Saimaan kanavan ratasillan rakentaminen ja Pontuksen alikulkusilta

Urakassa rakennetaan uusi ratasilta Saimaan kanavan ylle rataoikaisulle, ja puretaan vanha ratasilta rakennussuunnitelmien mukaisesti. Lisäksi urakassa rakennetaan uusi Pontuksen alikulkusilta ja puretaan vanha silta.

Urakka-alue sijaitsee Lappeenrannan kaupungin alueella Karjalan radalla. Kohde kuuluu liikenneväylien korjausvelkaohjelmaan sisällytettyihin Karjalan radan siltoihin.

Kartta Saimaan kanavan uudesta ratasillasta Lappeenrannassa.

Saimaan kanavan uusi ratasilta rakennetaan nykyisen ratasillan eteläpuolelle, ja se on valmistuttuaan yli 200 metriä pitkä.

Urakassa rakennettavat uudet sillat ja ratapenger toteutetaan niin, että alueelle on jatkossa mahdollista sijoittaa toinen raide.

Urakan valvojana toimii Kristiina Kuosmanen Welado Oy:stä.

Rakennustöitä esiteltiin asukastilaisuudessa Pontuksen koululla 17.9.2018. (Tilaisuuden esitys)

Aikataulu

Rakennustyöt käynnistettiin elokuussa 2018. Urakka valmistuu kokonaisuudessaan kesällä 2021.

Ilmakuva työmaasta lokakuussa. 2018.

Tältä näytti työmaalla lokakuussa 2018 yläilmoista katsottuna. (Kuva: Jetro Matilainen)

Pontuksen alikulkusilta betonoitiin huhtikuun lopussa 2019.

Pontuksen alikulkusilta betonoitiin huhtikuun lopussa 2019. Betonimassaa kului 780 m3, miestyötunteja puolestaan noin 500. (Kuva: Visa Korhonen)

Saimaan kanava avattiin liikenteelle 17.5.2019. Pernille-alus lipuu Saimaan kanavan uuden ratasillan työmaan ohi.

Saimaan kanava avattiin liikenteelle 17.5.2019. Pernille-alus lipuu Saimaan kanavan uuden ratasillan työmaan ohi. (Kuva: Martti Välimaa)

Ilmakuva siitä, kun tukkijuna ohitti työmaan elokuun 2019 alussa

Tukkijuna ohitti työmaan elokuun 2019 alussa. (Kuva: Visa Korhonen)

Ilmakuva: Työmaalla keskityttiin syyskuussa 2019 teräsrakenteen hitsaukseen, lisäksi eristys- ja välikerrokset saatiin valmiiksi

Työmaalla keskityttiin syyskuussa 2019 teräsrakenteen hitsaukseen, lisäksi eristys- ja välikerrokset saatiin valmiiksi. (Kuva: Visa Korhonen)

Saimaan kanavan ratasillalla työskenneltiin lokakuussa pääasiassa teräsrakenteen asennuksen ja hitsauksen parissa.

Saimaan kanavan ratasillalla työskenneltiin lokakuussa pääasiassa teräsrakenteen asennuksen ja hitsauksen parissa. (Kuva: Visa Korhonen)

Ilmakuva: Saimaan kanavan uuden ratasillan teräsrakenne liitettiin marraskuussa 2019 yhteen ja siirrettiin paikoilleen. Sillan kantta valmisteltiin valukuntoon.

Saimaan kanavan uuden ratasillan teräsrakenne liitettiin marraskuussa 2019 yhteen ja siirrettiin paikoilleen. Sillan kantta valmisteltiin valukuntoon.

Ilmakuva: Tammikuussa 2020 rakennettiin meluesteitä ja purettiin ratasillan kannen muottia ja siirtorataa.

Tammikuussa 2020 rakennettiin meluesteitä ja purettiin ratasillan kannen muottia ja siirtorataa.

Urakan vaikutus junaliikenteeseen

Urakan työvaiheet aiheuttavat katkoksia junaliikenteeseen. Ratatöistä johtuvien korvaavien kuljetusten lähtöpaikat löytyvät VR:n sivuilta

reaktionapit
Sivu päivitetty 02.08.2020