Ratasuunnittelu Tampere–Oulu: Liminka–Oulu-kaksoisraiteen ratasuunnitelma valmistui
Julkaistu 17.12.2024 12.00
Väyläviraston hankkeessa Limingan ja Oulun välille on suunniteltu kaksoisraiteen ratasuunnitelmaa vuodesta 2022 lähtien. Sitowise on toiminut hankkeessa suunnittelukonsulttina. Ratasuunnitelma on valmistunut ja se asetetaan nähtäville 17.12.2024–16.1.2025 väliseksi ajaksi.
Noin 27 kilometrin pituinen suunnittelualue alkaa Limingan liikennepaikan eteläpäästä ja päättyy Oulun ratapihan eteläpäähän. Nykyisin yksiraiteinen Liminka–Oulu-rataosuus rajoittaa Ylivieska–Oulu-välin kapasiteettia merkittävästi, kun radalla kulkee sekä henkilöjunia, että tavarajunaliikennettä.
”Nyt valmistuneessa ratasuunnitelmassa esitetään raiteistomuutoksia Limingan ja Oulun välille siten, että junien ajonopeus olisi mahdollista nostaa 200 km/h. Uuden kaksoisraiteen ja korotetun ajonopeuden myötä rataosuuden kapasiteetti kasvaisi ja häiriöherkkyys vähenisi. Samalla rautatien toimintaedellytyksen paranisivat Pohjois-Suomessa”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Eero Virtanen Väylävirastosta.
Ratasuunnitelmaselostus on valmistunut ja se on nähtävillä 17.12.2024–16.1.2025 Valtion liikenneväylien suunnittelu -palvelussa.
Melua ja tärinähaittoja lievennetään
Suunnittelussa on huomioitu melun ja tärinän torjuntaratkaisut suunnitelmien laajuuden mahdollistamalla tavalla. Limingan ja Oulun välille on suunniteltu melusuojausrakenteita yhteensä noin 9 100 metrin matkalle. Lisäksi kaksoisraiteen rakentamisen yhteydessä alueelle toteutettaisiin noin 1 100 metriä paalulaattaperustusta, jolla on paikallisesti huomattava liikennetärinää pienentävä vaikutus.
”Suunnitelma sisältää pohjanvahvistustoimenpiteitä uudelle raiteelle, mutta kaarreoikaisuiden kohdalla, jossa sekä nykyinen että uusi raide siirtyvät, paalulaatta rakennettaisiin molempien raiteiden alle”, kertoo projektipäällikkö Pirkka Hartikainen Sitowiseltä.
Suunnittelussa on etsitty kustannussäästöjä
Järjestelmätasolla ratasuunnitelmassa on huomioitu Liminka–Oulu-välin mahdollinen lähijunaliikenne siten, että sitä on mahdollista kehittää Oulun seudulla. Limingan ja Oulun välinen lähijunayhteys ja Oulun Oritkarin kolmioraide ovat erillisiä hankkeita, joilla on kuitenkin liityntäkohtia Liminka–Oulu-kaksoisraiteen ratasuunnittelu -hankkeeseen.
Kaksoisraiteen rakentamiskustannuksiin on etsitty suunnitelmassa säästöratkaisuja muun muassa esittämällä pohjanvahvistusmenetelmäksi paikoittain esikuormitusta, joka on kustannustehokas ratkaisu. Uusi raide on lisäksi pyritty suunnitelmassa sijoittamaan riittävän etäisyyden päähän nykyisestä raiteesta. Tällöin rakentaminen helpottuu ja on mahdollisuus välttää tietyissä kohdin kalliiden teräsponttiseinien käyttöä.
Limingan ja Kempeleen kuntien ja Oulun kaupungin kanssa on lisäksi selvitetty maankäytön yhteensovitusmahdollisuuksia. Liminka–Oulu-kaksoisraiteen alustavat rakentamiskustannukset ovat noin 210 miljoonaa euroa (maanrakennuskustannusindeksi MAKU 145, 2020=100). Rakentamisesta ei vielä ole päätöstä.
Ratasuunnitteluhanke Tampere-Oulu valmistuu vuoden loppuun mennessä
Liminka–Oulu kaksoisraiteen ratasuunnitelman lisäksi Ratasuunnittelu Tampere–Oulu-hankkeen suunnittelukohteista syksyllä 2024 valmistuivat Parkanon Vahojärven, Ylivieskan Kankaan ja Limingan Hirvinevan liikennepaikkojen parantamisen ratasuunnitelmat, Lielahti-Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelma sekä Siikajoen Ruukin liikennepaikan esiselvitys. Tarkemmat tiedot valmistuneista suunnitelmista esitetty hankkeen verkkosivulla osoitteessa https://vayla.fi/ratasuunnittelu-tampere-oulu.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin mielipidettä.