Ratatyöt välillä Karjaa–Kauklahti etenevät: useita urakoita valmistuu loppuvuodesta
Julkaistu 19.11.2025 8.00
Useita Rantarata Karjaa–Kauklahti -hankkeen urakoita on valmistumassa loppuvuoden aikana. Työt ovat edenneet suunnitellusti, ja hankkeen ensimmäiset merkittävät parannukset alkavat nyt näkyä rataympäristössä.
“Kesän viiden viikon junaliikennekatkoa hyödynnettiin tehokkaasti, ja sen ansiosta moni työvaihe saatiin ratkaisevasti eteenpäin. Nyt urakat etenevät hallitusti kohti valmistumista ja seuraavia rakennusvaiheita”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.
Karjaa–Kauklahti-rataosuus kattaa noin kolmanneksen Helsingin ja Turun välisestä rantaradasta. Rata on ollut käytössä jo yli vuosisadan, ja sen rakenteet kulkevat vaihtelevassa maastossa pehmeikköjen, kallioiden ja vanhojen perustusten päällä. Osuudella liikennöi sekä kauko- että lähijunia, ja vuosittain tehdään miljoonia junamatkoja.
Hanke etenee vaiheittain vuosina 2025–2028. Sen tavoitteena on varmistaa junaliikenteen sujuvuus ja turvallisuus, parantaa matkustajapalveluja sekä vähentää liikennehäiriöitä tulevina vuosikymmeninä.
Loppuvuonna valmistuvia työvaiheita
Inkoo–Karjaa-rataosan stabiliteetin parantaminen (ensimmäinen vaihe)
Urakassa on vahvistettu radan perustuksia ja parannettu kuivatusjärjestelmiä. Työt tehtiin pääosin kesän junaliikennekatkon aikana, minkä ansiosta laajat rakenteelliset parannukset saatiin tehtyä turvallisesti ja tehokkaasti. Urakka on valmistunut.
Jeppaksen alikäytävä ja radan stabiliteetin parantaminen Kirkkonummella
Jeppaksen kohdalle on rakennettu uusi kevyen liikenteen alikulku, joka korvaa nykyisen tasoristeyksen. Samalla radan rakenteita on vahvistettu ja alueen kuivatusjärjestelmiä parannettu. Uusi silta siirrettiin paikalleen kesällä, ja tavoitteena on ottaa se käyttöön vielä tämän vuoden aikana. Tasoristeyksen poistuminen parantaa alueen liikenneturvallisuutta merkittävästi.
Lillgårdin ja Riddarbackenin tunnelit Siuntiossa
Lillgårdin tunneli on pääosin valmis. Riddarbackenin tunnelin työt jatkuvat ensi kesän junaliikennekatkon aikana. Molemmissa tunneleissa on uusittu rakenteita ja vahvistettu eristeitä, mikä pidentää niiden käyttöikää ja parantaa turvallisuutta.
Inkoon ja Karjaan liikennepaikkojen esteettömyyden parantaminen
Inkoon ja Karjaan asema-alueilla on parannettu esteettömyyttä laitureilla ja kulkureiteillä. Urakka on jatkoa jo vuonna 2018 alkaneille parannustöille. Asema-alueille saadaan käyttöönottolupa loppuvuonna 2025.
Huopalahti–Karjaa-kaapeleiden uusinta
Urakassa uusitaan radan turvalaitteiden sähköjohtoja useilla rataosuuksilla sekä tehdään tarvittavia radan alituksia. Työt varmistavat turvalaitteiden toimintavarmuuden pitkälle tulevaisuuteen. Urakka valmistui lokakuussa.
Kirkkonummen itäisten vaihteiden suunnittelu
Kirkkonummelle suunnitellaan uutta vaihdetta parantamaan junaliikenteen sujuvuutta asema-alueella. Suunnittelu käynnistyi syksyllä 2025, ja työt on tarkoitus tehdä ensi kesän junaliikennekatkon aikana.
Siuntion aseman ratasuunnitelma etenee
Siuntion aseman kehittämisen suunnittelu on edennyt hyvin, ja ratasuunnitelma on valmistumassa vuodenvaihteen tienoilla.
Hanke jatkuu vuoden 2028 loppuun saakka. Kaikki työvaiheet on suunniteltu siten, että vaikutukset matkustajille ja tavaraliikenteeseen pysyvät mahdollisimman hallittuina. Hankkeen kustannusarvio on noin 80 miljoonaa euroa.
Lisätietoja:
Erkki Mäkelä, projektipäällikkö, Väylävirasto
p. 029 534 3822
[email protected]
Seuraa hanketta: https://vayla.fi/rantaradan-kehittaminen-karjaa-kauklahti
Facebook: Rantarata Karjaa - Kauklahti Kustbana Karis - Köklax