Arbete som orsakar buller

Esbo stadsbanans arbete påbörjas i början av 2024 och under våren och sommaren har arbetet utförts under olika tider på dygnet. Största delen av arbetet är så kallat vanligt byggarbete, som inte orsakar högljutt buller och skiljer sig inte märkvärdigt från vanligt stadsljud eller ljud från trafik. 

Vanligt byggarbete, så som grävning och byggandet av trafikarrangemang, kan också utföras utanför tiden för bullerlovet, det vill säga andra tider än kl. 7.00–18.00 eller kl. 7.00–20.00.

Vid sidan av det vanliga arbetet förekommer naturligtvis även arbete som orsakar högt buller, som till exempel pålning, spontning, brytning av sten och transport av sprängsten. De här arbetena ska utföras under de tider som angivits i miljötillståndet.

Vi förstår att ljudet från byggarbetsplatsen kan höras in i hemmet, särskilt under sommaren när det varma vädret tvingar oss att öppna fönster och balkongdörrar. Vi hoppas dock att ni har överseende med bullret. Vi kan garantera att inget bullrande arbete utförs för att irritera er, utan vi arbetar för att få Esbo stadsbana färdig. 

Vi har sammanställt tidslinjer över de olika områdesentreprenadernas arbete som orsakar buller. I tidslinjerna syns det när och var som bullerorsakande arbete utförs. Utöver arbetet som syns på tidslinjerna kommer arbetet att fortsätta sommaren ut med andra byggfaser, men dessa är inte listade i filerna nedan. Vi meddelar om bullrande arbete med bullermeddelanden som kommer att delas ut separat till fastigheter i området. Entreprenörerna ansvarar för utdelningen av meddelandena. 
 

Bullrande arbeten under det fem veckor långa tågtrafikavbrottet 23.6–28.7.2025

Bullrande arbeten utförs vardagar huvudsakligen kl. 7.00–20.00. Arbetstiderna under sommarens banavbrott är längre än arbetstiderna utanför banavbrotten.

OE1 Alberga–Kera

Arbeten som orsakar särskilt störande buller enligt bullertillståndet utförs uppskattningsvis under följande tider mellan kl. 7.00–20.00. Arbetena kan avslutas tidigare eller i undantagsfall pågå längre än meddelat.

Alberga

  • 23.–26.6. Vajersågning och bilning av betongkonstruktioner på Ryttargatan
  • 24.–25.6. Lyft av spontar på Ryttargatan
  • 24.–25.6. Rivning av gamla fundament för banans elstolpar med slaghammare vid pålplatta 4
  • 25.–27.6. Stålrörspålning för övergångsbanan vid Säteriparksvägen underfartsbro
  • 26.6.–11.7. Slagpålning av pålplatta PL4
  • 27.6.–3.7. Slagpålning av pålplatta PL6
  • 1.–6.7. Slagpålning av pålplatta PL2


Kilo

  • 23.–27.6. Ankarborrningsarbeten för stödmurar i Kilo stationstunnel
  • 27.6.–3.7. Rivningsarbeten av betong- och stålkonstruktioner i Kilo stationstunnel
  • 30.6.–5.7. Stålrörs- och borrpålning för Kilo stationstunnel och bro
  • 25.6. Spontningsarbeten för Lansatunnelns underfart
  • 26.–29.6. Ankarborrningar för stödmurar i Lansatunnelns underfart


Kera

  • 23.6.–17.7. Spontningsarbeten för pålplatta PL12
  • 30.6.–20.7. kl. 7.00–20.00 och 21.–25.7. kl. 7.00–18.00 Slagpålning av pålplatta PL12
  • 7.–10.7. Borrpålning av pålplatta PL12
  • 24.–25.6. samt 7.–8.7. Ankarborrningsarbeten för borrpålväggen vid Kera stationsområde


OE2 Grankulla

Arbeten utförs dygnet runt under hela tågtrafikavbrottet. Arbeten som orsakar särskilt störande buller enligt bullertillståndet utförs mellan kl. 7.00–20.00.

Natten mellan tisdag 24.6. och onsdag 25.6. utförs bullrande arbeten kl. 20.00–7.00.

Under tågtrafikavbrottets sista vecka utförs bullrande arbeten mellan kl. 7.00–18.00.


OE3 Björkgård–Esbo centrum

Bolagsvägen

Bullrande arbeten utförs må 23.6. kl. 02.00 – må 28.7. kl. 04.00 enligt bullertillståndet från måndag till söndag kl. 7.00–20.00.

Efter avbrottet fortsätter arbetena enligt det normala bullertillståndet från måndag till fredag kl. 7.00–18.00.

Utöver de ovan nämnda tiderna utförs det i området andra vanliga arbeten dygnet runt, vilka inte orsakar särskilt buller men kan ge upphov till ljud ibland.

Bullrande arbeten är möjliga under avbrottet även kl. 20.00–7.00, om det är nödvändigt för att återställa tågtrafiken eller för säkerheten. 
I området vid Bolagsvägen utförs rivningsarbeten av banan och pålningar, samt den nya underfartsbron skjuts på plats. Pålningar utförs även på banområdet från Grankulla mot Björkgård. Under avbrottet byggs även banans konstruktionslager och reparationer av fundament för den elektrifierade järnvägen utförs, och på grund av det här kommer bullrande vattenbilning att utföras uppskattningsvis under totalt cirka 3–4 arbetsskift.

Björkgård 

Under avbrottet utförs bullrande arbeten på flera områden i Björkgård. Vid Björkgårds järnvägsstation på södra sidan av banan fortsätter schaktningen, och dessutom kommer grävarbeten, pålning, armering och betonggjutning att utföras på ett cirka 20 meter långt område öster om stationen, bakom fastigheten på Ullasbackavägen 10. Under avbrottet byggs även banvallen och ett nytt tak till stationsperrongen. Enstaka schaktningar utförs även i Ymmersta.

Domsby

Bullrande arbeten (pålning, spontning, schaktning) kan utföras mån–fre mellan kl. 7.00–18.00.

Eventuella arbeten med hydraulhammare utförs mån–fre kl. 8.00–18.00. Utanför dessa tider kan andra vanliga arbeten utföras.
Bullrande arbeten är möjliga under avbrottet även kl. 20.00–7.00, om det är nödvändigt för att återställa tågtrafiken eller för säkerheten.

Arbeten som utförs i området är: schaktning i Domsby och Kyrkträsk, krossning av bergmaterial vid Kyrkträsk mån–fre kl. 7.00–18.00, byggande av pålplatta vid Kyrkträsk, reparationsarbeten av Kyrkträskvägens bro, stabiliseringsarbeten vid Domsby station. Tystare arbeten och arbetsplatstrafik kan förekomma dygnet runt under banavbrottet.

Esbo centrum/Stadsberget
Uppskattningsvis 25.–26.6. påbörjas schaktningen under Stadsbergets bro, som beräknas pågå i cirka 5–10 arbetsskift. Schaktning kan förekomma även efter detta vid behov.

Brytningsarbete 

Krossning av stenmaterial påbörjas 23.6.2025 i den västra delen av entreprenadområdet och utförs vardagar (mån–fre) kl. 7.00–18.00.

Arbeten med hydraulhammare kan utföras vardagar (mån–fre) kl. 8.00–18.00. Krossning utförs bakom bullervallar, vilket minskar bullerstörningarna från krossningen. Krossning utförs under totalt högst 30 arbetsdagar och kan fortsätta även efter avbrottet.

Andra bullrande arbetsmoment inkluderar dagbrottssprängning samt transport av sprängsten och krossat material.