Hankkeen yli kolme kuukautta kestäneet louhintatyöt saatiin valmiiksi suunnitelmien mukaan syyskuun lopussa. Lähellä Tampereen keskustaa ja keskellä rakennettua ympäristöä sijaitseva Naistenlahden raiteisto oli räjäytystöiden näkökulmasta haastava kohde. Vilkkaan liikenteen ja asutuksen lisäksi töitä haastoivat kallion rikkonaisuus, kivilaadun vaihtelevuus ja jopa 10 metrin rintauskorkeus.
Kuva: Kreaten työnjohtaja Eero Nuutinen lähes valmiin työnsä äärellä. Naistenlahden raiteistolla rakennetaan vielä takana näkyvää tukimuuria.
– Määrällisesti räjäytyksiä tehtiin paljon, mutta panoskoot pidettiin asutuksen sekä työmaan ympärillä kulkevan juna- ja autoliikenteen vuoksi pieninä. Työmaan sijainti edellytti myös monenlaisia valmistelevia töitä ennen varsinaisten louhintojen aloittamista, kertoo työnjohtaja Eero Nuutinen Kreatelta.
Ennen räjäytysten aloittamista kalliorintausta vasten rakennettiin tukipenger, jonka tarkoituksena oli estää kivien sinkoilu ja mahdollistaa turvallinen räjäytyssuojamattojen asettelu. Kallioon porattiin ja asennettiin myös lujittavia ennakkopultteja sekä rakennettiin settiseinä, jonka avulla rintauksen ympärillä olevat maamassat saatiin pysymään paikoillaan.
Kuva: Alueelle rakennettiin settiseinä, koska louhintalinja kulki hyvin lähellä asuinrakennuksia. Seinän avulla yläpuoliset maamassat saatiin pysymään paikoillaan.
Kalliorintauksen korkeimpien osuuksien louhinta jaettiin vielä useampaan tasoon louhinnasta syntyvien tärinöiden minimoimiseksi.
Tiivistä yhteistyötä alueen asukkaiden ja yritysten kanssa
Ennen hankkeen alkamista Naistenlahdessa oli käytössä yksi pussiraide eli päättyvä raide, jota käytettiin vetureiden seisotukseen. Keväällä pussiraide purettiin ja muutostyöt pääsivät vauhtiin.
Vaunuhuoltoaluetta varten alueelle on tarkoitus rakentaa kolme uutta raidetta. Niiden vaatiman tilan vuoksi kallioperää ja viereistä kallioseinämää louhittiin räjäyttämällä. Louhintatyöt käynnistyivät kesäkuun puolivälissä Erkkilän sillan alapuolelta, josta työalue siirtyi kesän edetessä kohti Kastinsiltaa.
Kuva: Naistenlahden raiteiston alue ennen viimeistelytöitä syyskuussa 2025.
Työt suunniteltiin ja aikataulutettiin tarkasti. Räjäytyksissä piti huomioida junien aikataulut sekä viereisen vilkkaan Ratapihankadun liikenne. Öisin tai ruuhka-aikoina räjäytyksiä ei tehty, koska ne edellyttivät liikenteen pysäyttämistä minuutin tai parin ajaksi.
Yhteistyötä tehtiin myös lähialueen yritysten kanssa, sillä osalla oli käytössään herkkiä laitteita joihin räjäytysten aiheuttama tärinä saattaisi vaikuttaa.
– Kävimme koko työvaiheen ajan tiivistä vuoropuhelua alueen asukkaiden ja yritysten kanssa. Yhteistyö sujui onnistuneesti myös hankkeen kalliosuunnittelijoiden sekä louhintaurakoitsijan kanssa, Nuutinen kiittelee.
Työt raiteistolla jatkuvat
Syksyn ja talven aikana on tarkoitus tehdä valmiiksi kaksi kallioseinämän tukimuuria. Samalla tehdään salaojituksia ja kuljetetaan ylimääräistä louhetta pois. Kallioseinämään tehdään myös verkotuksia ja suoja-aita.
Pienimuotoista louhintaa tehdään vielä kahdessa erillisessä kohteessa Ratapihankadulla ja Vapaudenpuistikossa. Historiallinen Vapaudenpuistikko sijaitsee aivan louhitun kallioseinämän vieressä. Sinne on jo rakennettu tukiseinät ja alue ennallistetaan töiden valmistuttua.
Kuva: Vapaudenpuistikossa rakennetaan tukiseiniä. Historiallinen miljöö entisöidään töiden valmistumisen jälkeen.
Loppuvuodesta Naistenlahden raiteiston alue täytetään ja siitä tehdään tasainen kenttä, joka toimii hetken hankkeen varastoalueena. Uusien raiteiden rakentaminen aloitetaan aikataulun mukaisesti hankkeen myöhemmässä vaiheessa.
Lisätietoja:
Kreate Oy, työnjohtaja Eero Nuutinen, p. 041 731 7999, [email protected]
Tampereen henkilöratapiha -hanke