Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Jokelan ja Ainolan asema-alueet suunnitellaan ja rakennetaan esteettömiksi

Julkaistu 16.10.2024

Järvenpään Ainolan aseman esteettömyys paranee selvästi, kun uusi itäinen laituri ja lisäraide valmistuvat joulukuussa. Myös Tuusulan Jokelan uuden aseman rakentamissuunnittelussa kiinnitetään huomiota esteettömyyden parantamiseen.

Juna saapuu asemalle syksyllä. Asemalaiturilla mies pyörätuolissa odottaa junaa saapuvaksi.

Esteettömyys on kaikkien yhteinen asia. Jokaisen tulisi pystyä kulkemaan asema-alueilla ja muussa rakennetussa ympäristössä yhdenvertaisesti. Esteettömyyden tarve koskettaa kaikkia matkustajia, kuten liikkumis- ja toimintaesteisiä sekä matkalaukkujen tai lastenvaunujen kanssa kulkevia. Tavoitteena on suunnitella turvallinen ja helppokulkuinen ympäristö.

”Opastaminen ja tiedon välittäminen korostuvat ratahankkeiden esteettömyysvaatimuksissa. Asema-alue on rakennettava siten, että opastus on yhtenäistä ja moniaistista, jolloin jokainen pystyy toimimaan ja liikkumaan turvallisesti eri aisteja käyttäen”, kertoo Weladon rakennuttajakonsultti Tinja Juutilainen.

Ainolan esteettömyys kohenee jo joulukuussa

Ainolan uusi itäinen laituri ja lisäraide valmistuvat joulukuun puolivälissä. Rakentamisen edetessä esteettömyys asema-alueella paranee muun muassa kulkua ohjaavien laattojen, pistekirjoitusopasteiden, kohokartan ja suurikontrastisten opasteiden avulla.

Tulevaisuudessa kulkemista sujuvoittavat myös hissiyhteys, luiskat ja kulkuyhteydet liikkumisesteisten pysäköintipaikalle, saattopysäköintialueelle ja joukkoliikenneyhteyksille. Ainolan asema ja sen ympäristö valmistuvat vaiheittain tulevien vuosien aikana.

Jokelan aseman rakentamissuunnittelu on käynnissä

Uudistuvan Jokelan aseman rakentamissuunnitelmaa tehdään parhaillaan. Suunnittelua tehdään yhdessä Tuusulan kunnan kanssa, jotta alue kehittyy linjakkaasti suhteessa kunnan suunnitelmiin ja yhtenäisesti esteettömäksi. Suunnitelmana on purkaa nykyinen aseman välilaituri uusien raiteiden tieltä ja rakentaa itäisimmän raiteen viereen esteettömyysvaatimukset täyttävä reunalaituri. Samalla parannetaan olemassa olevaa alikulkukäytävää.

Jokelan asema-alueen uudistusten myötä asema täyttää nykypäivän esteettömyysvaatimukset. Esteettömyyttä parantavat toimet tarkentuvat suunnittelun edetessä.

”Jokelan asemalla pyritään hyödyntämään mahdollisimman paljon olemassa olevia rakenteita päivittämällä ne vastaamaan paremmin nykyisiä ja tulevia tarpeita”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Riitta Parviainen.

Maassa on kulkua ohjaavia laattoja, joissa on koholla olevia metallisia ympyröitä. Henkilö astuu Nike-lenkkitossulla kulkua ohjaavan laatan päälle. Asema-alueella turvallista liikkumista ohjaavat muun muassa kulkua ohjaavat laatat. 

Jokelan esteettömyystilanne tarkasteltavana

Jokelan asema-alueen nykyistä esteettömyyttä ja ympäristön asettamia reunaehtoja tarkastellaan suunnittelun aikana. Alustavassa kartoituksessa havaittiin jo parantamista vaativia kohteita. Havainnot vievät suunnittelua kohti kaikille toimivan asema-alueen toteutusta.

”Ratkaisuja tehdään aseman käyttäjiä varten. Toiveena on tulevaisuudessa järjestää esimerkiksi katselmuksia kokemusasiantuntijoiden kanssa asemalle, jolloin käyttäjillä olisi mahdollisuus havainnoida ympäristöä ja kertoa, miten asema vastaa heidän tarpeisiinsa. He voisivat myös ilmoittaa havaitsemistaan kehityskohteista”, kertoo Juutilainen.

Jokelan aseman rakentaminen alkaa vuosien 2027–2028 aikana.

 

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.