Jyväskylä–Pieksämäki-ratahankkeen kaivutöiden yhteydessä on tehty öljyhavainto

Julkaistu 6.5.2025 15.28

Jyväskylä–Pieksämäki-ratahankkeessa on tehty öljyhavainto Tourujoen ratasillan kohdalla Jyväskylässä. Asia ilmeni hankkeessa uusittavan Tourujoen ratasillan työsillan kaivutöiden yhteydessä. Tällä hetkellä ei ole tietoa öljyn alkuperästä.

”Nyt tietysti tärkeintä on, ettei öljy valu Tourujokeen. Kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että edistämme töitä turvallisella tavalla, jotta maan tai vesistön lisäpilaantumista ei tapahdu. Maa on puoli metriä Tourujoen pintaa ylempänä ja maan kaato on ponttiseinää kohden eli Tourujoesta poispäin. Lisäksi olemme hankkeessa tehneet merkittävän määrän korjaustoimenpiteitä ”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Maija Lavapuro.

Korjaavina toimenpiteinä on alueella otettu käyttöön muun muassa vedenpuhdistusjärjestelmä, johon kaivetun alueen vedet ohjataan. Nämä vedet johdetaan vesiluvan mukaisesti puhdistettuna takaisin Tourujokeen. Vesien valumisen estämiseksi jokeen on asennettu myös puomeja, jotka keräävät mahdollista polttoainetta. Lisäksi Tourujoen rantaan on asennettu noin metrin levyinen öljyn imeytysmatto, joka imee leikkauspohjasta mahdollisesti tulevaa polttoainetta. Pilaantuneet maat on toimitettu pilaantuneiden maa-ainesten vastaanottoon.

Hankkeelta on oltu yhteydessä ELY-keskukseen asian tiimoilta ja myös Jyväskylän kaupungin ympäristötoimea on tiedotettu asiasta. Öljyhavainnosta käynnistetään lisätutkimuksia, joissa pyritään selvittämään öljyn alkuperää ja mahdollista laajuutta alueella.

”Tällä hetkellä emme tiedä, mistä öljy on alueelle tullut. Maan alta löytyi myös vanhaa raiteistoa ja betoninen rakenne, jossa on ehkä huollettu kalustoa. Myös vanhoja öljyputkia löytyi kaivannosta”, jatkaa Lavapuro.

Paikalla oleva urakoitsija seuraa tilannetta tarkkaan ja myös radan kunnossapitäjä käy säännöllisesti tarkistamassa tilanteen.

Lisätietoja:

Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto,
p. 029 534 3382, [email protected]

Seuraa hanketta:

https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus

https://www.facebook.com/jyvaskylapieksamakiperusparannus

Rataosuus Jyväskylä – Pieksämäki on noin 80 km mittainen, sähköistetty yksiraiteinen rataosa. Rataosa on varustettu suojastuksella, kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rata-osan viimeisin peruskorjaus on tehty vuosina 1976–1989. Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään muita radan ja Jyväskylän ratapihan parannustöitä. Hankkeessa kohotetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Rakentaminen alkoi keväällä 2024 ja hankkeen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan vuonna 2028.