Kupittaa–Turku-ratahanke: Poikkeukselliset liikennejärjestelyt vaativat tarkkaa suunnittelua

Julkaistu 17.6.2025

Kun rakennustöitä tehdään keskellä kaupunkia, ne vaikuttavat väkisinkin liikenteeseen. Kupittaa–Turku-ratahankkeella on töiden edetessä jouduttu tekemään erilaisia järjestelyitä sekä junaliikenteeseen että moottoriajoneuvojen ja jalankulun ja pyöräilyn reitteihin. Järjestelyiden avulla töitä pystytään tekemään turvallisemmin. Liikennemuutokset vaativat huolellista suunnittelua.

Työmaa, jossa kaivinkone purkaa vanhaa betonista rautatiesiltaa. Vieressä kulkee suojattu alikulku, jota autot käyttävät. Taustalla näkyy kerrostaloja ja syksyisiä puita.
Koulukadun alikulkusillan eteläinen puolisko purettiin marraskuussa 2023, mikä aiheutti poikkeusjärjestelyjä moottoriajoneuvoliikenteelle, jalankululle ja pyöräilylle.

Hankkeen suurin erikoisjärjestely liikenteelle oli Helsingin suunnan junaliikenteen pysäyttäminen Kupittaalle Turun päärautatieaseman sijaan. Ilman sitä hankkeen työt olisi jouduttu suunnittelemaan turvallisuussyistä aivan eri tavalla ja rakennusaika olisi venynyt paljon pidemmäksi.

Muutoksesta sovittiin yhdessä Väyläviraston, Fintrafficin ja VR:n kesken.

”Junaliikenteen pysäyttäminen Kupittaalle antoi meille mahdollisuuden pysyä aikataulussa ja tehdä töitä turvallisesti isoilla työmailla. Junaliikenteen paluu takaisin Turun keskustaan joulukuussa 2024 oli merkittävä etappi”, sanoo projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.

Junaliikenteessä on ollut lisäksi yksittäisiä liikennekatkoja rakennustöiden ajan. Liikennekoordinaattori Hannele Vartia Arkokselta kertoo, että ratajärjestelyiden valmistelu vie paljon aikaa.

”Ratajärjestelyt vaativat 3–6 kuukauden suunnitteluajan, sillä esimerkiksi matkustajille pitää tiedottaa muutoksista hyvissä ajoin. Katkoista tehdään myös ilmoitukset tiettyihin järjestelmiin ja laaditaan liikenneturvallisuussuunnitelma. Katkon aikana tehtävät työt pitää yhteensovittaa huolellisesti niin, että ne saadaan tehtyä eivätkä katkot veny”, Vartia sanoo.

Turvallisuutta ja tilaa töille

Moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn poikkeusjärjestelyitä on rakennustöiden aikana tehty muun muassa Koulukadun alikulkusillan lähellä, Helsinginkadulla Nummen alikulkusillan työmaan lähellä, Kairispolulla ja monessa muussa paikassa. Poikkeusjärjestelyt ovat olleet esimerkiksi ajokaistojen ottamista tilapäisesti pois käytöstä tai liikenteen ohjaamista kiertoreitille. Myös linja-autoreittejä on jouduttu muuttamaan.

Erikoisjärjestelyihin on kaksi pääsyytä. Ensinnäkin työt pitää pystyä tekemään turvallisesti sekä työntekijöiden että ohikulkijoiden kannalta, mikä vaatii joskus liikenteen siirtämistä kauemmas työmaasta. Lisäksi osa työvaiheista vie niin paljon tilaa, että niiden vuoksi on esimerkiksi jouduttu sulkemaan ajokaistoja.

”Järjestelyt vaativat huolellista suunnittelua, jotta samaan aikaan ei ole poikkeusjärjestelyitä hankkeen muilla urakoilla tai kaupungin omilla urakoilla”, Vartia kertoo.

”Lisäksi otamme suunnittelussa huomioon muun muassa liikennemäärät, vuorokaudenajan ja viikonpäivän. Poikkeusjärjestelyitä on välillä pakko tehdä, mutta olemme pyrkineet siihen, että ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän haittaa kaduilla liikkujille.”

Kupittaa–Turku-ratahankkeen asiantuntijoiden lisäksi poikkeuksellisten liikennejärjestelyiden suunnittelussa ovat olleet mukana muun muassa Turun kaupunki, Väylävirasto ja VR. Järjestelyistä on sovittu yhteisissä palavereissa.

Aina suunnitelmat eivät toteudu

Kaduilla liikkujia on poikkeuksellisten liikennejärjestelyiden aikana opastettu muun muassa kylttien, aitojen ja muiden opasteiden avulla. Välillä paikan päällä on ollut liikenteenohjaaja ohjaamassa liikennettä. Jalankulun ja pyöräilyn poikkeusreiteistä on myös tehty karttoja eri puolille kaupunkia.

Lisäksi järjestelyistä on kerrottu hankkeen verkkosivuilla, Facebook-sivulla ja median välityksellä.

Joskus on tosin käynyt niinkin, että huolellisista valmisteluista huolimatta poikkeusjärjestelysuunnitelmat ovat peruuntuneet viime metreillä.

”Esimerkiksi Koulukadun alikulkusillan kansi piti alun perin valaa aivan huhtikuun alussa 2024. Luonto päätti kuitenkin toisin ja töitä jouduttiin lykkäämään viikolla eteenpäin sateen vuoksi”, Vartia kertoo.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.