Hankkeen tausta
Rantarata kulkee Helsingin ja Turun välillä, ja sen liikenne on pääosin kaukojunaliikennettä. Helsingin ja Siuntion välillä on myös lähijunaliikennettä, ja Salon–Turun välillä kulkee vähäisiä määriä tavarajunia.
Kauklahti–Karjaa-rataosa muodostaa noin kolmanneksen koko rantaradan 196 kilometrin pituudesta. Pasila–Karjaa-rataosa on ollut liikenteen käytössä jo vuodesta 1903, minkä seurauksena radalla on useita iäkkäitä ja elinkaarensa päähän tulleita osuuksia. Rata kulkee vaihtelevassa maastossa, jossa on pehmeikköjä, kallioita ja runsaasti siirtymäkiilarakenteita. Tämä on aiheuttanut painumia ja lisännyt kunnossapitotarpeita. Lisäksi useat tunnelit, niiden suuaukot sekä radan sillat ovat huonokuntoisia ja vaativat peruskorjausta.
Rataosuudella kulkee sekä kauko- että lähijunaliikennettä. Vuonna 2022 Helsingin ja Karjaan välisessä kaukoliikenteessä matkusti 1,59 miljoonaa matkustajaa. Arkivuorokaudessa Helsinki–Turku-välillä liikennöi 14 kaukojunaa suuntaansa. Kauklahti–Siuntio-välillä tehdään vuosittain arviolta noin 2 miljoonaa lähijunamatkaa. Lisäksi Kauklahti–Kirkkonummi-välillä liikennöi arkisin 46 lähijunavuoroa suuntaansa ja Siuntioon asti yhdeksän vuoroa. Tämä korostaa rataosuuden merkitystä sekä pääkaupunkiseudun arkiliikenteelle että kaukoliikenteelle Turun suuntaan.
Hankkeen aikataulu
Korjaustoimenpiteiden osalta työt käynnistyvät vuoden 2025 aikana ja valmistuvat vuoteen 2028 mennessä. Rakennustöissä hyödynnetään Espoon kaupunkirata-hankkeen totaalikatkoja.
Kustannusarvio
Hankkeelle on varattu valtion budjetista yhteensä 80 miljoonaa euroa.