Kiertotalous säästää ympäristön lisäksi myös kustannuksia, mikä kannustaa etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja. Kiertotalouden rooli on koko ajan vahvistumassa.
”Kestävän rakentamisen teema on viime vuosina kehittynyt merkittävästi. Asenteet alkavat muuttua ja ympäristöasiat koetaan yhä tärkeämmiksi myös infrarakentamisessa. Energiatehokkuudessa ja monissa kiertotaloutta edistävissä valinnoissa on taloudellinen näkökulma, mikä kannustaa yrityksiä löytämään vaihtoehtoisia ratkaisuja”, kertoo Väyläviraston infrarakentamisen ympäristöasiantuntija Paula Kajava.
Väylävirasto vähentää päästöjä ja edistää kiertotaloutta käyttämällä mahdollisimman paljon uusiomateriaaleja. Materiaalien hankinnassa tärkeä kriteeri on niiden kierrätettävyys ja mahdollisuus uusiokäyttöön.
Ratapölkkyjen kierrätys on esimerkki Helsinki–Riihimäki-ratahankkeen materiaalien kierrätyksestä ja uusiokäytöstä. Riihimäen ratapihalla käytettiin kierrätyspölkkyjä, jotka kestävät vielä ainakin 30 vuotta. Lopulta täysin palvelleet pölkyt murskataan ja niiden materiaalit erotellaan ja kerätään talteen. Vanhoista ratapölkyistä on tehty jopa aurinkokeräimien jalkoja.
Hankkeessa on hyödynnetty myös kierrätyslasista valmistettua vaahtolasia radan kevennysrakenteena. Se on ympäristöystävällinen vaihtoehto pienen hiilijalanjälkensä ansiosta. Vaahtolasimursketta voi myös vaivattomasti käyttää uudelleen ja uudelleen. Lisäksi kevyen vaahtolasin kuljetuskustannukset ovat huomattavan pienet.
Väyläviraston hankkeissa ratakiskot ja -vaihteet kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan uudelleen käytettäviksi tai käytetään uusioteräksen raaka-aineena.
"Helsinki-Riihimäki-ratahankkeessa vanhat vaihteet viedään kiertoon. Vaihdetoimittaja tarkistaa, mitkä osat vanhoista vaihteista voidaan käyttää uudestaan", työmaavalvoja Terho Truhponen Rejlersiltä kertoo.