Ratahankkeiden suunnittelu on monivaiheinen prosessi ja sisältää useita vaiheita. Karkealla tasolla suunnittelu etenee alustavien ratkaisujen ja tarpeiden selvittämisestä kohti yhä tarkentuvia ja yksityiskohtaisempia suunnitelmia.
Ratasuunnittelu Tampere-Oulu: Suunnittelua kulttuurihistoriallisesti arvokkaalle Ruukin alueelle
Julkaistu 8.3.2024
Ruukin taajama sijaitsee Siikajoen kunnassa Pohjois-Pohjanmaalla. Ruukin esisuunnittelua tehdään osana Väyläviraston Ratasuunnittelu Tampere –Oulu -hanketta. Mutta mitä ihmettä esisuunnittelu on ja mitä kaikkea Ruukkiin suunnitellaan? Väyläviraston projektipäällikkö Eero Virtanen ja Rambollin projektipäällikkö Markku Salo kertovat.
Ruukin ratapiha. Kuva: Ramboll Finland Oy
Esisuunnittelu sisältää suunnittelun, joka tehdään ennen lainvoiman saavien yleis- tai ratasuunnitelmien suunnitteluvaihetta. Esisuunnitteluvaiheessa tuotetaan aineistoa, joka toimii lähtötietona ja jota voidaan hyödyntää ratalain mukaisten yleis- ja ratasuunnitelmien laatimisessa. Ennen esisuunnittelua on saatettu tehdä jo aiempia selvityksiä, joka on saattanut laukaista esisuunnittelun tarpeen tai tuoda lähtötietoa esisuunnittelun käynnistämiseen.
Esisuunnittelulle ei ole tarkasti määritettyä sisältöä ja muotoa.
”Ei ole yhtä tapaa tehdä esisuunnittelua, vaan sen tavoitteet ja laajuus ovat tapauskohtaisia. Esisuunnittelussa mietitään pitkän aikavälin tarpeita, mutta yhteensovitetaan ne lyhyen aikavälin tarpeisiin. Esisuunnittelun aikana myös kuullaan sidosryhmiä – esimerkiksi kuntia – ja huomioidaan heidän tarpeensa”, Väyläviraston projektipäällikkö Eero Virtanen avaa esisuunnittelun luonnetta.
Esisuunnitteluvaiheeseen ei sisälly hallinnollisia prosesseja toisin kuin yleis- ja ratasuunnitelmien laatimiseen.
Taidetta radan alittavassa Koulun alikäytävässä. Kuva: Ramboll Finland Oy.
Siltasuunnittelua ja varautumista kaksoisraiteeseen
Ruukin tapauksessa esisuunnittelu keskittyy pääasiassa ratateknisten suunnitelmien laatimiseen kuten siltasuunnitelmiin. Ruukin esisuunnittelun tarve lähti Siikajoen ratasillan uusimisen tarpeesta, mutta sisältää muitakin kohteita.
Suunniteltavan rataosuuden pituus on neljä kilometriä. Osuus sisältää useita uusia tai uusittavia siltoja, Ruukin henkilöliikenneasemalla varautumisen toiseen laituriin tasonvaihtorakenteineen sekä puunkuormausalueen tarkastelun raiteistoinen. Suunnitelma sisältää nykyisten jalankulku- ja virkistysreittiyhteyksien parantamistoimenpiteitä. Maantiellä sijaitsevan Ruukin ylikulkusillan uusiminen edellyttää myös Paavolantien linjauksen muutoksen.
Ruukissa pysähtyy henkilöliikenteen junia. Suunnittelussa varaudutaan toisen laiturin rakentamiseen. Kuva: Ramboll Finland Oy.
Suunnittelusta vastaavan Rambollin projektipäällikkö Markku Salo avaa Ruukin suunnittelua:
”Siikajoen ratasilta on elinkaarensa loppupuolella, ja tämä vanha teräsristikkosilta aiheuttaa pistekohtaisen nopeusrajoituksen. Ratasilta on tarkoituksenmukaista uusia lähitulevaisuudessa. Ensisijainen tehtävä suunnittelussa on selvittää miten ja mille paikalle Ruukissa sijaitseva Siikajoen ratasilta on tarkoituksenmukaista uusia lähitulevaisuudessa.”
Kaksoisraiteen rakentamisesta Ruukin kohdalle ei ole päätöstä tai suunnitelmia, mutta Ruukin esisuunnittelussa on varauduttu myös sen rakentamiseen tulevaisuudessa.
”Suunnitelmassa selvitetään ja esitetään laajin mahdollinen tulevaisuuden kaksoisraidetilanne Ruukin kohdalla tavoitenopeudella 200 km/h. Näin mm. kaavoituksessa ja alueen muussa suunnittelussa voidaan kaksoisraide huomioida siten, että lähitulevaisuudessa tehtävällä muulla rakentamisella ei hankaloiteta tai estetä tulevaisuuden radan rakentamisen aluetarpeita. Samalla varmistetaan, että Siikajoen ratasilta uusitaan ”oikealle” paikalle pitkän tähtäimen muut tarpeet huomioiden”, Markku kertoo.
Ruukin ratapihalla tehdään puunkuormausta. Kuva: Ramboll Finland Oy.
Ruukki on uniikki suunnittelukohde
Siikajokilaakso Ruukin taajamassa on kulttuurihistoriallisesti arvokasta aluetta, mikä on huomioitava suunnittelussa. Siikajoen vanha teräsristikkosilta on ollut osana maisemaa jo vuosikymmenten ajan. Uuden suunniteltavan ratasillan ulkoasussa huomioidaan sen sijoittuminen kulttuurimaisemaan.
Nykyinen Siikajoen ratasilta. Kuva: Ramboll Finland Oy.
Siikajoen ratasillan ali virtaava Siikajoki on tulvimisherkkä, mikä on huomioitu mm. uuden ratasillan pohjan alapinnan korkeudessa. Tulvimisriski on huomioitava myös uuden ratasillan rakentamisessa. Siikajoen ratasilta uusitaan nykyiselle paikalleen. Tämä edellyttää uusien maatukien rakentamista nykyisten maatukien taustoille ja uusien välitukien rakentamista nykyisten viereen radan pituussuunnassa. Rakentamisen aikana mahdollisesti esiintyviin ennakoimattomiin tulvariskeihin varautuminen on erityinen haaste tässä kohteessa.
Heti nykyisen ratasillan alavirran puolella sijaitsee äskettäin kunnostettu pohjapato. Siikajoen uoman riittävä virtaama on varmistettava sekä rakennustyön aikana että lopputilanteessa.
Rakentamisesta ei vielä päätöstä
Ruukin suunnittelu aloitettiin syksyllä 2023, ja suunnitelmien odotetaan valmistuvan tulevana kesänä. Suunnitteluratkaisuja on käyty läpi mm. Siikajoen kunnan sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kanssa. Ruukin liikennepaikan esisuunnittelun kanssa samanaikaisesti on käynnissä Siikajoen kunnan asemakaavamuutossuunnittelu radan lähialueella. Näin ollen tämä ratatekninen suunnittelu ajoittuu ideaaliseen ajankohtaan kaavamuutossuunnittelun yhteensovittamisen kanssa.
Nyt suunniteltavien kohteiden toteuttamisesta ei ole päätöstä. Rakentaminen ja mahdollisesti tarvittava jatkosuunnittelu vaativat erillisen toteuttamispäätöksen.
Lisätietoja:
Eero Virtanen, projektipäällikkö, Väylävirasto, p. 029 534 3017, [email protected]
Seuraa hanketta: