Projektets bakgrund
Kustbanan går mellan Helsingfors och Åbo och trafiken på banan utgörs huvudsakligen av fjärrtågstrafik. Mellan Helsingfors och Sjundeå trafikerar också närtågstrafik samt mellan Salo och Åbo även godstågstrafik i liten utsträckning. Den mycket ålderstigna banan löper ovanpå fundamenten till både nya och gamla banvallar och konstruktioner. Terrängen är mycket varierande men består huvudsakligen av mjuk mark och klippor samt av många utspetsningskonstruktioner.
Banavsnittet Köklax–Karis utgör en betydande del av kustbanan mellan Helsingfors och Åbo och täcker cirka en tredjedel av dess totala längd på 196 kilometer. Banavsnittet Böle–Karis har använts för allmän trafik sedan 1903, vilket har lett till att det på banan finns flera avsnitt som nått slutet av sin livscykel. På många ställen har man varit tvungen att bygga banan på mjukmarker, vilket har orsakat sättningar i banan. Dessutom har flera tunnlar och deras mynningar blivit i dåligt skick.
Trafiken på banavsnittet Köklax–Karis består av både fjärr- och närtågstrafik. År 2022 reste 1,59 miljoner passagerare i fjärrtrafiken mellan Helsingfors och Karis. Under ett vardagsdygn trafikerar 14 fjärrtåg per riktning mellan Helsingfors–Åbo. Dessutom görs årligen uppskattningsvis cirka 2 miljoner resor i närtågstrafiken mellan Köklax och Sjundeå. Under vardagsdygn trafikerar 46 turer per riktning mellan Köklax–Kyrkslätt och 9 turer fram till Sjundeå.
Projektets innehåll och mål
I projektet ingår flera reparations- och utvecklingsåtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att tågen kan trafikera utan störningar och på ett säkert sätt. Målet med projektet är att säkerställa säker och störningsfri trafikering samt att förbättra resekomforten och servicenivån. Åtgärder inom projektet genomförs stegvis under flera års tid.
Objekt som ska byggas och reparationsåtgärder:
• Förbättringen av Sjundeå stationsområde
• Genomförande av de östra växlarna i Kyrkslätt
• Förbättring av underfarten vid Jeppas och banans stabilitet
• Förbättring av stabiliteten på avsnittet Ingå–Karis
• Köklax–Karis säkerhetsanordningar
• Reparation av tunnlarna vid Lillgård och Riddarbacken
Utvecklingsåtgärder
• Planering av dubbelspåret i Sjundeå
• Förutredning av gång- och cykelleden vid Ingå station
• Förutredning av stickspåret i djuphamnen i Ingå
Projektets tidtabell
I fråga om reparationsåtgärderna inleds arbetet under 2025 och slutförs före 2028. I byggarbetet utnyttjas totalavbrotten i projektet Esbo stadsbana.
Kostnadskalkyl
Sammanlagt 80 miljoner euro har reserverats för projektet ur statsbudgeten.