Hyppää sisältöön

Oulun ja Kokkolan ratapihat kohenevat pala palalta – asetinlaitteiden tilat valmiina

Julkaistu 28.1.2022

Oulun ja Kokkolan ratapihoilla on meneillään Väyläviraston hanke, jossa ratapihoja remontoidaan nykyvaatimusten mukaisiksi. Niiden turvallisuutta parannetaan, junien kulkua sujuvoitetaan ja korjausvelkaa kutistetaan roimasti. Korjaaminen aloitettiin vuonna 2020. Tuorein etappi on asetinlaitteiden tilojen valmistuminen.

Asetinlaitetila sisältä Oulun ratapihalla. Kuvassa henkilökuntaa.

Asetinlaite poistaa inhimilliset virheet

Asetinlaite on rautatieliikenteen turvalaite, joka turvaa junien liikkumisen raiteilla, sekä ohjaa vaihteita ja ratapihan opastimia kauko-ohjatusti. ”Liikenteenohjaajan käskystä asetinlaite lukitsee kulkutien ja kääntää vaihteet kohti haluttua raidetta ja näyttää ajon sallivaa opastetta. Ennen vaihteiden kääntämistä asetinlaite tarkistaa, onko se turvallista muun junaliikenteen näkökulmasta: onko muita junia tulossa, minne ne ovat menossa ja millä nopeudella”, hankkeen projektipäällikkö Jouni Vauhkonen kuvailee asetinlaitteen toimintaa. 

Nykytilanteessa vaihteen kääntää käsin ratapihan työntekijä. Esimerkiksi Oulussa Nokelan ratapihalla on kolme vaihdetta, joiden kääntämiseen menee noin 20 minuuttia. Tämän jälkeen ratapihan työntekijä soittaa liikenteenohjaajalle kuitatakseen vaihteet käännetyiksi. Liikenteenohjaaja puolestaan antaa junalle luvan edetä. 

”Kun uusi tietokoneasetinlaite on rakennettu, kaikki tapahtuu hetkessä ja turvallisesti. Vaihteet kääntyvät sähkömoottorin avulla. Inhimillisten virheiden vaara pienentyy siis huomattavasti”, Vauhkonen jatkaa. ”Myös junien kulku tulee huomattavasti entistä sujuvammaksi ja aikaa säästyy, kun junien ei tarvitse odotella vuoroaan”. 

Asetinlaitetila ulkoapäin Oulun ratapihalla.

Asetinlaitteiden tilat valmistuneet

Asetinlaitteille on rakennettu omat tilansa, jotka valmistuivat vuodenvaihteessa sekä Oulussa Tuiran ja Nokelan ratapihoilla että Kokkolan ratapihalla. Käytännössä asetinlaite käsittää valtavan määrän IT-laitteita, jotka vievät omakotitalon verran tilaa. Nokelan ratapihan asetinlaitetila on kooltaan suurin, 176 neliötä. Tuiran ja Kokkolan ratapihan tilat ovat kumpikin 152 neliön kokoisia.

Itse asetinlaiterakennus on kolmiosainen. Yhdessä päädyssä on virranjakotila, jonka kautta asetinlaite saa tarvitsemansa sähkön. Keskellä rakennusta on varsinainen laitetila ja toisessa päädyssä liikenteenohjaushuone, josta asetinlaitetta on mahdollista ohjata, mikäli kauko-ohjauksessa tulee ongelmia. Rakennus on rakennettu betonielementeistä.

Varsinaisten uusien asetinlaitteiden rakentaminen alkaa vuoden 2022 alkupuolella. Oulun ja Kokkolan uusien asetinlaitteiden hinta on kokonaisuudessaan noin 11 miljoonaa euroa. Asetinlaitteet toimittaa Siemens Mobility Oy. 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta