Vt 20 parantaminen välillä Korvenkylä-Kiiminki, Oulu

Tiehanke Suunnitteilla Pohjois-Pohjanmaa

Hankkeessa laaditaan yleissuunnitelma valtatien 20 parantamiseksi Oulussa, Korvenkylän ja Kiimingin välillä. Tieosuus suunnitellaan nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi nykyiselle paikalleen. Tavoitteena on sujuvoittaa liikennettä, parantaa turvallisuutta ja vähentää tien haittoja asutukselle ja ympäristölle.

Hankekartta suunnittelualueelta.
  • 03/2024 YVA-ohjelma nähtäville
  • 02/2025 YVA-selostus nähtäville
  • 05/2025 Perusteltu päätelmä
  • 06/2025 Yleissuunnitelman laatiminen alkaa
  • 04/2026 Valmis yleissuunnitelma nähtäville
  • 09/2026 Tiesuunnitelman laatiminen alkaa (tavoite)

Ajankohtaista

Valtatien 20 Korvenkylän ja Kiimingin välisen osuuden yleissuunnitelman laatiminen on edennyt loppusuoralle, ja yleissuunnitelmaluonnos esiteltiin yleisötilaisuudessa 4.12. Jäälin monitoimitalolla. Tilaisuudessa käytiin läpi yleissuunnitelmaluonnoksen pääkohdat ja sen eteneminen kohti valmistumista. 

Tutustu tilaisuudessa esiteltyyn aineistoon:
Suunnitelmakarttojen luonnokset (pdf)
Esittelymateriaali (pdf)
Muistio (julkaistaan pian)

Palautetta yleissuunnitelmaluonnoksesta voi antaa vielä 14.12. saakka seuraavissa kanavissa:
Valtion liikenneväylien suunnittelupalvelu VLS
Karttapalautepalvelu

Palautetta voi antaa myös soittamalla tai lähettämällä sähköpostia hankkeen yhteyshenkilöille. Palautteet huomioidaan suunnitelman viimeistelyssä. Viimeistelty yleissuunnitelma asetetaan julkisesti nähtäville keväällä 2026.

Lähtötilanne

Noin 12 kilometriä pitkä suunnittelualue alkaa Korvenkylästä, nykyisen nelikaistaisen tieosuuden lopusta, ja päättyy Kiimingissä ennen Kiiminkijokea. 

Valtatie 20 Oulusta Kuusamoon on yksi Oulun seudun tärkeimmistä pääteistä. Sitä käyttää päivittäisen työ- ja asiointiliikenteen lisäksi myös pitkämatkainen, erityisesti vapaa-ajan liikenne. Tieyhteys on tärkeä myös alueen elinkeinoelämälle. 

Tarkasteltava tieosuus on ruuhkainen ja altis liikenneonnettomuuksille. Valtatien varrella asuu paljon ihmisiä, joita liikenteen melu ja päästöt häiritsevät. Ennustettu liikenteen kasvu lisää ongelmia entisestään. 

Hankkeen sisältö

Tieosuus parannetaan nelikaistaiseksi väyläksi taso- ja eritasoliittymineen. Samalla parannetaan jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteita. Tavoitteena on myös ehkäistä valtatien ja sen liikenteen asutukselle, maankäytölle ja ympäristölle aiheuttamia haittoja. 

Hanke käynnistyi ympäristövaikutusten arviointimenettelyllä (YVA), joka tuotti tietoa vaihtoehdon valinnan ja jatkosuunnittelun tueksi. YVA-vaiheen vaihtoehtojen määrittämisessä hyödynnettiin tieosuudelle aiemmin laadittuja suunnitelmia ja selvityksiä, joista keskeisin on vuonna 2019 valmistunut Vt 20 Korvenkylä–Kiiminki kehittämisselvitys. 

Ympäristövaikutusten arvioinnissa vertailtiin valtatien neljän eri parantamisvaihtoehdon vaikutuksia.  

  • Vaihtoehtoehto 0+: Pieniä liikennettä sujuvoittavia ja turvallisuutta parantavia toimenpiteitä sisältävällä vaihtoehdolla 0+ oli vähäiset ympäristövaikutukset, mutta se ei toteuttanut liikenteelle asetettuja tavoitteita.  
  • Vaihtoehdot 1, 2 ja 3: Muut kolme vaihtoehtoa sisälsivät valtatien parantamisen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi. Ne toteuttivat hyvin liikenteelliset ja maankäytön tukemiseen liittyvät tavoitteet ja ympäristölle aiheutuvat riskit ovat kaikissa vaihtoehdoissa hallittavissa. 


Alkuvuodesta 2025 valmistui ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kokoava YVA-selostus. Arvioinnin ja siitä saadun palautteen perusteella Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennevastuualue päätti, että yleissuunnitelma laaditaan vaihtoehto 1:n pohjalta. Valitussa vaihtoehdossa valtatie parannetaan nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi nykyiselle paikalleen. 

Vaihtoehto 1 

  • sujuvoittaa liikennettä, parantaa turvallisuutta ja tukee alueen elinkeinoelämän kehitystä
  • aiheuttaa vain vähän haittaa paikalliselle maankäytölle ja tukee parhaiten Oulun kaupungin pitkän aikavälin maankäyttötavoitteiden toteutumista 
  • aiheuttaa hieman vähemmän ilmasto- ja ympäristöhaittoja kuin vaihtoehdot 2 ja 3
  • aiheuttaa pienimmän riskin pohjavesien pilaantumiseen
  • vähentää meluesteiden ansiosta asutukselle aiheutuvaa melu- ja pölyhaittaa
  • hyödynnetään parhaiten olemassa olevaa infrastruktuuria
  • mahdollistaa vaiheittaisen toteutuksen. 

Yleissuunnitelma valmistuu keväällä 2026. Yleissuunnitelman jälkeen laaditaan vielä yksityiskohtainen tiesuunnitelma. Tiesuunnitelman laatiminen aloitetaan arviolta loppuvuodesta 2026. 

Tilaisuudet ja materiaalit