null Ratatöitä tehdään tänä vuonna runsaasti eri puolilla Suomea

Ratatöitä tehdään tänä vuonna runsaasti eri puolilla Suomea

Julkaistu 24.03.2020

Väylä teettää tänä vuonna viimevuotista enemmän ratatöitä. Suurimmat ratatyöt liittyvät Luumäki-Imatra -ratahankkeeseen. Myös Tampere-Jyväskylä -rataosan kuuden sillan uusiminen on mittava projekti.

Vaikka radan kunnostusta ja muita ratatöitä tehdäänkin läpi vuoden, kesän kynnyksellä työt lisääntyvät maan sulaessa. Tänä vuonna Väylällä on enemmän määrärahoja käytettävissään, joten kohteita on vuoteen 2019 verrattuna enemmän. Korona varjostaa kuitenkin kesän töiden aloittamista.

"Seuraamme koronatilannetta koko ajan, mutta jo nyt tiedämme, että sen vaikutukset ulottuvat myös kesän ratatöihin. Huhti-toukokuussa selvinnee, pitääkö töitä siirtää eteenpäin. Työmailla tehdään juuri nyt varasuunnitelmia", sanoo apulaisjohtaja Maria Torttila Väylästä.

"Kaikki työvaiheet saatetaan kuitenkin loppuun niin, ettei niistä aiheudu matkustajille tai liikenteelle vaaraa".

Miksi ja milloin ratatöitä tehdään?

"Ratatöitä tehdään, jotta saamme parannettua rautatieliikenteen laatua muun muassa parantamalla täsmällisyyttä sekä turvallisuutta", kertoo rautatieliikenteen ohjauksen ja hallinnan asiantuntija Juha Kröger Väylästä.

Ratatöiden ajankohdat on suunniteltu siten, että niistä aiheutuisi liikenteelle mahdollisimman vähän haittaa. Aina tähän ei päästä. Näissä tapauksissa töitä pyritään sijoittamaan ajankohtiin, jolloin liikennettä on vähänlaisesti. Tästä syystä ratatöitä tehdään perinteisesti erityisen paljon viikonloppuisin ja myös juhannuksena. 

Merkittävimmät liikenteeseen vaikuttavat ratatyöt vuonna 2020

Alle on listattu sellaiset ratatyöt, joilla on suurempaa vaikutusta junaliikenteelle. 

Etelä-Suomi

Helsingin ratapihan toimivuuden parantamishankkeessa on tiedossa raiteistomuutoksia ajalla 11.4.-30.10.2020.

Helsingin kaupungilla on alkamassa Kansalaistori-Kaisaniemi välisen pyörätunnelin rakennustyöt. Ne aiheuttavat raiteistomuutoksia Helsingissä marraskuusta 2020 aina joulukuuhun 2023 asti.

Keski-Pasilan läntisen lisäraiteen sekä Triplan rakentamiseen liittyvät työt jatkuvat vielä ja ne aiheuttavat raiteistojen käytön muutoksia Pasilassa huhtikuusta lokakuuhun 2020.

Helsinki-Riihimäki-rataosalla on meneillään kapasiteetin lisäämisen ensimmäinen vaihe, joka sisältää myös Riihimäen ratapihan uusiminen. Tämä aiheuttaa raiteiston käytön muutoksia.

Kerava-Lahti-rataosan kunnossapitotyöt vaativat osittaisia perumisia henkilöliikenteeseen sekä muutoksia tavarajunaliikenteeseen 21.4. - 14.6.2020. Lisäksi alueelle tulee nopeusrajoituksia töiden ajaksi.

Helsinki-Turku-rataosalla eli Rantaradalla tehdään perusparannustöitä edelleen. Salo-Kupittaan välillä tehdään 15.6.-9.8.2020 päällysrakennetöitä, mikä aiheuttaa muutoksia Helsinki-Turku -välin henkilöliikenteeseen. Juhannuksena on junaliikenteen 30 tunnin totaalikatko Jorvaksen liikennepaikalla.

Länsi-Suomi

Tampereen Kansi-hanke sekä siltatyöt aiheuttavat henkilöliikenteeseen raiteistonkäytön muutoksia heinäkuun loppuun saakka.

Tampere-Seinäjoki-rataosalla uusitaan turvalaitteita ja se aiheuttaa tavara- ja henkilöliikenteeseen muutoksia toukokuusta heinäkuuhun. Liikennekatkot toteutetaan öisin.

Tampere-Jyväskylä-osuudella korjataan kuusi siltaa. Myös Lahdenvuoren tunneli korjataan. Näistä seuraa 60 tunnin totaalikatko juhannukseksi välille Tampere-Jyväskylä.

Tampere-Pori-rataosalla rakennetaan uusi seisake Tesomalle ja puretaan Vanamon alikulku. Työt aiheuttavat 24 tunnin totaalikatkon juhannuksena sekä liikennejärjestelyjä tavara- ja henkilöliikenteeseen.

Keuruulla korjataan Rauhalan alikulkusilta ja sen vuoksi liikenteessä on totaalikatko 17.8.-24.8.2020 välisen ajan.

Pännäinen-Pietarsaari-rataosalla uusitaan turvalaitteita ja työstä aiheutuu pääradalle 10 tunnin liikennekatko marraskuussa 2020.

Itä-Suomi

Luumäki-Imatra-ratahankkeessa parannetaan rataosuuden palvelutasoa. Rakentamiskauden aikana tälle ratavälille on tiedossa mittava määrä liikennekatkoja viikolla ja viikonloppuisin sekä muutoksia tavara- ja henkilöliikenteeseen.

Kouvola-Kotka/Hamina-hankkeessa peruskorjataan rataosan päällysrakenne ja sillat, nostetaan akselipainoa, uusitaan turvalaitteita sekä muun muassa laajennetaan Kotolahden ratapihaa. Rataosalla on ajoittain vain yksi raide käytössä ja sen lisäksi on tiedossa totaalikatkoja. Nämä aiheuttavat muutoksia tavara- ja henkilöliiketeelle 13.4.-11.9.2020.

Vainikkalan ratapihalla tehdään projektin viimeistelytöitä sekä kunnossapitoa. Työt vaativat tavaraliikennejärjestelyjä. Työt tehdään pääosin vakiotyöraoissa liikenteen ehdoilla.

Pohjois-Suomi

Ylivieskassa otetaan uudet turvalaitteet käyttöön 16.-18.5.2020. Tuona aikana on 48 tunnin liikennekatko Kokkola-Oulu ja Ylivieska-Iisalmi -rataosilla.

Oulussa tehdään perusparannusta ja turvalaitteiden rakentamista. Oulun Tuiran ja Tullinväylän alikulkusiltojen peruskorjauksen vuoksi on 50 tunnin liikennekatko 16.-18.5.2020.

Kontiomäki-Vartius-radan parannustyöt sekä Kontiomäen kolmioraiteen vaihteiden vaihtotyötä tehdään öisin kahdeksan tunnin katkojen aikana. Lisäksi alueella on 12-48 tunnin totaalikatkoja liikenteelle 8.6.-30.9.2020.

Katso täältä kaikki vuoden 2020 ratatyöt

Lisätietoja:
asiantuntija, rautatieliikenteen ohjaus ja hallinta Juha Kröger, p. 029 534 3853, [email protected]

Lisätietoa hankkeista ja projektipäälliköiden yhteystiedot

Matkustajaliikenteen korvaavista kuljetuksista löytyy lisätietoa VR:n sivuilta.

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.