Kupittaa–Turku-ratahanke: Logomonsillan hissit ovat kärsineet ilkivallasta
Julkaistu 14.3.2025 9.00
Logomonsillalla sijaitsevat hissit ovat talven aikana kärsineet ilkivallasta. Siitä on koitunut lyhyitä katkoja, joiden aikana hissit eivät ole olleet käytössä. Hissejä on sekä sillan molemmissa päädyissä että jokaisen laiturin kohdalla.
Sillalle ja laitureille pääsee myös portaita pitkin.
“Ilkivallan aiheuttamat vahingot on pyritty korjaamaan mahdollisimman pian, ja esimerkiksi laitureille vievät hissit ovat olleet koko ajan käytössä. Päätyhisseissä on ollut talven aikana 11 käyttökatkoa, joiden suurin syy on ollut nimenomaan ilkivalta. Katkojen kesto on ollut tyypillisesti tunnin tai kaksi. Ilkivaltaa torjuaksemme olemme asentaneet hisseihin suojalevyjä, jotka ovat toimineet toivotulla tavalla”, kertoo projektijohtaja Antero Mäkilä Turun kaupungilta.
Kylmä talvisää ei ole vaikuttanut laitureille vievien hissien toimintaan, sillä hissit on suunniteltu ja rakennettu kestämään myös kylmää säätä.
Asemapalveluiden lopullinen paikka matkakeskuksessa
Asemapalveluiden siirto Logomoon on väliaikainen ratkaisu. Logomo Kitchenissä on matkustajien käytössä muun muassa lämmin odotustila, wc, kahvila- ja ravintolapalvelut sekä aikataulunäytöt.
Palvelut siirtyvät aikanaan pysäköintitalo LogoHubiin, jonka rakennuttamisesta vastaa yksityinen taho. Lopullinen paikka asemapalveluille on matkakeskuksessa, jolle Turun kaupunki valmistelee parhaillaan asemakaavaa. Kaupungin mukaan tavoitteena on, että matkakeskus olisi käytössä 2029.
Kun ratapiha siirtyi vanhalta asemarakennukselta Logomon kohdalle, asemapalvelut haluttiin lähemmäs matkustajia. Vanha asemarakennus on poistettu käytöstä.
Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]
Turun kaupunki, projektijohtaja Antero Mäkilä, p. 040 828 0284, [email protected]
Seuraa hanketta:
vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Kupittaa–Turku-ratahankkeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen rakennustyöt sijoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan Unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.