Tampereen henkilöratapiha on yksi Suomen keskeisimpiä henkilöliikenteen junanvaihtopaikkoja. Sen kautta tehdään noin 6,3 miljoonaa kaukojunamatkaa vuodessa.
Tampereen henkilöratapihalla on jatkuvia kapasiteettihaasteita. Aseman viisi matkustajalaiturilla varustettua raidetta ovat yhtäaikaisesti käytössä useita kertoja vuorokaudessa ja joinakin tunteina kaksi matkustajajunaa joutuu käyttämään samaa raidetta. Matkustajien kulkuyhteydet ovat myös suurelta osin vanhentuneita. Nykyinen asemarakennus valmistui 1930-luvulla ja kulkuyhteyksiä on parannettu aiemmin muun muassa vuonna 1989 käyttöön otetulla Asematunnelilla ja vuonna 2008 käyttöön otetulla Matkakeskustunnelilla. Välityskyky ei kuitenkaan ole riittävä nykyiselle matkustajamäärälle ja se aiheuttaa ruuhkautumista esimerkiksi henkilöratapihan liukuportaissa. Myös laitureiden katoksissa on puutteita. Nykyisin vain reunalaiturilla ja ensimmäisellä välilaiturilla on katokset, ne ovat niin huonokuntoisia, että reunalaiturin katos on jouduttu osittain purkamaan ja sen tilalle on tehty tilapäinen katos.
Henkilöliikenteen lisäksi Tampereen aseman raiteistoa kuormittaa sen läpi kulkeva tavaraliikenne. Henkilöratapihaa ympäröivistä rautatie- ja tieliikenteen käytössä olevista silloista useampi on tullut elinkaarensa päähän ja ne vaativat uusimista.
Content of the project
Location
Hankkeen vaikutukset
- Tampereen henkilöratapihan uudistuksella luomme vetovoimaista asemanseutua ja hankkeella on keskeinen rooli Tampereen kaupungin keskustan kehittämisessä.
- Muutoksilla parannamme laiturialueen saavutettavuutta ja esteettömyyttä kasvaville ihmisvirroille sekä lisäämme alueen läpikulkemisen turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
- Rataverkon käytettävyys, täsmällisyys ja henkilöliikenteen esteettömyys paranevat.
- Henkilöliikenteen raidekapasiteetti kasvaa.
- Laiturikatokset parantavat matkustajien olosuhteita ja matkustuskokemusta. Junaa voi aina odottaa katoksien alla.
- Henkilöjunien huollon työympäristö on turvallinen huollon siirtyessä pois matkustajalaitureiden välittömästä läheisyydestä.
- Uusimme hankkeessa myös useita elinkaarensa päähän tulleita siltoja. Muutoksilla mahdollistamme osaltamme sujuvan raideliikenteen.
Kustannukset
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 202 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus on 163 miljoonaa euroa. Hankkeeseen sisältyvät kaikkien tilaajien yhteiset osuudet, joita toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa. Hankkeen suunnittelulle myönnettiin Euroopan unionin rahoitusta eli CEF-tukea 6,1 miljoonaa euroa.