Lähtötilanne
Valtatien 5 tiegeometria Huruksen ja Hietasen välillä oli jo hankkeen käynnistyessä vuonna 2021 hyvä. Liittymiä oli vähän ja pääliittymät olivat eritasoliittymiä tai kanavoituja liittymiä. Tien leveys oli ohituskaistojen kohdalla 14 metriä.
Tieosuuden liikennemäärä oli noin 8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus oli noin 10 prosenttia. Yli puolet liikenteestä oli pitkämatkaista. Kesäviikonloppuisin liikennemäärä oli yli kaksinkertainen keskimääräiseen verrattuna, ja ruuhkia syntyi helposti. Tieosuudella tapahtui verrattain paljon onnettomuuksia. Henkilövahinkojen osuus oli suurempi kuin pääteillä keskimäärin.
Hankkeen sisältö
Toimenpiteet hankkeessa
• Tietä levennettiin hieman keskikaiteen kohdalta. 
 • Joitakin ohituskaistoja pidennettiin. 
 • Uusia yksityisteitä rakennettiin poistettavien liittymien tilalle. 
 • Rakennettiin uusi eritasoliittymä ja sen yhteyteen uusi silta. 
 • Kolme siltaa peruskorjattiin, joista yhtä myös levennettiin. 
 • Tien varteen rakennettiin jonkin verran uusia meluvalleja ja -kaiteita. 
Hanke parantaa etenkin liikenteen turvallisuutta. Jatkuva keskikaide estää tehokkaasti vastakkaisiin suuntiin kulkevien ajoneuvojen törmäämisen toisiinsa, joten sen ansiosta ajonopeus voidaan pitää talvellakin turvallisesti 100 kilometrissä tunnissa.
Lisäksi entistä paremmat risteyssillat ja pidennetyt ohituskaistat sujuvoittavat jossain määrin liikennettä. Jatkossa jalankulkijoille ja pyöräilijöillä on käytössään turvallisempia reittejä valtatien rinnakkaisilla väylillä.
Hankkeen tiesuunnitelma on lainvoimainen. Hankkeen kustannusarvio on 17 miljoonaa euroa. Monikkalan ja Lahnaniemen välinen urakka valmistui kesällä 2024. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan marraskuun 2025 aikana.