Rantaradan kehittäminen Karjaa-Kauklahti: Tänä vuonna käynnistyy useita korjaustoimenpiteitä
Julkaistu 2.5.2025 9.00
Vuonna 2025 hankkeella käynnistetään useita urakoita
Hankkeen korjaustoimenpiteisiin kuuluu muun muassa Jeppaksen alikäytävän ja radan stabiliteetin parantaminen, jossa rakennetaan uusi jalankulun ja pyöräilyn väylä. Samalla Jeppaksen tasoristeys poistetaan ja tilalle rakennetaan korvaavat kulkuyhteydet. Rakentamistyöt aloitettiin maaliskuussa 2025 ja ne valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Pääurakoitsijana urakassa toimii YIT Infra Oy.
Hankkeessa korjataan myös nykyiset Lillgårdin ja Riddarbackenin huonokuntoiset tunnelit. Tunneleiden eristeiden korjaus aloitettiin huhtikuussa 2025 ja töiden on määrä valmistua vuoden 2025 aikana. Pääurakoitsijana tunneleiden korjauksessa toimii GRK Suomi Oy.
Toukokuussa päästään aloittamaan myös ensimmäisen vaiheen rakennustyöt Inkoo-Karjaa-rataosan stabiliteetin parantamiseksi. Urakan ensimmäisen vaiheen toteuttaa Kreate Oy.
”Inkoo-Karjaa stabiliteetin parantaminen-urakassa parannetaan rataosaa noin 4,5 kilometrin matkalta Inkoon liikennepaikalta Söderlandintien alikulkusillalle. Rakennustyöt toteutetaan vaiheittain useamman vuoden aikana. Urakan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus valmistua lokakuussa 2025”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.
Tämän vuoden aikana aloitetaan myös rakennustyöt Inkoon ja Karjaan liikennepaikkojen esteettömyyden parantamiseksi sekä Kauklahti-Karjaa-rataosan turvalaitteiden parantamiseksi.
Rakennustöissä hyödynnetään kesän junaliikennekatko
Karjaa-Kauklahti-rataosan rakennustöitä edistetään viiden viikon junaliikennekatkon aikana, jolloin rakennustöitä tehdään myös Espoon kaupunkirata -hankkeessa. Junaliikennekatko alkaa maanantaina 23.6. klo 02.00. Katkon aikana kaikki lähijunat Leppävaaran ja Siuntion välillä sekä Helsingin ja Karjaan väliset kaukojunat korvataan busseilla. Lisätietoa liikennekatkojen aikaisista poikkeusjärjestelyistä löytyy VR:n verkkosivuilta.
”Työskentely yhtämittaisen pidemmän katkon ajan mahdollistaa tehokkaan, laadukkaan ja turvallisemman tavan toteuttaa rakennustöitä verrattuna lyhyisiin työrakoihin. Junaliikennekatkojen hyödyntäminen mahdollistaa myös merkittäviä kustannussäästöjä”, toteaa Mäkelä.
Hankkeella aloitetaan myös esiselvitys- ja suunnittelutöitä
Hankkeeseen sisältyy myös useita kehittämistoimenpiteitä. Näitä ovat Siuntion kaksoisraiteen suunnittelu, Siuntion asema-alueen parantaminen, Inkoon aseman kävelyn ja pyöräilyn väylän esiselvitys sekä Inkoon syväsataman pistoraiteen esiselvitys.
”Siuntion kaksoisraiteen suunnittelussa selvitetään mahdollisen kaksoisraiteen sijoittamista Siuntion alueelle. Ympäristövaikutusten arviointi ja ratatekninen suunnittelu on aloitettu hiljattain keväällä. Lisäksi Siuntion asema-alueen parantamisesta on parhaillaan käynnissä ratasuunnitelman laadinta", sanoo Mäkelä.
Inkoon syväsataman pistoraiteen esiselvityksessä tarkastellaan uutta ratayhteyttä maakuntakaavan yhteystarpeen mukaisesti Inkoon syväsatamaan. Esiselvitystyöt Inkoon aseman kävelyn ja pyöräilyn väylästä sekä Inkoon syväsataman pistoraiteesta käynnistetään myös vuoden 2025 aikana. Hankkeen kustannusarvio on 80 miljoonaa euroa.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Erkki Mäkelä, Väylävirasto, p. 029 534 3822, [email protected]
Lisää hankkeesta:
https://vayla.fi/rantaradan-kehittaminen-karjaa-kauklahti