Hankkeen kuukausikirje

Uutiskirjeemme taustoittaa sitä, mitä hankkeella tapahtuu ja miksi. Julkaisemme uutiskirjeen joka kuun viimeisellä viikolla nettisivuillamme. Toivottavasti saamme sinustakin säännöllisen lukijan!

Tilaa uutiskirje suoraan sähköpostiisi!

 

2020

Kuukausikirje 13

Tässä numerossa: Ratahankkeen kaksoisraideosuudella Joutseno-Rauha tehdään maanrakennus- ja siirtotöitä aktiivisesti muun muassa pengerrysten ja radan mahdollistavien raivausten myötä. Töistä vastaa perheyritys Maansiirto Pakkanen Oy, jonka toimitusjohtajaa Jukka Pakkasta haastattelimme työn sisältöön ja siinä käytettävään kalustoon liittyen.

Kuukausikirje 12

Tässä numerossa Väyläviraston toimialajohtaja Pekka Petäjäniemi luo katsauksen siihen, miltä liikkuminen näyttää tulevaisuudessa. Saimaan kanavan ratasillan aliurakoitsijana toimiva Insinööritoimisto Sukellus-Kotka Oy puolestaan tähyilee vedenalaisia maisemia.

Kuukausikirje 11

Tässä numerossa on juttua mm. siitä, minkälaista yhteistyötä tarvitaan junaliikenteen ja ratatöiden yhteensovittamisessa. Tästä palapelistä kertoo Väyläviraston asiantuntija Juha Kröger.

"Onnistunut yhteensovittamisprosessi kysyy aikaa ja paneutumista meiltä tilaajana, liikennöitsijöiltä, rakennuttajakonsulteilta ja urakoitsijoilta. Finraililla ja sen alueellisilla liikennesuunnittelijoilla on luonnollisesti tärkeä rooli, samoin kuin kotimaisella teollisuudella ja esimerkiksi satamilla," Juha kertoo.

Kuukausikirje 10

Projekti-insinööri Arttu Markkanen kertoo ison ratahankkeen hankintojen sujuvuudesta tässä numerossa. Turvallisuuskoordinaattori Krista Kouvalainen puolestaan kertoo, mitä kaikkea hankkeella tehdään turvallisuuden eteen. 

Kuukausikirje 9

Tommi Rytkönen Weladolta kertoo kuukausikirjeessä, miksi junien liikennöintiin tarvitaan turvalaitteita. Turvalaitteisiin kuuluvat muun muassa asetinlaitteet, opastimet, akselinlaskijat ja vaihteiden ohjaus- ja valvontalaitteet.

Numerossa myös työmaiden kuulumisia.

 

2019

Kuukausikirje 8

Tässä numerossa Jarkko Luoma Ratatek Oy:stä kertoo, miten kaksoisraiteen sähköistysurakka etenee ja mitä siihen vaaditaan. Tapaamme myös Lappeenrannan projektitoimistolla työskentelevän Teija Aution.

"Töissä pitää viihtyä, ja jokaisen pitää saada olla avoimesti oma itsensä. Yritän omalta osaltani joka päivä pitää yllä kivaa meininkiä toimistolla, ja kannustan muita tekemään sanoin," Teija sanoo.

Kuukausikirje 7

Tässä numerossa juttua mm. siitä, miten ja miksi pohjatutkimuksia tehdään ja mitä 5 alikulkusillan urakalle tällä hetkellä kuuluu. 

"Koekuoppa tehdään kaivinkoneella, jolloin nähdään paremmin rakennekerrosten rajat ja näytteenotto voidaan tehdä halutusta rakennekerroksesta," Katja Puolitaival Weladolta selittää.

Kuukausikirje 6

Miten vieraslajit huomioidaan rataa rakennettaessa? Weladon ympäristö- ja kiertotalousasiantuntija Elina Ahlqvist kertoo, mitä esimerkiksi viime aikoina tapetilla olleille kurtturuusuille tapahtuu urakoiden edetessä. 

Lue myös, miten ja mistä Joutseno-Imatra-kaksoisraiteen rakentaminen alkaa.

Kuukausikirje 5

Tässä numerossa haastattelemme mm. ELY-keskuksen Paula Mattilaa ja selvitämme, miksi ratatoimituksia järjestetään.

”Kaikkien tavoitteena on, että maanomistajien oikeudet turvataan, ja että he saavat asianmukaiset korvaukset. Toimitusmiehet määräävät viran puolesta pääosan korvauksista ja tekevät maanomistajan kannalta yleensä hyviä päätöksiä,” Paula vakuuttaa.

Kuukausikirje 4

Tässä numerossa kysymme NRC:n projektipäällikkö Markus Malmivuorelta, miten ratasilta rakennetaan vilkkaan Vuoksen ylle ja isojen vesimassojen keskelle. Onneksi Markus  suorastaan nauttii saadessaan ratkaista rakentamiseen liittyviä pulmia.

Kuukausikirje 3

Mitä kuuluu hankkeen käynnissä oleville urakoille? Entä mitä tapahtuu seuraavaksi? Uutiskirjeestä selviää - hyviä lukuhetkiä!

Kuukausikirje 2

Tässä numerossa mm. Henri Lindholmin, Proxionin infrasuunnittelutiimin vetäjän, haastattelu. Proxion vastaa tulevan Joutseno-Imatra-kaksoisraiteen ensimmäisen, 12 kilometriä pitkän, Joutsenosta Rauhaan menevän osuuden rakennussuunnittelusta.

Kuukausikirje 1

Tässä numerossa mm. hankkeen Rauha-Imatra tavararatapiha-rataosuuden rakentamissuunnittelusta vastaavan Sitowisen projektipäällikkö Annika Salokankaan haastattelu.

”Suunnittelun tarkoituksena on suunnitella kaikki itse toteutukseen liittyvät vaiheet, jotta rakentaminen sujuisi mahdollisimman vaivattomasti. Suunnitellussa halutaan huomioida kaikki rataosuudella nyt ja jatkossa työskentelevät sekä työmaan lähellä ja radan lähellä asuvien tarpeet.”

 

reaktionapit
Sivu päivitetty 12.05.2020