoristeyksellä tarkoitetaan tasoristeystä, jossa ei ole puomeja tai valo- ja äänilaitteita, jotka varoittavat auton kuljettajaa lähestyvästä junasta.
Lisätietoja:
Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto,
p. 029 534 3382, [email protected]
https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus
Rataosuus Jyväskylä – Pieksämäki on noin 80 km mittainen, sähköistetty yksiraiteinen rataosa. Rataosa on varustettu suojastuksella, kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rataosan viimeisin peruskorjaus on tehty vuosina 1976–1989. Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteita ja tehdään muita radan ja Jyväskylän ratapihan parannustöitä.