Kupittaa–Turku-ratahanke: Koulukadun alikulkusiltaa on rakennettu osissa

Julkaistu 4.4.2025

Ilmakuva työmaasta, jossa rakennetaan uutta alikulkua rautatien alitse. Keskellä kuvaa näkyy puurakenteinen valumuotti sillan kannelle, ja ympärillä on rakennuskoneita, työkaluja ja työmaakontteja. Taustalla on asuinrakennuksia ja katuverkostoa. Avaa täyskokoinen kuva Ponnahdusikkuna

Koulukadun alikulkusillan rakennusurakka on kestänyt vajaat kaksi vuotta, ja nyt se alkaa olla loppusuoralla: sillan odotetaan valmistuvan kokonaisuudessaan kesän lopussa. Urakan aikana työmaalla on ahkeroinut yhteensä 360 eri työntekijää.

Töitä on tehty lukuisissa eri työvaiheissa ja esimerkiksi koko silta tehdään osissa. Sillan eteläinen puolisko purettiin ja rakennettiin uudelleen ensimmäisenä, ja nyt työn alla on sillan pohjoinen puolisko. Töiden vaiheittaisuudelle on yksinkertainen syy.

”Junaliikenteen pitää päästä kulkemaan sillan yli koko rakentamisen aikana, ja ajoneuvoliikenteen sillan ali. Työvaiheet on suunniteltu sen mukaan”, kertoo siltaurakan työmaapäällikkö Antero Lehtinen GRK:lta.

”Työmaan läpi kulkee esimerkiksi tekniikkaa ja kaapeleita, joiden pitää olla koko ajan toiminnassa. Se tuo töihin oman mausteensa, kun kaapeleita tarvittaessa siirretään, väistetään ja suojataan.”

 

Kaivinkone purkaa vanhaa betonirakennetta työmaalla. Etualalla näkyy murskattua betonia ja maata, ja taustalla uutta siltaa. Oikealla työskentelee rakennustyöntekijöitä, ja taustalla näkyy asuinrakennuksia ja lehtipuita. Avaa täyskokoinen kuva Ponnahdusikkuna
Koulukadun alikulkusillan pohjoinen puolikas purettiin marraskuussa 2024. 

 

Koulukadun alikulkusillan ylitse junailee sekä matkustaja- että tavaraliikennettä. Turun satamaan ja sieltä pois kulkee päivittäin kolme matkustajajunaa, ja tavaraliikenteellä on pari vakiovuoroa päivässä. Tavarat liikkuvat pääasiassa öisin ja ihmiset päivisin.

Moottoriajoneuvojen määrä on huomattavasti suurempi, sillä sillan alitse kulkee vuorokauden aikana noin 20 000 ajoneuvoa.

”Turussa ei ole montaa reittiä pois keskustasta, sillä monessa suunnassa tulee vastaan joko meri tai joki. Koulukatu on yksi näistä reiteistä, mikä selittää liikennemääriä”, sanoo urakan rakennuttajakonsultti Ville Larkamo VSS Infrasta.

 

Työmaalla useat rakennustyöntekijät viimeistelevät juuri valettua betonipintaa sillan kannella. Betonipumppu ulottuu korkealle taivaalle, ja työntekijät käyttävät tasoituskoneita. Puurakenteinen valumuotti ympäröi siltaa, ja taustalla näkyy kerrostaloja, junarataa ja nostureita. Avaa täyskokoinen kuva Ponnahdusikkuna
Koulukadun alikulkusillan pohjoisen puolikkaan kansi valettiin maaliskuussa 2025. 

 

Rakentamisen aikana on jouduttu turvallisuussyistä tekemään erilaisia liikennejärjestelyitä, esimerkiksi käytössä olevien kaistojen vaihdoksia tai lyhyitä pysähdyksiä. Järjestelyt ovat sujuneet pääsääntöisesti hyvin eikä liikenne ole puuroutunut.

Liikenne pääsee palaamaan normaaliin arkeen taas kesän lopussa, kun silta valmistuu. Myös jalankulun ja pyöräilyn reitit palaavat Koulukadulle samaan aikaan.

 

Näin Koulukadun alikulkusillan rakentaminen on edennyt

 Aikajana siltatyömaan etenemisestä loppukesästä 2023 maaliskuuhun 2025. Aikajanalla esitetään eri kuukausina tehdyt vaiheet, kuten purkutyöt, tukiseinien ja ponttiseinien rakentaminen, teräspalkkien asennus, valutyöt sekä jalankulun ja pyöräilyn reitin käyttöönotto. Avaa täyskokoinen kuva Ponnahdusikkuna
 

Aikajanakuvan sisältö tekstimuodossa

  • Loppukesä 2023: Valmistelevat työt siltatyömaalla alkoivat.
  • Lokakuu 2023: Sillan eteläisen puolikkaan ympärille rakennettiin tukiseinät.
  • Marraskuu 2023: Sillan eteläisen puolikkaan purkaminen aloitettiin, työt kestivät kaksi viikkoa.
  • Marras–joulukuun vaihde 2023: Suurpaalutukset saatiin valmiiksi ennen itsenäisyyspäivää.
  • Tammikuu 2024: Sillan eteläisen puolikkaan rakentaminen alkoi.
  • Helmikuu 2024: Teräspalkit asennettiin.
  • Huhtikuu 2024: Eteläisen puolikkaan kansi valettiin. Samalla tehtiin paalulaattoja sillan pohjoiselle puolelle.
  • Toukokuu 2024: Jalankulun ja pyöräilyn reitti sekä kolmas ajokaista otettiin käyttöön.
  • Heinä–elokuu 2024: Uusi alikulkusilta otettiin käyttöön, kun junaliikenne siirtyi rakennetulle eteläiselle puolikkaalle.
  • Syyskuu 2024: Sillan pohjoisen puolikkaan ympärille rakennettiin ponttiseinät.
  • Marraskuu 2024: Sillan pohjoinen puolikas purettiin ja suurpaalujen poraukset aloitettiin.
  • Joulukuu 2024: Sillan pohjoista puolikasta alettiin rakentaa.
  • Helmikuu 2025: Teräspalkit asennettiin.
  • Maaliskuu 2025: Sillan pohjoisen puolikkaan kansi valettiin.

 

Lukuja sillanrakennuksesta

  • Koulukadun alikulkusiltaan on käytetty yhteensä 9 000 metriä teräsputkipaalutuksia.
  • Rakennustöissä on kulunut betonia yhteensä 2 600 kuutiota.
  • Sillan ja paalulaattojen betoniteräkset ja teräsrakenteet painavat yhteensä 420 000 kiloa.
  • Uusien raiteiden alusrakennekerrosten alapintaan on louhittu kalliota yhteensä noin 600 kuutiota.

 

Lue lisää Koulukadun alikulkusillasta hankeartikkelista.  
 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahankeTämä on ulkoinen linkki

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.