Ratatöissä tarvitaan suunnitelmallisuutta muun muassa siksi, että radalla ei ole maanteiden tapaan mahdollisuuksia kiertoreitteihin.
“Suuremmat hankkeet ja uusien järjestelmien käyttöönottojen suunnittelu voidaan aloittaa vuosia etukäteen. Näin on tehty esimerkiksi Oulun ratapihan turvalaitehankkeessa, jossa käyttöönottojen vaatimat pitkät liikennekatkot on suunniteltu jo pari vuotta ennen H-hetkeä”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta.
Töiden reilu ennakointi on edellytys rataliikenteen liikennesuunnittelulle ja liikenteenohjaukselle. Ennen töiden aloittamista on tehtävä myös tarvittavat ratatyöilmoitukset ja liikenneturvallisuussuunnitelmat. Työvaiheistuksen suunnittelulla ehkäistään muun muassa kaapeli- ja muiden infravaurioiden syntyä.
Suunnitelmien ja tiedon jakaminen on olennaista, jotta kaikilla hankeosapuolilla on yhteinen näkemys siitä, mitä ollaan tekemässä. Ratatöissä soitettavien puheluiden sisältö ja puhetapa ovat sovitun määrämuotoisia.
Ratatyöpalaverit noudattavat tiettyä kaavaa. Palaveriin on määritelty toimintamalli, jonka tavoitteena on sovittaa yhteen samalla alueella tehtävät ratatyöt.