Developing the Tampere railway station area

Railway project Ongoing Pirkanmaa

Developing the Tampere railway station area project improves the Tampere railway station area by renovating infrastructure, enhancing passenger conditions and increasing rail capacity for more efficient transport.

3D picture of the Itsenäisyydenkatu underpass, seen from west to east. The station tunnel and the tunnel of Itsenäisyydenkatu are connected to form a passenger terminal.
  • Starting
  • Procurement phase
  • Development phase
  • Construction

Basic information of the project


Download project card (pdf)
Timetable
2024-2030
Contractor
Kreate Oy
Costs
202 milj. €
Customer
Finnish Transport Infrastructure Agency
City of Tampere
VR-Yhtymä Oyj
Fintraffic Raide Oy
Goals
  • Improving the accessability, functionality and passenger conditions in the Tampere railway station area.
  • Renovation of end-of-life overpass and underpass bridges to meet future needs. 
  • Increasing rail capacity to enable more efficient rail transport. 
  • Creating the conditions for other developments in Tampere city centre. 

Tampereen henkilöratapiha on yksi Suomen keskeisimpiä henkilöliikenteen junanvaihtopaikkoja. Sen kautta tehdään noin 6,3 miljoonaa kaukojunamatkaa vuodessa.  

Tampereen henkilöratapihalla on jatkuvia kapasiteettihaasteita. Aseman viisi matkustajalaiturilla varustettua raidetta ovat yhtäaikaisesti käytössä useita kertoja vuorokaudessa ja joinakin tunteina kaksi matkustajajunaa joutuu käyttämään samaa raidetta. Matkustajien kulkuyhteydet ovat myös suurelta osin vanhentuneita. Nykyinen asemarakennus valmistui 1930-luvulla ja kulkuyhteyksiä on parannettu aiemmin muun muassa vuonna 1989 käyttöön otetulla Asematunnelilla ja vuonna 2008 käyttöön otetulla Matkakeskustunnelilla. Välityskyky ei kuitenkaan ole riittävä nykyiselle matkustajamäärälle ja se aiheuttaa ruuhkautumista esimerkiksi henkilöratapihan liukuportaissa. Myös laitureiden katoksissa on puutteita. Nykyisin vain reunalaiturilla ja ensimmäisellä välilaiturilla on katokset, ne ovat niin huonokuntoisia, että reunalaiturin katos on jouduttu osittain purkamaan ja sen tilalle on tehty tilapäinen katos. 

Henkilöliikenteen lisäksi Tampereen aseman raiteistoa kuormittaa sen läpi kulkeva tavaraliikenne. Henkilöratapihaa ympäröivistä rautatie- ja tieliikenteen käytössä olevista silloista useampi on tullut elinkaarensa päähän ja ne vaativat uusimista. 

Content of the project

  • The linking of Asematunneli and Itsenäisyydenkatu tunnels to form a passenger terminal will enable smooth travel chains. 
  • A tram stop under the Itsenäisyydenkatu underpass will facilitate transfers between modes of transport and provide unobstructed access to the railway station area. 
  • The new 3rd island platform will allow for more passenger train services and reduce congestion in the yard.
  • The new shelters will provide comfort and a comfortable place to wait for the train, protected from the rain. 
  • All lift and escalator connections to the platforms will be renewed.
  • Several bridges that have reached the end of their life cycle will be renewed.
  • Track, safety and electric track modifications will upgrade the passenger yard technology to meet growing needs. 
  • Improving the throughput and building the Naistenlahti track system  for service traffic will require the renovation of the Erkkilä overpass. 
  • The relocation of the passenger service tracks to the Naistenlahti sidings  will allow the capacity of the passenger yard to be increased, as the maintenance  of passenger rolling stock will not take up space in the passenger yard. 

Location

A simplified map showing the extended Tampere railway station area, project area and main project sites.
A map showcasing the project area and project sites.

 

 

 

Hankkeen vaikutukset

  • Tampereen henkilöratapihan uudistuksella luomme vetovoimaista asemanseutua ja hankkeella on keskeinen rooli Tampereen kaupungin keskustan kehittämisessä. 
  • Muutoksilla parannamme laiturialueen saavutettavuutta ja esteettömyyttä kasvaville ihmisvirroille sekä lisäämme alueen läpikulkemisen turvallisuutta ja viihtyisyyttä. 
  • Rataverkon käytettävyys, täsmällisyys ja henkilöliikenteen esteettömyys paranevat.
  • Henkilöliikenteen raidekapasiteetti kasvaa.
  • Laiturikatokset parantavat matkustajien olosuhteita ja matkustuskokemusta. Junaa voi aina odottaa katoksien alla. 
  • Henkilöjunien huollon työympäristö on turvallinen huollon siirtyessä pois matkustajalaitureiden välittömästä läheisyydestä.
  • Uusimme hankkeessa myös useita elinkaarensa päähän tulleita siltoja. Muutoksilla mahdollistamme osaltamme sujuvan raideliikenteen.

Kustannukset

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 202 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus on 163 miljoonaa euroa. Hankkeeseen sisältyvät kaikkien tilaajien yhteiset osuudet, joita toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa. Hankkeen suunnittelulle myönnettiin Euroopan unionin rahoitusta eli CEF-tukea 6,1 miljoonaa euroa.