Väyläverkon kunnossapito on pitkäjänteistä työtä, jota teemme joka päivä ympäri vuoden. Väyliä hoidetaan, korjataan ja parannetaan jatkuvasti, jotta olemassa olevat tiet, radat ja vesiväylät pysyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa. Tämä lisäksi eri puolilla maata rakennetaan uutta: sujuvampia tieyhteyksiä, kestävämpiä siltoja, syvempiä meriväyliä ja uutta raidetta vanhan rinnalle.
Töiden aikana työmaat ovat kuitenkin eräänlaisia pullonkauloja, jotka usein kiristävät tielläliikkujan tai junamatkustajan hermoja etenkin kesäkuukausien kiivaimpaan rakentamisaikaan. Tieverkolla rakennetaan uusia väyliä, siltoja ja liittymiä vielä pitkälle syksyyn ja myös päällystystyöt jatkuvat edelleen ELY-keskusten työmailla. Useilla rataosuuksilla on käynnissä hankkeita, jotka saattavat aiheuttaa myöhästymisiä tai muita hankaluuksia matkustajille. Kuten niin monessa muussakin asiassa, myös tässä kiitos seisoo lopussa.
Kaikkien hankkeidemme ja kunnossapitotöidemme tavoitteena on entistä sujuvampi ja turvallisempi liikenne niin teillä, raiteilla kuin vesilläkin. Ja lopputuloksena on aiempaa toimintavarmempi ja parempikuntoinen väyläverkko.
Viime kuukausien aikana geopoliittinen tilanne ja sen myötä myös logistiikan liikennevirrat ovat muuttuneet nopeasti ja radikaalisti. Olemme uudessa tilanteessa ja ratkaisuja on tehtävä nopeasti. Muuttuneiden tarpeiden ja uusien ratkaisujen yhteensovitus on tärkeämpää kuin koskaan. Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä kaikkien sidosryhmiemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa, jotta Suomi pysyy liikkeellä kaikissa tilanteissa.
Kari Wihlman
Väyläviraston pääjohtaja
Lue myös
Tieliikenteen pullonkaulan anatomia
Kävelyn ja pyöräilyn väyliin satsataan – miten niiden päällystäminen eroaa maanteistä?
Tieliikenteen väsymätön auttaja
Rautatieliikenteen täsmällisyyttä parannetaan monin keinoin
Näkökulma: Rautatieliikenteenohjaus tekee liikenteestä sujuvampaa
Laivojen koko kasvaa – pysyvätkö vesiväylät mukana kehityksessä?
Meriliikenteenohjaus estää karilleajoja ja tekee meriliikenteestä sujuvampaa