Rantaradan kehittäminen Karjaa-Kauklahti

Ratahanke Käynnissä Uusimaa

Rantaradan kehittämishankkeessa välillä Karjaa-Kauklahti tehdään sillan, ratarakenteen ja turvalaitteiden korjauksia. Lisäksi hankkeessa tehdään pieniä asema-alueiden esteettömyyteen liittyviä parantamistoimenpiteitä, joiden avulla pyritään parantamaan matkustusmukavuutta.

Lähikuvaa raiteista
  • Suunnittelu 2021-2025
  • Rakentaminen 2025-2028
  • Valmistuminen 2028

Hankkeen perustiedot


Aikataulu
Rakentaminen alkaa 2025
Kustannukset
80 miljoonaa euroa
Tilaaja
Väylävirasto
Tavoitteet
  • Junaliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistaminen. 
  • Matkustajamukavuuden ja palvelutason parantaminen. 
  • Liikennehäiriöiden pienentäminen. 

Hankkeen tausta

Rantarata kulkee Helsingin ja Turun välillä ja liikenne radalla on pääasiassa kaukojunaliikennettä. Helsingin ja Siuntion välillä on myös lähijunaliikennettä sekä vähäisissä määrin Salon ja Turun välillä tavarajunaliikennettä. Varsin iäkäs rata kulkee uusien ja vanhojen ratapenkereiden ja rakenteiden perustusten päällä. Maasto on nopeasti vaihtuvaa, pääosin pehmeikköä ja kalliota sekä paljon siirtymäkiilarakenteita.

Kauklahti–Karjaa-rataosuus muodostaa merkittävän osan Helsinki-Turku-välisestä rantaradasta, kattaen noin kolmanneksen sen 196 kilometrin kokonaispituudesta. Pasila–Karjaa-rataosa on ollut yleisen liikenteen käytössä jo vuodesta 1903 alkaen, minkä seurauksena radalla on useita elinkaarensa päähän tulleita osuuksia. Rata on jouduttu rakentamaan monin paikoin pehmeiköille, joka on aiheuttanut painumia rataosuudella. Lisäksi useat tunnelit ja niiden suuaukot ovat päässeet huonokuntoisiksi. 

Kauklahti-Karjaa-rataosan liikenne koostuu sekä kauko- että lähijunaliikenteestä. Vuonna 2022 Helsingin ja Karjaan välisessä kaukoliikenteessä matkusti 1,59 miljoonaa matkustajaa. Helsinki–Turku-välillä liikennöi arkivuorokaudessa 14 kaukojunaa suuntaansa. Lisäksi lähijunaliikenteessä Kauklahti–Siuntio-välillä tehdään vuosittain arviolta noin 2 miljoonaa matkaa. Kauklahti-Kirkkonummi-välillä lähijunia liikennöi arkivuorokaudessa 46 vuoroa suuntaansa ja Siuntioon asti 9 vuoroa.

Hankkeen sisältö ja tavoitteet

Hankkeeseen kuuluu useita radan korjaus- ja kehittämistoimenpiteitä. Hankkeen tavoitteena on varmistaa turvallinen ja häiriötön liikennöinti sekä parantaa matkustusmukavuutta ja palvelutasoa. Hankkeen toimenpiteet toteutetaan vaiheittain useamman vuoden aikana. 

Rakennettavat kohteet ja korjaustoimenpiteet: 

  • Jeppaksen alikulkukäytävän ja radan stabiliteetin parantaminen
  • Inkoo-Karjaa stabiliteetin parantaminen 
  • Kauklahti-Karjaa turvalaitteiden parantaminen
  • Lillgårdin ja Riddarbackenin tunneleiden korjaaminen 
  • Siuntion asema-alueen parantaminen 
  • Kirkkonummen itäisten vaihteiden toteuttaminen 

Kehittämistoimenpiteet: 

  • Siuntion kaksoisraiteen suunnittelu 
  • Inkoon aseman kävelyn- ja pyöräilyn väylän esiselvitys 
  • Inkoon syväsataman pistoraiteen esiselvitys 

Hankkeen aikataulu

Korjaustoimenpiteiden osalta työt käynnistyvät vuoden 2025 aikana ja valmistuvat vuoteen 2028 mennessä. Rakennustöissä hyödynnetään Espoon kaupunkirata-hankkeen totaalikatkoja. 

Kustannusarvio

Hankkeelle on varattu valtion budjetista yhteensä 80 miljoonaa euroa. 

Ajankohtaista hankkeessa