Jyväskylä–Pieksämäki-ratahankkeella vilkas rakentamisen vuosi - vaikutuksia Jyväskylän ratapihalla ja Jyväskylä-Vaajakoski sekä Lievestuore-Hankasalmi välillä

Julkaistu 11.4.2025 10.00

 

Käytettävyyden, täsmällisyyden ja liikenneturvallisuuden parantamiseen keskittyvän Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushankkeen vilkas rakentamisvuosi on käynnistynyt. Vuonna 2025 vaikutukset näkyvät erityisesti Jyväskylän ratapihalla sekä Jyväskylä–Vaajakoski ja Lievestuore–Hankasalmi rataosuuksilla.

"Pyrimme pitämään hankkeen rakentamisen vaikutukset mahdollisimman lyhytkestoisina ja tietysti kertomaan vaikutuksista hyvissä ajoin ennakkoon. Meillä on tänäkin vuonna työvaiheita, jotka vaativat työmaanaikaisia liikennejärjestelyjä ja myös meluavaa työtä joudumme tekemään jonkun verran", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Maija Lavapuro.

Päällysrakenteen vaihtoa tehdään tänä vuonna Jyväskylän ratapihalla sekä Jyväskylä–Vaajakoski ja Lievestuore–Hankasalmi välillä. Jyväskylä-Vaajakoski välillä työt valmistuvat kesäkuun loppuun mennessä. Lievestuore-Hankasalmi välillä ratatyöt käynnistyvät toukokuun alussa ja ne valmistuvat marraskuuhun 2025 mennessä. Ratatöihin sisältyy muun muassa Lievestuoreen aseman vanhan matkustajalaiturin purkaminen. Radalla tehtävistä päällysrakennetöistä syntyy melua aina siinä rataosan kohdassa, jossa työvaihetta kulloinkin tehdään. Meluavasta työstä tiedotetaan alueen asukkaita ennen kuin työt kyseisellä kohdalla alkavat. Esimerkiksi Tourujoen ratasillan alueella ja Jyväskylän ratapihalla melua aiheuttavat työt ovat jo käynnistyneet.

Päällysrakenteen vaihdon lisäksi Jyväskylän ratapihalle vaihdetaan tänä vuonna sähköradan kannatinlankoja ja uusitaan vaihteita. Lisäksi ratapihalla uusitaan merkittävä määrä ratapihan valaistusta.

Elinkaarensa päähän tullut Tourujoen silta uusitaan

Jyväskylän ratapihan pohjoispuolella Tourulan kaupunginosassa sijaitseva, vuonna 1918 rakennettu ja lähes 19 metriä pitkä Tourujoen ratasilta uusitaan hankkeessa kokonaan. Töillä on vaikutuksia muun muassa Rantaväylän (valtatie 9) tieliikenteeseen urakanaikaisesta työmaaliittymästä ja -liikenteestä johtuen.  

"Rantaväylällä ajonopeuksia alennetaan silloin, kun työvaihe sitä vaatii”, jatkaa Lavapuro.

Kuvassa paalutuskone Tourujoen rannassa. Työ liittyy Tourujoen sillan uusimista varten tehtävään työsiltaan.

Kuvassa Tourujoen sillan uusimiseen liittyvän työsillan paalutustyöt käynnissä.

Tölskän ylikulkusilta korjataan – silta sulkeutuu korjaustöiden ajaksi

Hankkeessa korjataan myös Jyväskylän Vaajakoskella, Konttisentiellä sijaitseva radan ylittävä Tölskän ylikulkusilta. Sillan korjaustyöt käynnistyvät kesäkuun alussa sillan vedeneristeiden korjaustöillä, myös sillan reunapalkit ja sillankaiteet uusitaan. Korjaustöiden ajaksi silta suljetaan liikenteeltä. Väliaikaiset liikennejärjestelyt tarkentuvat toukokuussa korjaustöiden ajankohdan varmistuessa. Sillan korjaustyöt valmistuvat viimeistään lokakuussa 2025.

Tänä vuonna hankkeella korjataan merkittävä määrä myös muita rautatiesiltoja, esimerkiksi Laurintien, Lievestuoreen ja Halssilan alikulkusillat sekä Hohonjoen, Kuuhankaveden, Koivurannan ja Palvajärven ratasillat. Lisäksi Lievestuore–Hankasalmi välillä Huvilan tasoristeys poistetaan käytöstä.

Hankkeen töillä on vaikutusta junaliikenteeseen

Hankkeessa tehtävät päällysrakenteen vaihtotyöt ja Tourujoen ratasillan uusiminen vaikuttavat junaliikenteeseen Jyväskylä-Pieksämäki/Kuopio välillä 26.5.-5.9.2025, jolloin VR korvaa osan maanantain ja perjantain välillä kulkevista junista busseilla. Tarkempaa tietoa junaliikennettä koskevista muutoksista ja poikkeusjärjestelyistä löytyy VR:n verkkosivuilta.

Lisätietoja:

Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3382, [email protected]

www.vr.fi/radalla/suunnitellut-ratatyot

 

Seuraa hanketta:

https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus

https://www.facebook.com/jyvaskylapieksamakiperusparannus

Lisätietoja Tourujoen ratasillan alueella ja Jyväskylän ratapihalla käynnistyneistä meluavista töistä: https://vayla.fi/-/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannushanke-meluavaa-tyota-jyvaskylassa-tourujoen-ratasillan-alueella-ja-ratapihalla

Rataosuus Jyväskylä – Pieksämäki on noin 80 km mittainen, sähköistetty yksiraiteinen rataosa. Rataosa on varustettu suojastuksella, kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rata-osan viimeisin peruskorjaus on tehty vuosina 1976–1989. Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään muita radan ja Jyväskylän ratapihan parannustöitä. Hankkeessa kohotetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Rakentaminen alkoi keväällä 2024 ja hankkeen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan vuonna 2028.

Liitteet