Alberga-Kera (OE1)

Den första områdesentreprenaden för Esbo stadsbanans projekt sträcker sig från Alberga, till Kilo och Kera. Områdesentreprenaden är Esbo stadsbanans största. Som entreprenör fungerar GRK Suomi Oy.  

I projektet byggs det byggs två tilläggsspår. När projektet är färdigt kommer de två sydligaste spåren på sträckan Alberga-Kilo att användas av tätt trafikerad stadstrafik, medan de två nordligaste spåren kommer vara reserverade för snabbare närtågstrafik, samt fjärrtåg mot Åbo. Det här kommer att göra när- och fjärrtågstrafiken smidigare.  

Samtidigt byggs det flera broar (bl.a. Säteriparken, Kiloparkens port, Kilo stationstunnel, Lansa, Dreja, och Kera) som en del av projektet. Dessutom kommer Alberga, Kilo och Kera stationer att förnyas. Utöver det faktiska spårprojektet görs det också byggarbeten för Kustbansbanan, som finansieras av Esbo och Grankulla stad.  

Trafikarrangemang på OE1

Säteriområdet och Alberga stationsområde 
 

  • Trafikarrangemang har gjorts för cykel- och gångvägar i Säteriområdet och i området kring Alberga station. 
  • Gång- och cykelvägen väster om Ryttargatan är stängd mellan Borgtullsgatan och Gamla landsvägen. Trafikarrangemangen för fotgängare och cyklister är i kraft ända tills juli 2025. 
  • Arrangemangen som visas på kartan gäller tills vidare. 

 

Cykelvägar på arbetsområdet under projektet 
 

 

Byggarbetet inverkar också på cykelrutter, då vissa har tagits ur bruk.  

  • Gångtunneln för gång- och cykeltrafik i västra änden av Kera station har rivits under banavbrottet. För att ersätta den har det byggts en ny fotgängarbro över spåren öster om stationen. Den är avsedd som gångväg och för att ta sig till perrongerna. I båda ändarna av fotgängarbron och vid den södra perrongen finns trappor och hissar.
  • Samtidigt avgärdas gång- och cykelleden genom arbetsområdet för Esbo stads gatuentreprenad i Kera från stationen västerut till Vävarsvägen och österut till Karamalmsvägen.
  • Arrangemangen är i bruk när tågtrafiken inleds på måndag, den 29 juli, kl. 4.00.
  • Vi beklagar de störningar som trafikarrangemangen orsakar.


Kiloparksportens underfarts arbetsområde

Fas 1

Fas 2

 

Trafikarrangemang i Länsbäcksvägen
 

  • På Länsbäcksvägen mellan Sköldvägen och Edelfeltstigen byggs och förnyas vattenledningar, belysning och gatukonstruktioner.
  • Arbetena inleds i Kilpikuja med byggandet av gatans norra körbana och vattenledningarna under gång- och cykelbanan på måndag 12.8.2024. Arbetet fortsätter västerut från korsningen av Kilpikuja.
  • På grund av arbetena stängs gång- och cykelbanorna på norra sidan av gatan och fordonstrafiken dirigeras förbi byggarbetsplatsen längs ett körfält.
  • I samband med byggandet av vattenledningar utförs pålningsarbeten på gatan på vardagar mån-fre kl. 7.00–18.00.
  • Gatukonstruktionerna och vattenförsörjningen på Länsbäckenvägen beräknas vara klara i januari 2025. Beläggnings- och efterbehandlingsarbeten på gatan kommer att utföras under våren/sommaren 2025.
  • Sköldvägen stängdes av vid korsningen av Lansabäcksvägen i mitten av oktober på grund av anslutningsarbeten för vatten- och avloppsledningar. I samband med anslutningsarbetena har det tyvärr uppstått behov av ytterligare arbeten, och Sköldvägen hålls stängd tills vidare. Vi informerar om en mer exakt tidtabell senare. Omvägen gåt via Spjutbranten och Skäktvägen (kartan öppnas i ett nytt fönster).

 

Trafikarrangemang i Rotetorpet

  • Byggandet av den nya cykel- och gångbanan i Rotetorpet inleddes i september-oktober 2024.
  • På grund av byggnadsarbeten är gång- och cykelvägen i Rotetorpet avstängd. Trafiken för motorfordon påverkas inte.
  • Arbetet beräknas pågå till maj 2025.