Elinkeinoelämän asiakastutkimuksen tavoitteena on selvittää elinkeinoelämän tyytyväisyyttä väyläverkon palvelutasoon. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat rahdinantajien ja kuljetusyritysten kuljetuksista vastaavat asiantuntijat ja johtajat.
Tämän vuoden kyselyyn vastanneista kolme neljästä (75 %) oli tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä kuljetustensa toimivuuteen ja turvallisuuteen. Luku on jälleen varsin korkea ja lähes sama kuin vuonna 2023 (74 %).
Myös väylien palvelutasossa (erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä 36 % vastaajista) ja yritysten tarpeiden huomioon ottamisessa (24 %) tulokset olivat vuoden 2023 tasolla.
Elinkeinoelämä tyytyväisin meri- ja rannikkoväyliin
Tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin myös lukuisia liikenneväyläkohtaisia kysymyksiä. Tulokset kertovat, että vastaajat olivat tyytyväisimpiä meri- ja rannikkoväyliin. Tyytyväisyys rataverkkoon oli nousussa, tieverkkoon puolestaan laskussa kahden vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna.
”Tutkimustulokset ovat meille tärkeää tietoa toiminnan suunnitteluun ja sen onnistumisen seurantaan. Väylien palvelutason osalta parannettavaa riittää edelleen, ja haasteena on kohdentaa rajalliset resurssit sinne, missä niistä on suurin hyöty sekä kansalaisille että yrityksille. Yritysten tarpeita pyrimme ottamaan jatkuvasti paremmin huomioon säännöllisen vuoropuhelun avulla”, kertoo asiakkuusyksikön päällikkö Anu Kruth Väylävirastosta.
Lue lisää elinkeinoelämän asiakastutkimuksen tuloksista Väyläviraston verkkosivuilta.
Tienkäyttäjien tyytyväisyys lähti nousuun erityisesti kesäkauden osalta
Väylävirasto selvittää tienkäyttäjien tyytyväisyyttä kahdesti vuodessa. Toinen tutkimuksista koskee maanteiden talvikunnossapitoa, toinen taas maanteiden tilaa ja kuntoa kesäkaudella. Toisin kuin edellä mainitussa elinkeinoelämän asiakastutkimuksessa, molemmissa kuluneen vuoden tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksissa tyytyväisyys tieverkkoon kääntyi nousuun. Näin kävi erityisesti kesäkauden tutkimuksen osalta.
”Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimusten avulla saadaan tärkeää tietoa ja palautetta tiestön hoidosta ja tilasta tienkäyttäjien näkökulmasta. Tutkimusten tuloksia käydään läpi ELY-keskusten [vuoden 2026 alusta elinvoimakeskusten] kanssa ja hyödynnetään teiden kunnossapidon kehittämisessä niin kesä- kuin talvikaudenkin näkökulmasta”, sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.
Talven tutkimuksessa tyytyväisyys nousi sekä yksityishenkilöiden että raskaan liikenteen parissa, mutta melko maltillisesti. Pääteiden talvihoitoon oltiin tyytyväisempiä kuin muiden teiden talvihoitoon, ja alueelliset erot tuloksissa olivat paikoin suuria.
Tämä johtuu muun muassa siitä, että talvi oli hyvin erilainen maan eri osissa: Etelä-Suomen lyhyt ja lämmin talvi omalta osaltaan auttoi edellisvuotta parempaan tulokseen, kun taas monissa pohjoisen urakoissa hankalat keliolosuhteet aiheuttivat haasteita tien päällä. Lue lisää talvikauden tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksesta Väyläviraston verkkosivuilta.
Kesäkauden tutkimuksessa erityisesti yksityishenkilöiden tyytyväisyys nousi todella selvästi vuoteen 2024 verrattuna. Ammattiautoilijoiden parissa tyytyväisyys kasvoi maltillisemmin.
Kesän tulosten takana ovat muun muassa hyvät päällystysvuodet, jotka tyypillisesti näkyvät tienkäyttäjien tyytyväisyydessä täysimääräisesti vasta vuoden viiveellä. Vuonna 2024 päällystettiin yli 4 000 kilometriä maanteitä hallituksen myöntämän lisärahoituksen turvin, aiempi vuosia enemmän myös pääteiden ulkopuolella. Myös kulunut vuosi oli päällystysten näkökulmasta hyvä (yli 3 100 km). Lue lisää kesäkauden tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksesta Väyläviraston verkkosivuilta.
Talvimerenkulun palveluihin oltiin tyytyväisiä
Lisäksi talvimerenkulun asiakastyytyväisyyttä mitattiin perinteiseen tapaan huhtikuussa 2025 toteutetulla kysellyllä. Kyselyn tulokset osoittivat, että sidosryhmien tyytyväisyys talvimerenkulun palveluihin pysyi edellisenä talvena hyvällä tasolla.
”Avoimissa vastauksissa korostui kiitollisuus palveluiden sujuvuudesta ja yhteistyön toimivuudesta haastavissa sääoloissa”, toteaa merenkulun asiantuntija Mika Nyrhilä Väylävirastosta.
Kokonaisuudessaan kyselyn tulokset tukivat käsitystä siitä, että talvimerenkulun kokonaisuus toimii luotettavasti myös poikkeuksellisina talvina. Kehitystyötä jatketaan yhdessä sidosryhmien kanssa. Lue lisää talvimerenkulun asiakaskyselystä Väyläviraston verkkosivuilta.
Matkustajien tyytyväisyys rautatieasemien olosuhteisiin nousi
Tänä vuonna Väylävirasto yhdessä VR:n ja HSL:n kanssa toteutti myös asemanseutukyselyn. Se osoitti, että junamatkustajien tyytyväisyys asemaolosuhteisiin nousi edelliseen, vuonna 2023 tehtyyn kyselyyn verrattuna. Tyytyväisyydessä oli kuitenkin paljon asemakohtaisia eroja.
”Tyytyväisimpiä oltiin junaliikenteen täsmällisyyteen, aseman ja laiturialueen informaatioon sekä asemalle saapumisen olosuhteisiin, kuten kulkureittien löytymiseen. Tyytymättömimpiä oltiin asemilla oleviin istumatiloihin, ilkivaltaan, WC-tilojen siisteyteen sekä asemalla ja laiturialueella liikkumisen miellyttävyyteen. Tulosten syitä ja niihin liittyviä kehittämistoimia analysoidaan yhteistyössä asema-alueita hallinnoivien organisaatioiden kanssa”, kertoo ratojen kunnossapito-osaston johtaja Jukka P. Valjakka Väylävirastosta.
Lue myös
Pääjohtaja Wihlman: Tällainen oli vuosi 2025 väylillä
Infraa rakennettiin Hangosta Enontekiöön – tänä vuonna valmistui 14 hanketta
Miksi tarvitsemme tutkittua tietoa tulevaisuuden liikenneväylien hyödyistä ja haitoista?
Kohti järjestelmällisempää tiedon johtamista ja liikenneverkon digikaksosta