Rantaradan kehittäminen Karjaa-Kauklahti

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Rantaradan kehittämishankkeessa välillä Karjaa–Kauklahti tehdään sillan, ratarakenteen ja turvalaitteiden korjauksia. Lisäksi hankkeessa toteutetaan pienimuotoisia asema-alueiden esteettömyysparannuksia. Niiden avulla pyritään lisäämään matkustusmukavuutta ja palvelutasoa.

Kuvaa valmiista radasta
  • Suunnittelu 2021-2025
  • Rakentaminen 2025-2028
  • Valmistuminen 2028

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
Rakentaminen alkoi 2025
Kustannukset
80 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Junaliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistaminen. 
  • Matkustajamukavuuden ja palvelutason parantaminen. 
  • Liikennehäiriöiden pienentäminen. 
  • Esteettömyyden ja liityntäyhteyksien parantaminen asema-alueilla. 

Hankkeen tausta

Rantarata kulkee Helsingin ja Turun välillä, ja sen liikenne on pääosin kaukojunaliikennettä. Helsingin ja Siuntion välillä on myös lähijunaliikennettä, ja Salon–Turun välillä kulkee vähäisiä määriä tavarajunia. 

Kauklahti–Karjaa-rataosa muodostaa noin kolmanneksen koko rantaradan 196 kilometrin pituudesta. Pasila–Karjaa-rataosa on ollut liikenteen käytössä jo vuodesta 1903, minkä seurauksena radalla on useita iäkkäitä ja elinkaarensa päähän tulleita osuuksia. Rata kulkee vaihtelevassa maastossa, jossa on pehmeikköjä, kallioita ja runsaasti siirtymäkiilarakenteita. Tämä on aiheuttanut painumia ja lisännyt kunnossapitotarpeita. Lisäksi useat tunnelit, niiden suuaukot sekä radan sillat ovat huonokuntoisia ja vaativat peruskorjausta. 

Rataosuudella kulkee sekä kauko- että lähijunaliikennettä. Vuonna 2022 Helsingin ja Karjaan välisessä kaukoliikenteessä matkusti 1,59 miljoonaa matkustajaa. Arkivuorokaudessa Helsinki–Turku-välillä liikennöi 14 kaukojunaa suuntaansa. Kauklahti–Siuntio-välillä tehdään vuosittain arviolta noin 2 miljoonaa lähijunamatkaa. Lisäksi Kauklahti–Kirkkonummi-välillä liikennöi arkisin 46 lähijunavuoroa suuntaansa ja Siuntioon asti yhdeksän vuoroa. Tämä korostaa rataosuuden merkitystä sekä pääkaupunkiseudun arkiliikenteelle että kaukoliikenteelle Turun suuntaan. 

 

Hankkeen aikataulu

Korjaustoimenpiteiden osalta työt käynnistyvät vuoden 2025 aikana ja valmistuvat vuoteen 2028 mennessä. Rakennustöissä hyödynnetään Espoon kaupunkirata-hankkeen totaalikatkoja. 

Kustannusarvio

Hankkeelle on varattu valtion budjetista yhteensä 80 miljoonaa euroa. 

Ajankohtaista hankkeessa