Hyppää sisältöön

Yhteystiedot

Väylävirasto

Aluepäällikkö

Erkki Mäkelä

  • 029 534 3822

Väylävirasto

Apulaisjohtaja

Jussi Lindberg

  • 029 534 3820

Helsinki–Turku-radan peruskorjaus

Ratahanke Käynnissä Uusimaa Varsinais-Suomi

Hankkeen nykytila 

Rantarata kulkee Helsingin ja Turun välillä. Pääasiassa rantaradan liikenne on kaukojunaliikennettä, mutta Helsingin ja Siuntion välillä on myös lähijunaliikennettä. Lisäksi Salon ja Turun välillä on myös pienissä määrin tavarajunaliikennettä. Rata on varsin iäkäs ja se kulkee sekä uusien että vanhojen ratapenkereiden ja rakenteiden perustusten päällä. Alueen vaihteleva maasto on suurilta osin kalliota ja pehmeikköä sekä siirtymäkiilarakenteita. 

Rantaradan haasteet johtuvat Karjaa-Salo-Turku välillä stabiliteetiltaan heikoista pehmeikkökohteista, joihin yhdistyy myös kuivatusongelmat, kapeista kallioleikkauksista ja osittain elinkaarensa päässä olevista radan kaapeleista. Vanhimpien rautatiesiltojen osalta joudutaan korjaamaan mm. vesieristeitä. Jeppaksen alikulkusillan rakentaminen mahdollistaa nopeuden nostamisen sillan vaikutusalueella ja parantaa liikenneturvallisuutta. 

Rantaradan korjaamista on toteutettu vuodesta 2017 lähtien päällysrakennetta uusimalla, korjaamalla tunneleita sekä parantamalla radan stabiliteettia. Korjaamattomia tunneleita on yhteensä 5 kpl sekä useita kilometrejä rataa vaatii stabiliteetin parantamista.  

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on korjata radan vakavuuteen ja kuivatukseen liittyviä ongelmia ja rakentaa kaksi uutta ja yksi uudistettava silta sekä parantaa tunneliturvallisuutta, jotta nopeusrajoituksia olisi mahdollista poistaa osalla matkaa Rantaradalla. 

Lisäksi hankkeessa korjataan radan vakavuuteen ja kuivatukseen sekä tunneleihin liittyviä ongelmia. Hankkeessa tehdään sillan, ratarakenteen ja turvalaitteiden korjauksia. Korjaustoimenpiteet mahdollistavat radan pistemäisten nopeusrajoitusten poistamisen sekä turvaavat radan liikennöitävän kunnon. Lisäksi hankkeen tavoitteena on matkustusmukavuuden parantaminen, joka toteutetaan tekemällä pieniä asema-alueiden esteettömyyteen liittyviä parantamistoimenpiteitä.

Hankkeen vaikutukset

  • Liikenneturvallisuuden paraneminen radan stabiliteettia parantamalla ja ikääntyneitä rakenteita korjaamalla/korvaamalla uusilla. 


Aikataulu

  • 2024–2027 Pohjatutkimuksia ja suunnittelua
  • 2024 Sillanrakennustöitä stabiliteetin ja kuivatusten parantamista ja tunnelien korjausta sekä kaapelireittien uusimista
  • 2025 Stabiliteetin parantamista ja sillan rakentamista Jeppaksessa sekä kaapelireittien ja kaapeleiden uusimista
  • 2026 Stabiliteetin parantamista ja sillan rakentamista sekä kaapeleiden uusimista

Kustannukset

Hankkeen kustannusarvio on 10,9 M€, jakautuen seuraavasti:

  • 2024 perusväylänpito 10,9 M€

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2024 II lisätalousarviossa sisälsi lisärahoitusta. Rantaradan korjauksiin 30 M€. Asiasta ei ole vielä eduskunnan päätöstä. 

Kone työssään ja tunnelin seinä.