Hankkeiden aikana tehdään ennalta sovittuja ja suunniteltuja maastokäyntejä, joiden aikana suunnittelijoilla on mahdollisuus havainnoida ympäristöä ja vertailla jo luonnosteltujen suunnitteluratkaisujen sopivuutta paikan päällä maastossa. Maastokäynnillä tarkastellaan, miten suunnitteluratkaisut toimisivat ja toteutuisivat kyseisessä ympäristössä ja pyritään varmistamaan niiden toteuttamiskelpoisuus.
”Maastoon jalkautuminen on suunnittelijan paras keino tutustua hankealueeseen ja varmistaa, että meillä on ollut kaikki tarvittava tieto oikeanlaisen suunnitteluratkaisun toteuttamiseen”, kertoo Liminka–Oulu kaksoisraiteen ratasuunnitelmahankkeen projektipäällikkö Janne Tuovinen Sitowiseltä.
Kun Väylävirasto käynnistää ja julkisesti aloituskuuluttaa yleis- tai ratasuunnitelman, oikeuttaa kuulutus suunnitteluorganisaation edustajat käymään maastossa ja tekemään suunnitelman mukaisia tutkimuksia. Tästä syystä kiinteistöjen alueella liikkumiseen ei tarvita erityistä lupaa. Ratasuunnittelussa olennaista on tehtyjen suunnitteluratkaisujen yhteensovittaminen nykyiseen rakennettuun ympäristöön sekä alueen luontoarvojen, kuten kasvillisuuden, eläinten ja maa-arkeologisten asioiden huomioiminen suunnittelussa.
”Maastokäyntien avulla on mahdollista välttää väärinymmärryksiä tai tärkeän tiedon puuttumisesta seuraavia virhepäätelmiä suunnittelussa. Maastokäynnit myös helpottavat hankkeen yhteensovittamista nykyiseen yhdyskuntarakenteeseen ja luontoon, kun alueen todellinen luonne on tiedossa”, kertoo Lielahti–Lakiala suunnitteluosuuden projektipäällikkö Tiina Kumpula Sitowiseltä.