Tampereen henkilöratapiha -hanke: Ratapihankadun silta saa kannen – lisääntyvää työmaaliikennettä 30.–31.10.
Julkaistu 27.10.2025 8.31
Osana Tampereen henkilöratapiha -hanketta uudistettavan Ratapihankadun sillan eli Tullin risteyssillan kansi valetaan 30.–31.10. Työvaihe aiheuttaa ajoittain lisääntyvää työmaaliikennettä Ratapihankadulla.
Ratapihankadun sillan kannen raudoitustöitä lokakuussa 2025. Valmiissa kannessa on 140 000 kiloa rautaa.
Sillan kesällä alkaneet rakennustyöt ovat edenneet loppuviikosta tehtävään kannen valuun. Henkilöratapihan vieressä kulkevan, 62 metriä pitkän, 15 metriä leveän ja lähes 1,5 metriä paksun sillan kannen valamiseen tarvitaan noin 1250 kuutiota betonia.
– Yli 30 tuntia kestävien valutöiden aikana betonia kuljetetaan työmaalle 170 autollista. Työvaihe näkyy Ratapihankadulla ajoittain lisääntyvänä työmaaliikenteenä, mutta erityisempiä vaikutuksia liikenteeseen ei pitäisi tulla. Valupaikka ei ole hankalin mahdollinen, mutta suunniteltavaa on riittänyt, kertoo projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.
Uusi silta valetaan 1,12 metriä lopullista sijaintiaan korkeammalle, josta se tunkataan myöhemmin oikealle paikalleen.
Betonireseptiä kehitettiin pitkään
Siltatyöt käynnistyivät keväällä vanhan sillan purkamisella. Henkilöratapihalta purettiin kaksi raidetta, Ratapihankatu siirrettiin kulkemaan purettujen raiteiden tilalle ja vanhan linjauksen kohdalle perustettiin työmaa.
Syksyllä valutöitä edelsivät päällysrakenteen muottityöt, kolme viikkoa kestäneet raudoitustyöt ja viimeisimpänä jännevaijereiden asennukset. Valmiissa kannessa on 140 tonnia rautaa ja noin 500 jännepunosta.
Valutöihin on työmaalla valmistauduttu yli puoli vuotta. Ratapihankadun ja Erkkilän sillat ovat tyypiltään samanlaisia, mutta Ratapihankadun sillan kansi on lähes puolet paksumpi, mikä vaikutti muun muassa betonin valintaan.
– Sopivan betonin reseptiä on kehitetty toimittajan kanssa kuukausien ajan. Kyseessä on vaativa rakenne, joten on ollut tärkeää löytää juuri rakenteeseen sopiva betoniyhdistelmä, jotta sillasta tulee tarpeeksi kestävä. Samalla betonin täytyy olla työstettävää, eikä se saa kehittää liikaa lämpöä, kertoo hankkeen tuotantopäällikkö Juuso Siuko Kreatelta.
Itsenäisyydenkadun alikulku suljetaan muotin purun ajaksi
Valutöiden jälkeen odotetaan betonin kovettumista riittävään lujuuteen. Parin viikon kuluttua kannessa kulkevat jännepunokset jännitetään, jotta silta saavuttaa lopullisen kantavuutensa. Myöhemmin syksyllä päästään purkamaan päällysrakenteen muottia ja laskemaan silta lopulliseen korkeuteensa.
– Sillan alla kulkevan ratikan suojarakenteiden vuoksi kannen muotti rakennettiin reilun metrin sillan lopullista sijaintia korkeammalle. Muotin purun jälkeen silta tunkataan alas, kertoo Siuko.
Muotin purkutöiden vuoksi Itsenäisyydenkadun alikulku joudutaan sulkemaan moottoriajoneuvoilta marras-joulukuun vaihteessa. Sulku alkaa lauantaina 29.11. klo 9 ja päättyy maanantaina 1.12. klo 5 aamulla. Ratikka kulkee normaalisti sulun ajan.
Ratapihankadun uusi silta saadaan liikenteen käyttöön kesällä 2026, kun hankkeen työt etenevät seuraavan sillan kohdalle henkilöratapihalla.
Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Jetro Matilainen, p. 029 534 3573, [email protected]
Kreate Oy, tuotantopäällikkö Juuso Siuko, p. 040 7019 653, [email protected]
Tietoa Ratapihankadun sillasta
- Ratapihankadun silta on viralliselta nimeltään Tullin risteyssilta
- Silta on osa Itsenäisyydenkadun alikulun ylittävää viiden sillan kokonaisuutta. Ratapihankadun silta on ajoneuvosilta ja neljä muuta ratasiltoja.
- Uusi silta on tyypiltään jännitetty jatkuva betoninen laattasilta. Se rakennetaan aikaisempaa leveämmäksi ja pidemmäksi.
- Sillan uusiminen mahdollistaa osaltaan uuden matkaterminaalin rakentamisen.