Kupittaa–Turku-ratahanke: Projekti-insinööri Oskari Eskola – Mestari-kisällimallin opit käyttöön töissä

Julkaistu 20.8.2025

Tässä juttusarjassa raotamme hanketoimiston ovea ja kerromme Kupittaa–Turku-ratahankkeen rautaisista asiantuntijoista. Tällä kertaa artikkelissa hanketta ja arkeaan avaa projekti-insinööri Oskari Eskola hankkeen rakennuttajakonsultti Rejlers Finland Oy:stä.

Punainen MEERI-mittausjuna seisoo ratapihalla; oikealla kypäräpäinen työntekijä heijastinliivissä.

Kun Oskari Eskola aloitti kesällä 2024 Rejlers Finland Oy:lla ja Kupittaa–Turku-ratahankkeessa kesätyöntekijänä, hänellä oli vielä insinööriopinnot rakennus- ja yhdyskuntatekniikasta kesken. Kesätyö vei kuitenkin nopeasti mukanaan. Nyt vuotta myöhemmin Eskola työskentelee hankkeessa projekti-insinöörinä ja toimii valvonnan tärkeänä tukena.

”Tulin alun perin kesätöihin, mutta pian sovimme työnantajan kanssa, että voin suorittaa opintoni loppuun työn ohessa. Kun valmistuin, jatkoin hankkeella vakituisesti. Olen viihtynyt erittäin hyvin ja koen tekeväni merkityksellistä työtä”, Eskola kertoo.

 

Vastuu laadunvalvontaprojektista syntyi omasta aloitteesta

Eskolan tehtäväkenttä hankkeella on monipuolinen. Hän osallistuu työmaakierroksiin, tarkastuksiin ja palavereihin kokeneiden valvojien rinnalla. Osan työstään hän käyttää hankkeen laadunvalvontaan, jonka vastuualueen hän loi itse.

”Ehdotin, että laadunhallintaa voisi vahvistaa esimerkiksi viikoittaisilla laatupalavereilla ja ottamalla dokumenttien tarkastamisen systemaattisemmin haltuun. Halusin varmistaa, että resurssit käytetään mahdollisimman tehokkaasti ja että laatu pysyy jatkuvasti hyvänä”, Eskola kertoo.

Eskolalle on tärkeää, että hänen työnsä jälki näkyy konkreettisesti. Vastuu motivoi ja antaa hänelle mahdollisuuden näyttää kykynsä käytännössä.

 

Mestari-kisällimalli nopeuttaa ammatillista kasvua

Eskola on mukana Väyläviraston mestari-kisällimallissa, jossa kaksi kokenutta valvojaa toimii hänen mentoreinaan. Malli mahdollistaa osaamisen kehittämisen huomattavasti nopeammin kuin perinteisessä työssä. Se on myös yksi työkalu infra-alan osaajapulan vähentämiseen.

”Olen erittäin kiitollinen siitä, että minut valittiin mukaan. Tämä antaa valtavasti työkaluja tulevaisuutta varten”, Eskola toteaa.

Ohjelman aikana Eskola suorittaa monipuolisia tehtäviä, raportoi oppimisestaan ja käy kuukausittain läpi edistymistään mentorien kanssa. Jokaisen urakan jälkeen Eskola saa virallisen referenssin, mikä tukee vahvasti urakehitystä. Referenssit ovat erittäin tärkeitä, sillä esimerkiksi Väylävirasto asettaa hankkeilleen omat osaamisvaatimuksensa ja monet työt vaativat raudanlujaa kokemusta.

 

Nuoruus, kunnianhimo ja rohkeus oppia uutta

Vaikka Eskola on valmistunut rakennusalalta, rautatieala oli hänelle täysin uusi ympäristö. Kaikki osaaminen on tullut käytännön työstä, johon hän on tarttunut rohkeasti ja määrätietoisesti.

”Alussa olin täysin uuden edessä, ja suurin osa oppimisesta on tapahtunut itse työn kautta. Olen toki käynyt muutamia lisäkursseja, mutta tärkeintä on ollut jatkuva halu oppia lisää ja ottaa vastaan haasteita”, Eskola sanoo.

Nuoresta iästään huolimatta Eskola on saanut merkittävästi vastuuta ja vapautta työssään. Itseohjautuvuus, aktiivisuus ja kyky pyytää apua tarvittaessa ovat hänen mukaansa menestyksen edellytyksiä.

”Tässä työssä pitää osata itse tarttua asioihin, sillä kukaan ei tule kädestä pitäen opettamaan. Kun osoittaa, että haluaa ja pystyy ottamaan vastuuta, kollegat ja mentorit tukevat erittäin hyvin.”

 

Urheilu ja läheiset antavat vastapainoa työlle

Työn vastapainoksi Eskola panostaa vapaa-ajalla urheiluun ja perhe-elämään. Hän pelaa aktiivisesti sekä salibandya että jalkapalloa, minkä lisäksi hänelle on tärkeää viettää aikaa läheistensä ja perheensä kanssa.

”Vaikka fyysisesti ei aina ehdikään palautua kunnolla, tärkeintä on pitää henkinen puoli kunnossa. Urheilu ja läheiset ihmiset auttavat jaksamaan ja pitävät asiat tasapainossa”, Eskola summaa.

 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.