Hankkeen tausta
Rantarata kulkee Helsingin ja Turun välillä ja liikenne radalla on pääasiassa kaukojunaliikennettä. Helsingin ja Siuntion välillä on myös lähijunaliikennettä sekä vähäisissä määrin Salon ja Turun välillä tavarajunaliikennettä. Varsin iäkäs rata kulkee uusien ja vanhojen ratapenkereiden ja rakenteiden perustusten päällä. Maasto on nopeasti vaihtuvaa, pääosin pehmeikköä ja kalliota sekä paljon siirtymäkiilarakenteita.
Kauklahti–Karjaa-rataosuus muodostaa merkittävän osan Helsinki-Turku-välisestä rantaradasta, kattaen noin kolmanneksen sen 196 kilometrin kokonaispituudesta. Pasila–Karjaa-rataosa on ollut yleisen liikenteen käytössä jo vuodesta 1903 alkaen, minkä seurauksena radalla on useita elinkaarensa päähän tulleita osuuksia. Rata on jouduttu rakentamaan monin paikoin pehmeiköille, joka on aiheuttanut painumia rataosuudella. Lisäksi useat tunnelit ja niiden suuaukot ovat päässeet huonokuntoisiksi.
Kauklahti-Karjaa-rataosan liikenne koostuu sekä kauko- että lähijunaliikenteestä. Vuonna 2022 Helsingin ja Karjaan välisessä kaukoliikenteessä matkusti 1,59 miljoonaa matkustajaa. Helsinki–Turku-välillä liikennöi arkivuorokaudessa 14 kaukojunaa suuntaansa. Lisäksi lähijunaliikenteessä Kauklahti–Siuntio-välillä tehdään vuosittain arviolta noin 2 miljoonaa matkaa. Kauklahti-Kirkkonummi-välillä lähijunia liikennöi arkivuorokaudessa 46 vuoroa suuntaansa ja Siuntioon asti 9 vuoroa.
Hankkeen aikataulu
Korjaustoimenpiteiden osalta työt käynnistyvät vuoden 2025 aikana ja valmistuvat vuoteen 2028 mennessä. Rakennustöissä hyödynnetään Espoon kaupunkirata-hankkeen totaalikatkoja.
Kustannusarvio
Hankkeelle on varattu valtion budjetista yhteensä 80 miljoonaa euroa.