Hyppää sisältöön

Pääjohtaja Wihlman: Pidämme Suomen liikkeellä

Julkaistu 16.9.2022

Toimiva väyläverkko mahdollistaa Suomen hyvinvoinnin, kilpailukyvyn ja kestävän kasvun. Väyläverkko on kansallisomaisuuttamme, jonka korjausvelka on kuitenkin jo lähes kolme miljardia euroa. Tämä näkyy väylien käyttäjien arjessa esimerkiksi alennettuina nopeus- tai painorajoituksina, kirjoittaa Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Väyläverkon kunnossapito on pitkäjänteistä työtä, jota teemme joka päivä ympäri vuoden. Väyliä hoidetaan, korjataan ja parannetaan jatkuvasti, jotta olemassa olevat tiet, radat ja vesiväylät pysyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa. Tämä lisäksi eri puolilla maata rakennetaan uutta: sujuvampia tieyhteyksiä, kestävämpiä siltoja, syvempiä meriväyliä ja uutta raidetta vanhan rinnalle.

Töiden aikana työmaat ovat kuitenkin eräänlaisia pullonkauloja, jotka usein kiristävät tielläliikkujan tai junamatkustajan hermoja etenkin kesäkuukausien kiivaimpaan rakentamisaikaan. Tieverkolla rakennetaan uusia väyliä, siltoja ja liittymiä vielä pitkälle syksyyn ja myös päällystystyöt jatkuvat edelleen ELY-keskusten työmailla. Useilla rataosuuksilla on käynnissä hankkeita, jotka saattavat aiheuttaa myöhästymisiä tai muita hankaluuksia matkustajille. Kuten niin monessa muussakin asiassa, myös tässä kiitos seisoo lopussa.

Kaikkien hankkeidemme ja kunnossapitotöidemme tavoitteena on entistä sujuvampi ja turvallisempi liikenne niin teillä, raiteilla kuin vesilläkin. Ja lopputuloksena on aiempaa toimintavarmempi ja parempikuntoinen väyläverkko.

Viime kuukausien aikana geopoliittinen tilanne ja sen myötä myös logistiikan liikennevirrat ovat muuttuneet nopeasti ja radikaalisti. Olemme uudessa tilanteessa ja ratkaisuja on tehtävä nopeasti. Muuttuneiden tarpeiden ja uusien ratkaisujen yhteensovitus on tärkeämpää kuin koskaan. Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä kaikkien sidosryhmiemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa, jotta Suomi pysyy liikkeellä kaikissa tilanteissa.

Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Kari Wihlman
Väyläviraston pääjohtaja

Lue myös

Tieliikenteen pullonkaulan anatomia

Kävelyn ja pyöräilyn väyliin satsataan – miten niiden päällystäminen eroaa maanteistä?

Tieliikenteen väsymätön auttaja

Rautatieliikenteen täsmällisyyttä parannetaan monin keinoin

Näkökulma: Rautatieliikenteenohjaus tekee liikenteestä sujuvampaa

Laivojen koko kasvaa – pysyvätkö vesiväylät mukana kehityksessä?

Meriliikenteenohjaus estää karilleajoja ja tekee meriliikenteestä sujuvampaa


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta