Tampereen henkilöratapiha -hanke: Erkkilän sillan purku etenee aikataulussa
Julkaistu 13.5.2025 8.40
Osana Tampereen henkilöratapiha -hanketta uudistettavan Erkkilän sillan työt käynnistyivät huhtikuun alussa. Raideliikenteen katkoissa siltaa nostettiin ja sen alle rakennettiin teräksinen työteline, jolla varmistetaan vanhan sillan purkamisen ja uuden rakentamisen turvallisuus. Työt etenevät aikataulussa ja sillan purkaminen on aloitettu.
Sillan purkua valmistelevat isoimmat työvaiheet tehtiin huhtikuun lopun ja toukokuun alun viikonloppuihin ajoittuneissa raideliikenteen totaalikatkoissa. Ensimmäisessä, noin 15 tunnin katkossa siltaa nostettiin terästelineen rakentamista varten 1,5 metriä. Terästeline oli tarkoitus rakentaa kahdessa seuraavassa katkossa, mutta se saatiin valmiiksi ennätysvauhdilla jo ensimmäisen viikonlopun aikana.
– Työt ovat tähän asti edenneet suunnitellusti ja olemme siirtyneet sillan purkamiseen. Betoniosat sahataan paloiksi ja nykyisen sillan näkyvät teräsrakenteet on purettu uudelleen kasattavaksi paloiksi, jotta silta voidaan uusiokäyttää muualla, kertoo työmaapäällikkö Mikael Klasila Kreatelta.
Vaativat rakennuskohteet edellyttävät töiden yhteensovittamista
Sillan nostaminen ja terästelineen rakentaminen ovat vaativia työvaiheita, joihin työmaalla valmistauduttiin lähes kolmen viikon ajan. Työtelineen rakentaminen etenkin rataympäristössä ja tiukassa aikaikkunassa on kokeneillekin rakentajille haastava pulma ratkaistavaksi. Töitä tehtiin myös suunnittelupöydillä useita kuukausia ennen rakentamisen aloittamista.
– Yhtenä isona haasteena Tampereen henkilöratapihan uudistamisessa on töiden yhteensovittaminen. Suunnittelua ja aikataulutusta on tehty hyvässä yhteistyössä junaliikenteen operaattoreiden, kaupunkiliikenteen ja muiden rakentamishankkeiden sekä hankkeen sisällä eri rakentamisen lajien kanssa, avaa projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.
– Erityisesti ratakatkojen aikana tehtävissä töissä yhdenkin työvaiheen venyminen tai epäonnistuminen vaikuttaa myös muiden töiden etenemiseen. Pahimmillaan vaikutuksia voi tulla myös junaliikenteelle valtakunnallisesti, Matilainen jatkaa.
Sillan purku valmistuu kesäkuussa
Noin 650 tonnia painavan sillan nostaminen kesti kokonaisuudessaan yhdeksän tuntia ja se nostettiin neljästä kohdasta tunkkaamalla. Teräksinen työteline rakennettiin lähes kokonaan reilun 40 tunnin ratakatkon aikana. Töiden yhteensovittaminen on noussut katkojen aikana merkittävään rooliin, sillä samaan aikaan siltatöiden kanssa on työskennelty myös radalla.
Erkkilän sillan pohjoispuolella on katkojen aikana vaihdettu vaihteita, tehty sähköratamuutoksia ja turvalaitteiden käyttöönottoja. Samalla on valmistunut uutta päällysrakennetta ja kiskoja junaliikenteen käyttöön.
– Kokonaisuudessaan työt ovat lähteneet hyvin käyntiin. Yhteishenki työmaalla on hyvä ja olemme saaneet mukaan alan parhaita toimijoita, Klasila sanoo.
Erkkilän sillan läheisyydessä työt jatkuvat viikonlopun ratakatkoissa toukokuun loppuun asti. Sillan purku on valmiina kesäkuussa ja uuden sillan rakentamistyöt pääsevät vauhtiin. Uusi silta avataan liikenteen käyttöön elokuussa 2026.
Lisätietoja:
Kreate Oy, työmaapäällikkö Mikael Klasila, p. 050 575 0256, [email protected]
Väylävirasto, projektipäällikkö Jetro Matilainen, p. 029 534 3573, [email protected]
Katso myös:
Video Erkkilän sillan nostosta ja terästelineen rakentamisesta