Jyväskylä–Pieksämäki-ratahanke: Ratasiltatyömaan maaperästä löytyneen öljyn vuotamisen riski Tourujokeen on kasvanut
Julkaistu 27.5.2025 15.56
”Maaperästä löydetty öljy on tunnistettu polttoöljyksi. Todennäköisesti se on ollut maassa jo vuosikymmeniä. Pelastuslaitos on käynyt paikalla ja sen mukaan nykyiset imeytyspuomit kolmessa rivissä riittävät tällä hetkellä. Seuraamme tilannetta tarkasti ja pyrimme kaikin tavoin estämään polttoöljyn vuotamisen Tourujokeen. On kuitenkin olemassa riski, että polttoöljyä sisältävää vettä pääsee valumaan pienissä määrin Tourujokeen. Tällöin mahdollisen vesipäästön suuruus on korkeintaan muutama litra”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Maija Lavapuro.
Kaivutöitä tehdään alueella hyvin lähellä Tourujoen pintaa ja riskinä on, että veden pinta kohoaa, jolloin vesi huuhtoo kaivantoa, jossa öljyhavainto on tehty. Polttoöljyn kulkeutumista Tourujokeen on estetty monin eri tavoin. Alueelle on sijoitettu öljynimeytysmattoja ja 3-kertaisia öljypuomeja, lisäksi on asennettu HDPE-kalvoja vettä eristämään. Alueella on tehty myös kairatutkimuksia pilaantuneen maa-alueen rajaamisen helpottamiseksi. Työmaan käytössä on myös vedenpuhdistusjärjestelmä, johon kaivetun alueen vedet ohjataan. Nämä vedet palautetaan vesiluvan mukaisesti puhdistettuna takaisin Tourujokeen. Pilaantuneet maat on toimitettu pilaantuneiden maa-ainesten vastaanottoon.
Maaperässä olevan polttoöljyn lähde on edelleen epäselvä. Alueella ei tiettävästi ole ollut tankkaustoimintaa, mutta radan varressa on ollut aiemmin huoltomonttu. Lisäksi alueella on ollut todennäköisesti rakennuksia, joita on mahdollisesti lämmitetty öljyllä. Öljyhavainnoista on tiedotettu jo aiemmin Keski-Suomen ELY-keskusta ja Jyväskylän kaupunkia ja heidän kanssaan tehdään tilanteessa yhteistyötä.
Tourujoki virtaa Jyväsjärven suuntaan. Jos polttoöljyä pääsee valumaan Tourujokeen, voi se näkyä Jyväsjärvessä sateenkaaren värisinä ohuina läikkinä järven pinnassa. Koska kyseessä on kuitenkin melko pieniä määriä öljyä, ei riskiä esimerkiksi ranta-alueiden pilaantumiseen Tourujoen suulla ole.
"Teemme veden samentumatarkkailua ja seuraamme polttoöljyn pitoisuuksia työmaa-alueella. Lisäksi teemme nyt tämän riskitilanteen vuoksi tarkkailua myös koiranuittopaikalla. Koiria voi toistaiseksi paikalla uittaa”, jatkaa Lavapuro.
Lisätietoja:
Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3382,
[email protected]
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus
https://www.facebook.com/jyvaskylapieksamakiperusparannus
Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään muita radan ja Jyväskylän ratapihan parannustöitä. Hankkeessa kohotetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Rakentaminen alkoi keväällä 2024 ja hankkeen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan vuonna 2028.