Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Helsingin suunnan junaliikenne palasi Turun keskustaan, mutta työt jatkuvat

Julkaistu 19.12.2024 8.30

 

Yksi Kupittaa–Turku-ratahankkeen merkittävimmistä välietapeista saavutettiin 15.12.2024, kun Helsingin suunnan junaliikenne pääsi palaamaan Turun keskustaan. Työt hankkeella kuitenkin jatkuvat vielä sen jälkeenkin, sillä isoista urakoista ovat kesken vielä Koulukadun alikulkusilta, henkilöratapiha ja tavararatapiha.

Helsingin suunnan junaliikenne palasi suunnitellusti Turun keskustaan sunnuntaina 15.12.2024. Junat ajavat Kupittaan ja Turun asemien välille rakennetulla kaksoisraiteella, joka kulkee aiemmin valmistuneiden Uraputken alikulun, Nummen alikulkusillan ja Aurajoen ratasillan ylitse.

Työt hankkeella eivät kuitenkaan lopu tähän.

”Kaksoisraiteen hektinen vaihe sai hienon loppuhuipentuman, kun junat palasivat Turun keskustaan 15.12.2024. Hanke rauhoittuu meidän muiden tavoin joulun ajaksi ja jatkuu ensi vuoden puolella muun muassa Koulukadun sillan osalta. Kevätauringon lämmittäessä ja sulattaessa lumen ja jään pois pääsemme jatkamaan myös radan päällysrakennetöitä", sanoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.

Koulukadun alikulkusillan työmaalla saatiin paalutustyöt valmiiksi ennen itsenäisyyspäivää. Jouluun mennessä valmistuvat Puistokadun puoleiset paalulaatat, raudoitustyöt ja muottityöt. Tammikuun alussa päästään käynnistämään sillan pohjoisen puolen rakentaminen. Koulukadun alikulkusillan odotetaan valmistuvan suunnitellusti loppukesällä 2025.

Koulukadulla on edelleen kaksi kaistaa moottoriajoneuvoliikenteen käytössä. Jalankulku ja pyöräily on ohjattu kiertoreitille. Kun sillan kannen muotteja aletaan tehdä, sillan kupeeseen tuodaan takaisin korkeusrajoitusportti lisäämään turvallisuutta. Sillan alituskorkeus pysyy 3,4 metrissä.

Henkilöratapihalla raiteiden 4–6 rakentaminen jatkuu syksyyn 2025 asti. Tavararaiteiden 7–10 länsipään liitosten rakentaminen alkaa talvella, ja tammikuussa jatkuvat myös laitureiden 5 ja 6 hissien ja portaiden asennustyöt. Raiteiden 4–5 väliin tuleva linjasto valmistuu kevään ja kesän 2025 aikana.

Myös tavararatapihan työt jatkuvat syksyyn 2025 asti. Joulukuussa 2024 tehdään päällysrakenne- ja viimeistelytöitä, kunnes urakka jää talvitauolle. Työt jatkuvat keväällä 2025.

Laiturioppaat paikalla joulun yli

Laiturioppaat opastavat junamatkustajia Logomonsillalla ja vanhan asemarakennuksen luona joulun yli sunnuntaihin 29.12.2024 asti.

Asemapalvelut ovat junamatkustajien käytössä Logomon Kitchenissä. Logomonsillan alla Logomon puoleisessa päässä on junalippuautomaatti, ja matkustajien toiveesta toinen automaatti on tulossa Logomonsillan kaupungin puoleiseen päähän. Logomonsillan talvikunnossapidosta vastaa Turun kaupunki.

Asemapalveluiden siirto Logomoon on väliaikainen ratkaisu. Palvelut siirtyvät aikanaan pysäköintitalo LogoHubiin, jonka rakennuttamisesta vastaa yksityinen taho. Lopullinen paikka asemapalveluille on matkakeskuksessa, joka on Turun kaupungin valmistelussa oleva hanke.

Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]
Turun kaupunki, projektijohtaja Antero Mäkilä, p. 040 828 0284, [email protected]

Seuraa hanketta: 
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen rakennustyöt sijoittuvat vuosille 2021–2026.  Hanke on saanut tukea Euroopan Unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen. 

CEF-logo

Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.