Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Purola–Jokela-välin ratasuunnitelmamuutokset herättivät keskustelua vuorovaikutustilaisuudessa

Julkaistu 13.11.2024

Vuorovaikutustilaisuus ratasuunnitelmamuutoksista Järvenpään Purolan ja Tuusulan Jokelan välillä pidettiin 6. marraskuuta. Etätilaisuuteen osallistui yhteensä 41 henkilöä.

Lakisääteinen vuorovaikutustilaisuus järjestettiin, koska ratasuunnitelmaan on tullut muutoksia. Päivitetty suunnitelma muuttaa rautatiealueen rajoja, ja vaatii siten ratatoimitusta.  

Ratasuunnitelma sisältää nyt muutoksia rautatiealueen rajoihin ja rakentamisen ajaksi käyttöön otettavien alueiden määrittämiseen Purolan ja Jokelan välisellä rataosuudella. Suunnitelma tuo muutoksia rautatiealueen rajaan ja työnaikaisiin alueisiin radan länsipuolella. 

Projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta esitteli hanketta ja sen vaiheita sekä kertoi, että rakentamisen haitat asukkaille tai junamatkustajille pyritään minimoimaan. 

”Rakentaminen voidaan tehdä päiväsaikaan, mikä vähentää meluhaittoja. Lisäksi uudet raiteet sijoittuvat melko etäälle nykyisistä raiteista, joten niiden rakentaminen tuottaa vain vähän häiriöitä junaliikenteelle”, Parviainen sanoi. 

Seisakkeet puhututtivat tilaisuudessa

Suunnittelija Lotta-Maija Salmelin Ramboll Finland Oy:sta esitteli suunnitelmaluonnokset kartta kartalta. Niiden jälkeen käytiin keskustelua.  

Keskustelua herättivät muun muassa mahdolliset seisakkeet Nuppulinnaan tai Purolaan. Ne eivät sisälly Helsinki–Riihimäki 2. vaiheen ratahankkeen ratassuunnitelmaan. Liikenne- ja viestintäministeriö ja Tuusulan kunnan paikallisliikenteestä vastaava HSL tekevät päätökset junien seisakkeista ja pysähtymispaikoista.    

Myös ratasuunnitelmalaajuuteen kuuluvasta Jokelan seisakkeesta keskusteltiin, kuten myös melunsuojaukseen, esteettömyyteen sekä suunnitelmaan kohdistuneisiin muistutuksiin ja lausuntoihin liittyvistä asioista. 

Valmiista suunnitelmasta voi jättää muistutuksen suunnitelman nähtävillä olon aikana 9.12.2024–9.1.2025. Suunnitelman nähtävillä olosta kuulutetaan erikseen.  

Tutustu tilaisuuden muistioon > 
Tutustu tilaisuuden esittelymateriaaleihin > 

Purolan ja Jokelan välille rakennetaan vuosien 2024–2028 aikana lisäraiteet, jotka palvelevat sekä henkilöjuna- että tavarajunaliikennettä. Samalla tiejärjestelyt muuttuvat.  

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2030. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.