Hyppää sisältöön

Saimaan kanavan ratasillan rakentaminen ja Pontuksen alikulkusilta

Urakassa rakennettiin uusi ratasilta Saimaan kanavan ylle rataoikaisulle, ja purettiin vanha ratasilta rakennussuunnitelmien mukaisesti. Lisäksi urakassa rakennettiin uusi Pontuksen alikulkusilta ja purettiin vanha silta.

Urakka-alue sijaitsi Lappeenrannan kaupungin alueella Karjalan radalla. Kohde kuului liikenneväylien korjausvelkaohjelmaan sisällytettyihin Karjalan radan siltoihin.

Kartta Saimaan kanavan uudesta ratasillasta Lappeenrannassa.

Saimaan kanavan uusi ratasilta rakennettiin nykyisen ratasillan eteläpuolelle, ja se on yli 200 metriä pitkä.

Urakassa rakennetut uudet sillat ja ratapenger toteutettiin niin, että alueelle on jatkossa mahdollista sijoittaa toinen raide.

Urakan valvojana toimi Kristiina Kuosmanen Welado Oy:stä.

Rakennustöitä esiteltiin asukastilaisuudessa Pontuksen koululla 17.9.2018. (Tilaisuuden esitys)

Aikataulu

Rakennustyöt käynnistettiin elokuussa 2018. Saimaan kanavan ratasilta avattiin rataliikenteen käyttöön juhannuksena 2020. Urakka valmistui kokonaisuudessaan 2021.

Ilmakuva työmaasta lokakuussa. 2018.

Tältä näytti työmaalla lokakuussa 2018 yläilmoista katsottuna. (Kuva: Jetro Matilainen)

Pontuksen alikulkusilta betonoitiin huhtikuun lopussa 2019.

Pontuksen alikulkusilta betonoitiin huhtikuun lopussa 2019. Betonimassaa kului 780 m3, miestyötunteja puolestaan noin 500. (Kuva: Visa Korhonen)

Saimaan kanava avattiin liikenteelle 17.5.2019. Pernille-alus lipuu Saimaan kanavan uuden ratasillan työmaan ohi.

Saimaan kanava avattiin liikenteelle 17.5.2019. Pernille-alus lipuu Saimaan kanavan uuden ratasillan työmaan ohi. (Kuva: Martti Välimaa)

Ilmakuva siitä, kun tukkijuna ohitti työmaan elokuun 2019 alussa

Tukkijuna ohitti työmaan elokuun 2019 alussa. (Kuva: Visa Korhonen)

Ilmakuva: Työmaalla keskityttiin syyskuussa 2019 teräsrakenteen hitsaukseen, lisäksi eristys- ja välikerrokset saatiin valmiiksi

Työmaalla keskityttiin syyskuussa 2019 teräsrakenteen hitsaukseen, lisäksi eristys- ja välikerrokset saatiin valmiiksi. (Kuva: Visa Korhonen)

Saimaan kanavan ratasillalla työskenneltiin lokakuussa pääasiassa teräsrakenteen asennuksen ja hitsauksen parissa.

Saimaan kanavan ratasillalla työskenneltiin lokakuussa pääasiassa teräsrakenteen asennuksen ja hitsauksen parissa. (Kuva: Visa Korhonen)

Ilmakuva: Saimaan kanavan uuden ratasillan teräsrakenne liitettiin marraskuussa 2019 yhteen ja siirrettiin paikoilleen. Sillan kantta valmisteltiin valukuntoon.

Saimaan kanavan uuden ratasillan teräsrakenne liitettiin marraskuussa 2019 yhteen ja siirrettiin paikoilleen. Sillan kantta valmisteltiin valukuntoon.

Ilmakuva: Tammikuussa 2020 rakennettiin meluesteitä ja purettiin ratasillan kannen muottia ja siirtorataa.

Tammikuussa 2020 rakennettiin meluesteitä ja purettiin ratasillan kannen muottia ja siirtorataa.

Juna kulkee kiskoilla. Sen vieressä seisoo työmiehiä.

Ensimmäinen juna kulki uuden sillan poikki juhannusyönä 2020.

Silta näkyy veden yllä syksyisessä maisemassa. Puissa on keltaisia lehtiä.
Uusi silta hehkui ruskan keskellä lokakuussa 2020. (Kuva: Tuomas Kaira)