Tampereen henkilöratapihan työt etenevät – Perkiön uudistettu raiteisto mahdollistaa myös matkustajajunien säilytyksen

Julkaistu 4.8.2025 8.21

 

Osana Tampereen henkilöratapiha -hanketta uudistettu Perkiön raiteisto otettiin onnistuneesti käyttöön maanantaina 28.7. Alue mahdollistaa junakaluston seisotuksen siirtämisen pois henkilöratapihalta ja samalla hankkeen muiden töiden etenemisen. Sähköistettyjen raiteiden ansiosta Perkiössä voidaan säilyttää ja huoltaa myös uudempia matkustajajunia.

Kuvassa Perkiön raiteisto

Kevään aikana Tampereen tavararatapihan alueella Perkiössä uusittiin ja sähköistettiin kuusi raidetta ja vaihdettiin 10 vaihdetta, rakennettiin tasoristeyksiä, uusittiin sähkörata- ja vahvavirtarakenteita sekä tehtiin turvalaitemuutoksia. Raiteet rakennettiin uuteen vaaka- ja pystygeometriaan.

– Junakalustoa on jo päästy siirtämään Perkiöön, mikä on vapauttanut henkilöratapihalta tilaa hankkeen muille töille. Nyt ratapihalta on purettu raide 6 sekä aloitettu rakenteiden purku uutta välilaituria ja sille johtavia kulkuyhteyksiä varten, kertoo projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.

Myöhemmin hankkeessa on tarkoitus rakentaa kokonaan uusi vaunuhuoltoalue Naistenlahden raiteiston alueelle, jotta kasvavalle matkustajaliikenteen junakapasiteetille saadaan tulevaisuudessa enemmän tilaa henkilöratapihalle.

Perkiön raiteisto otettiin käyttöön onnistuneesti

Perkiön raiteistolla ei ole aikaisemmin ollut sähkökäyttöisiä turvalaitteita, joten hankkeessa tehdyt muutokset parantavat alueen toimivuutta merkittävästi. Ennen muutoksia raiteistolla oli yksi sähköistetty ja kuusi sähköistämätöntä läpiajettavaa raidetta. Raiteistoa on käytetty eri toimijoiden kaluston säilytykseen.

– Aikaisemmin Perkiössä voitiin säilyttää pääasiassa vain tavaraliikenteessä kulkevia dieseljunia ja muuta vastaavaa kalustoa. Sähköistyksen ansiosta sinne voidaan siirtää myös uudempia matkustajajunia ja niiden huoltoa, kertoo ratatöistä vastaava Jari Hinttala Kreatelta.

Matkustajajunien vaunuhuolto ja kaluston seisotus on tähän asti järjestetty henkilöratapihalla matkustajalaitureiden kohdalla.

– Perkiön raiteiston käyttöönotto on hieno edistysaskel. Sen ansiosta voimme siirtää junakaluston säilytystä pois vilkkaalta henkilöratapihalta ja varmistaa, että junat liikkuvat entistä sujuvammin ja täsmällisemmin. Tämä parantaa matkustuskokemusta erityisesti Tampereen kaltaisessa liikenteen solmukohdassa, jossa jokainen lisämetri raiteita on arvokas, sanoo Mikko Linderoos, VR Kaukoliikenteen suunnittelujohtaja.

Kesä on ratatöiden aikaa

Perkiön raiteiston uudistamisen lisäksi Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa on tehty kevään ja kesän aikana laajasti ratatöitä eri puolilla hankealuetta. Suurin osa töistä tehtiin jo keväällä kuuteen viikonloppuun ajoittuneissa 20–46 tunnin mittaisissa raideliikenteen totaalikatkoissa.

Katkojen aikana henkilöratapihan pohjoispuolella vaihdettiin vaihteita, purettiin ja rakennettiin uutta rataa reilun kilometrin verran sekä tehtiin sähkörata- ja turvalaitetöitä. Käyttöönottojen jälkeen uusi rata on jo siirtynyt junaliikenteen käyttöön.

– Ratatyöt sujuivat suunnitellusti ja ennakkosuunnitteluun panostaminen kantoi loppuun asti. Tiukoissa aikarajoissa työskentelyssä tulee aina olosuhdeyllätyksiä, konerikkoja ja työntekijöiden fysiikka on koetuksilla, jolloin työnjohtajien ja työntekijöiden huikea ammattitaito todella nousee esille. Kaikkien osapuolien yhteen hiileen puhaltamisen ansiosta liikennekatkot onnistuivat ja junat pääsivät kulkemaan ilman häiriöitä, Hinttala kertoo.

Hankkeen seuraavat merkittävät ratatyöt ajoittuvat kevääseen 2026, jolloin työskennellään jälleen tiukoissa raideliikenteen katkoissa.

Lisätietoja:

Väylävirasto, projektipäällikkö Jetro Matilainen, p. 029 534 3573, [email protected]

Kreate Oy, työpäällikkö Jari Hinttala, p. 050 449 7975, [email protected]

VR Kaukoliikenne, suunnittelujohtaja Mikko Linderoos, [email protected]

Liitteet