Jämsä–Pieksämäki-rataosan liikennekatkossa 15–18.9. parannetaan radan toimivuutta

Julkaistu 11.9.2025 8.14

 

Junaliikenne on katkaistu Jämsä–Pieksämäki-rataosuudella maanantaiaamusta 15.9. klo 9.20 torstaiaamuun 18.9. klo 9.20. Katko johtuu Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushankkeesta ja Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishankkeesta. Katkon aikana tehdään töitä, joita ei ole mahdollista tehdä junaliikenteen keskellä.

”Tämä työrako on tähän mennessä Jyväskylä–Pieksämäki hankkeella tehtyjen töiden kannalta merkittävin ja se mahdollistaa turvallisen työskentelyn radalla ja sen läheisyydessä. Hyödynnämme ajan mahdollisimman tarkasti, joten töitä on käynnissä useassa eri paikassa Jyväskylä-Pieksämäki-rataosalla”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Maija Lavapuro.

”Liikennekatkossa tehtävät työt Muuramen liikennepaikalla ja Jämsänkoski–Jyväskylä-rataosuudella päättävät monivuotisen Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishankkeen 1. vaiheen”, kertoo vastaavasti Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishankkeen projektipäällikkö Jorma Sillanpää Väylävirastosta.

Liikennekatkon aikana Jyväskylän ratapihan pohjoispuolella Tourulan kaupunginosassa sijaitsevan, vuonna 1918 rakennetun ja lähes 19 metriä pitkän Tourujoen nykyisen ratasillan silta- ja sähköratarakenteet, turvalaitteet ja raiteet puretaan ja sillan vieressä rakennettu uusi silta siirretään ja tunkataan paikoilleen.

”Vanha Tourujoen ratasilta on tullut elinkaarensa päähän. Uusi Tourujoen ratasilta palvelee junaliikennettä vuosikymmeniä eteenpäin”, jatkaa Lavapuro.

Tourujoen uutta ratasiltaa rakennetaan nykyisen sillan vieressä suojapeitteen alla.

Kuva: Tourujoen uutta ratasiltaa on rakennettu nykyisen sillan vieressä. Kuvassa on käynnissä hankkeen maastokatselmus, joka pidettiin 3.9.2025.

 

Työt aiheuttavat liikennejärjestelyjä Rantaväylän (valtatie 9) liikenteeseen, mutta vähintään yksi kaista on suuntaansa liikenteen käytössä koko ajan.

Työrakoa hyödynnetään myös Jyväskylän ratapihan pohjoispuolella sijaitsevan, Vaajakosken moottoritien ylittävän Halssilan ratasillan huoltoon, jossa vaihdetaan muun muassa maatukien kuluneet laakerit. Sillan kantta tunkataan laakereiden vaihtotyön mahdollistamiseksi. Lisäksi Jyväskylä–Pieksämäki-rataosuudella korjataan Haapakosken ratasillan liikuntasaumoja ja vaihdetaan päällysrakenteen uusimiseen liittyviä ratarumpuja. Ratarummut ovat osa radan kuivatusjärjestelmää.

Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishankkeessa liikennekatkoa hyödynnetään erityisesti Muuramen liikennepaikan kohdalla, jonne asennetaan uuden ja nykyisen pääraiteen liitoksiin kaksi uutta pitkää vaihdetta ja tehdään tarvittavia sähkö- ja turvalaitetöitä uuteen rataan liittyen. Liikennekatkon jälkeen liikenne siirtyy uudelle raiteelle vasta, kun uuden raiteen käyttöönotto ja siihen liittyvät testaukset ja tarkastukset on suoritettu. Uuden raiteen käyttöönotto on 26–28.9. Muurame–Jyväskylä-rataosalla yksi vanha alikäytävä poistetaan ja toinen uusitaan. Myös kannatinlankojen vaihtotyö Jämsänkoski–Jyväskylä välillä on ajoitettu liikennekatkon aikana tehtäväksi.

”Jyväskylässä Åströminkadun päässä oleva Åströmin alikäytävä on ollut nyt jonkun aikaa suljettuna, uusimisen jälkeen saamme sen jälleen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön. Åströmin alikäytävästä noin 200 metriä etelän suuntaan sijaitseva Hakalan alikäytävä ei ole ollut aktiivisessa käytössä ja se poistetaan”, jatkaa Sillanpää.

Junaliikenne korvataan liikennekatkon ajaksi busseilla

Jämsä–Pieksämäki-välin junat korvataan ratatyöbusseilla ratakatkon ajaksi. Korvaavien bussien aikataulut ja reitit löytyvät VR:n matkahausta ja VR:n verkkosivulta.

Tämän vuoden työt valmistuvat marraskuun loppuun mennessä

Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushankkeella on tehty tänä vuonna laajalti perusparannustyötä Jyväskylä–Hankasalmi-rataosalla. Syyskuun ratakatossa tehtävien töiden ja varsinaisen päällysrakenteen uusimisen lisäksi on parannettu muun muassa Jyväskylän henkilöratapihan ja Pönttövuoren tunnelin valaistusta ja suoritettu Tölskän ylikulkusillan korjaustöitä. Työt saadaan tältä vuodelta valmiiksi kokonaisuudessaan marraskuun 2025 loppuun mennessä. Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishankkeen 1. vaihe valmistuu maastotöiden osalta lokakuun loppuun mennessä.

Lisätietoja:

Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushanke: Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3382, [email protected]

Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishanke: Jorma Sillanpää, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3456, [email protected]

Ratatyöbussien lähtö- ja pysähdyspaikat: https://www.vr.fi/radalla/suunnitellut-ratatyot

Seuraa hankkeita:

Jyväskylä–Pieksämäki perusparannushanke:

https://vayla.fi/jyvaskyla-pieksamaki-perusparannus

https://www.facebook.com/jyvaskylapieksamakiperusparannus

Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishanke:

https://vayla.fi/tampere-jyvaskyla/rakentaminen

Rataosuus Jyväskylä–Pieksämäki on noin 80 km mittainen, sähköistetty yksiraiteinen rataosa. Rataosa on varustettu suojastuksella, kauko-ohjauksella ja junien automaattisella kulunvalvonnalla. Rataosan viimeisin peruskorjaus on tehty vuosina 1976–1989. Väyläviraston Jyväskylä−Pieksämäki perusparannushankkeessa uusitaan radan päällysrakenteet ja tehdään muita radan ja Jyväskylän ratapihan parannustöitä. Hankkeessa kohotetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Rakentaminen alkoi keväällä 2024 ja hankkeen on tarkoitus valmistua kokonaisuudessaan vuonna 2028.

Tampere–Jyväskylä-radan rakentamishankkeessa kehitetään liikennepaikkoja ja vaihdetaan elinkaarensa päässä olevia kiskoja ja vaihteita vuosina 2021–2025. Perusparantamisella ja uusilla raide- ja vaihdejärjestelyillä parannetaan rautatieliikenteen sujuvuutta, täsmällisyyttä, käytettävyyttä ja häiriötilanteiden hallintaa.

Liitteet