Jyväskylä−Pieksämäki peruskorjaushankkeen viimeiset päällysrakenneurakat jäävät toteutumatta – työt päättyvät Hankasalmelle
Julkaistu 11.11.2025 12.00
Jyväskylä–Pieksämäki peruskorjaushankkeen kaksi viimeistä päällysrakenneurakkaa, jotka koskevat Hankasalmi–Pieksämäki-väliä, eivät toteudu. Urakat oli suunniteltu vuosille 2026 ja 2027–2028.
”Tuleville vuosille ei ole rahoitusta. Päällysrakenteen uusiminen Hankasalmi–Pieksämäki-välillä siirtyy tulevaisuuteen, eikä töiden jatkumisesta ole tällä hetkellä tarkkaa tietoa. Turvalaitteiden uusiminen toteutetaan kuitenkin suunnitellusti vuosina 2025–2027”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Maija Lavapuro Väylävirastosta.
Aiemmin hankkeessa on uusittu Jyväskylän ratapihan rakenteita sekä päällysrakennetta Vaajakoski–Lievestuore-välillä. Tällä hetkellä käynnissä ovat päällysrakenneurakka Lievestuore–Hankasalmi-välillä sekä rakentamisurakka 2, jossa jatketaan Jyväskylän ratapihan peruskorjausta, korjataan päällysrakenteita Jyväskylä–Vaajakoski-välillä ja kunnostetaan useita siltoja. Nämä käynnissä olevat urakat tehdään loppuun suunnitellusti vuoden 2025 aikana.
Tasoristeysten poistot siirtyvät Väyläviraston tasoristeysohjelmaan
Jyväskylän ja Pieksämäen välisellä rataosuudella on kaikkiaan 15 tasoristeystä, joiden poistamista Väylävirasto suunnittelee. Hankkeen aikana on laadittu ratasuunnitelmia tasoristeyksien poistamiseksi, ja yksi – Koivusalontien tasoristeys Hankasalmella – on jo poistettu. Jäljelle jäävät tasoristeykset siirtyvät nyt Väyläviraston tasoristeysohjelmaan, joka on laadittu valtion rataverkon tasoristeysten poistamista tai parantamista varten. Tasoristeyksien poistojen aikataulusta ei ole toistaiseksi tietoa.
Tourujoen ratasillan maaperää puhdistui merkittävästi öljystä
Toukokuussa 2025 Tourujoen ratasillan alueella Jyväskylässä havaittiin öljyä hankealueen maaperässä. Öljyn alkuperä jäi epäselväksi, mutta kyseessä oli vanha, maaperässä pitkään ollut öljy. Öljyn leviämisen estämiseksi toteutettiin useita toimenpiteitä, ja maata puhdistettiin, jolloin saatiin poistettua merkittävä määrä öljyä. Maaperään jäi kuitenkin kohonneita öljypitoisuuksia, joita ei voitu poistaa kaivuteknisesti.
”Pitoisuuksista on tehty riskiarviolaskelmia, joiden perusteella voidaan todeta, että pitoisuudet eivät aiheuta ympäristö- tai terveysriskiä. Kaikki mitä on pystytty tekemään, on tehty. Varmuuden maksimoimiseksi rakennamme maaperään lisärakenteita, jotka estävät mahdollisen öljyn kulkeutumisen Tourujokeen. Vesinäytteitä otetaan jatkossa tehostetusti. Kaikki toimenpiteet on hyväksytetty Jyväskylän kaupungin ympäristötoimessa ja ELY-keskuksessa”, Lavapuro jatkaa.
Hankkeen eteneminen ja toteutetut toimenpiteet
Hanke käynnistyi keväällä 2022. Vuodet 2022–2023 keskityttiin rata- ja rakentamissuunnitteluun sekä lähtötietoina tarvittavien mittausten ja pohjatutkimusten tekemiseen. Rakentaminen käynnistyi maaliskuussa 2024, jolloin Jyväskylän ratapihan huonokuntoiset raiteet, vaihteet ja päällysrakenne uusittiin, myös ratapihan kuivatusta parannettiin. Lisäksi tehtiin Jyväskylän ja Pieksämäen välisen rataosuuden kannatinlankojen vaihtotyöt. Kesällä ja syksyllä 2024 uusittiin ensimmäiset päällysrakenteet Vaajakosken ja Lievestuoreen välillä.
Vuonna 2025 päällysrakenteen vaihtoa tehtiin Jyväskylän ratapihalla sekä Jyväskylä–Vaajakoski ja Lievestuore–Hankasalmi välillä. Päällysrakenteen vaihdon lisäksi Jyväskylän ratapihalle vaihdettiin vuoden aikana vaihteita ja parannettiin kuivatusta. Lisäksi ratapihalla korjattiin ratapihan valaistusta. Ratatöihin sisältyi muun muassa Lievestuoreen aseman vanhan matkustajalaiturin purkaminen. Myös useampi silta korjattiin tai uusittiin – Tourujoen uusi ratasilta siirrettiin paikoilleen syyskuussa 2025 ja Tölskän ylikulkusilta avautui liikenteelle lokakuun 2025 lopussa. Vaajakosken moottoritien ylittävän Halssilan ratasillan huoltotyöt tehdään loppuun kevään 2026 aikana.
Lisätietoja:
Jyväskylä–Pieksämäki peruskorjaushanke: Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3382, [email protected]
https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus
https://www.facebook.com/jyvaskylapieksamakiperusparannus/
Lue lisää Väyläviraston tasoristeysohjelmasta: https://vayla.fi/vaylista/rataverkko/tasoristeykset/tasoristeysohjelma