Kupittaa–Turku-ratahanke: Valvoja Arto Kemi – "Rautatieala on sen verran erikoinen ala, että työ opettaa parhaiten”

Julkaistu 17.2.2025

Tässä juttusarjassa raotamme hanketoimiston ovea ja kerromme Kupittaa–Turku-ratahankkeen rautaisista asiantuntijoista. Tällä kertaa artikkelissa hanketta ja arkeaan avaa Turun tavararatapihan urakan valvoja Arto Kemi.

Mies istuu toimistossa työpöydän ääressä ja katsoo kameraan. Seinällä on teknisiä piirustuksia ja kalenteri.

Valvojana Arto Kemin tehtävä on varmistaa, että urakoitsijan työt etenevät suunnitelmien mukaisesti ja turvallisuuden taso säilyy korkealla. Kemin tyypillinen työpäivä sisältää sähköposteihin vastaamista, kokouksia, työmaavierailuja sekä raportointia ja kokousten valmistelua.

"Työhöni kuuluu valvoa työmaata, urakoitsijan toimintaa ja rakentamisen laatua. Viikkopalavereissa käymme yhteisesti läpi projektin edistymistä ja yhteensovittamista muiden toimijoiden kanssa”, Kemi kertoo.

Rautatieala on erikoisala, jossa käytännön työn kautta hankittu kokemus on arvokasta. Kemin mukaan työssä korostuvat hyvät neuvottelutaidot ja kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.

On tärkeää tulla toimeen monenlaisten ihmisten kanssa ja pitää huolta siitä, että tarvittavat asiat tulevat sovittua ja toteutettua."

Kemin mielestä työssä parasta on sen monipuolisuus ja se, että päivät eivät ole koskaan samanlaisia.

"Aina tulee uusia tilanteita. Ei ole kahta samanlaista päivää. Tämä on antoisaa, koska infrarakentamisessa näkee selkeästi työn tulokset. Nämä projektit hyödyttävät kaikkia, ja juuri se on palkitsevaa”, Kemi summaa.

 

Rovaniemeltä Turun kautta rautateille 

Kemi on kotoisin Rovaniemeltä, mutta opiskelut toivat hänet Turkuun jo vuonna 1985. Vuonna 1988 hän valmistui ja aloitti uransa suunnittelijana keskittyen tie- ja katusuunnitteluun. Rautateiden pariin Kemi siirtyi vuonna 1993 ja on sittemmin työskennellyt erilaisissa alan tehtävissä Hangosta Ouluun asti.

“Rautatiealalla ongelmallista on se, että alan koulutusta ei kouluissa ole oikeastaan ollenkaan. Työnantajat kouluttavat työntekijöitä ja työssä oppiminen nousee tärkeään asemaan. Tämä onkin sen verran erikoinen ala, että työ opettaa parhaiten”, Kemi tiivistää.

Entä milloin jo varhain turkulaistunut Kemi löysi tiensä juuri Kupittaa–Turku-ratahankkeen pariin?

"Helmikuussa 2024 tulin Rejlersin palvelukseen ja tähän projektiin maaliskuun alussa. Hyppäsin mukaan täydessä vauhdissa. Menen mielelläni toimistolle päivittäin, sillä pidän toimistotyöskentelystä ja työkaverit ovat loistavia. Hankkeen ilmapiiri on erinomainen ja kannustava", Kemi sanoo.

 

Punttisalilta Alpeille ja tanssin rytmeihin

Työn vastapainoksi Kemi pitää huolta hyvinvoinnistaan monipuolisten harrastusten avulla. Hän käy säännöllisesti kuntosalilla ja nauttii erityisesti tanssimisesta ja karaokesta. Talvisin laskettelu on tärkeä osa hänen arkeaan, ja tänä vuonna hän suuntaa Alpeille nauttimaan talviurheilusta.

"Olen opettanut lapset ja lapsenlapset laskettelemaan, ja se on meille yhteinen harrastus. Matkustaminen on myös suuri intohimoni", Kemi kertoo.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.