-
Rantarata Helsingin ja Turun välillä on tärkeä kauko- ja lähijunaliikenteen väylä. Karjaa–Kauklahti-rataosuus on ollut käytössä jo yli sata vuotta, ja monet sen rakenteet, tunnelit ja turvalaitteet ovat tulleet elinkaarensa päähän. Lisäksi pehmeikkömaasto on aiheuttanut painumia, jotka heikentävät radan kestävyyttä ja turvallisuutta. Hankkeen avulla varmistetaan, että junaliikenne pysyy sujuvana ja turvallisena myös tulevaisuudessa.
-
Hankkeessa parannetaan ja uusitaan useita rataosuuksia. Toimenpiteisiin kuuluvat muun muassa:
- ratarakenteiden ja siltojen korjaukset
- turvalaitteiden uusiminen Karjaan ja Kauklahden välillä
- tunnelien korjaukset (Lillgård ja Riddarbacken)
- Siuntion asema-alueen esteettömyys- ja palvelutason parantaminen
- Kirkkonummen itäisten vaihteiden rakentaminen
- pienimuotoisia kehittämistoimenpiteitä, kuten Siuntion kaksoisraiteen suunnittelu sekä Inkoon jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien selvitykset
-
Hankkeen tavoitteena on:
- Varmistaa junaliikenteen turvallisuus ja sujuvuus.
- Parantaa matkustajien palvelutasoa ja matkustusmukavuutta.
- Vähentää liikenteen häiriöitä ja viivästyksiä.
-
Hankkeen suunnittelu on alkanut vuonna 2021. Rakentaminen alkoi vuonna 2025, ja hanke valmistuu vuoteen 2028 mennessä.
-
Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 80 miljoonaa euroa. Rahoitus tulee valtion budjetista.
-
Hankkeen tilaaja on Väylävirasto, joka vastaa Suomen väyläverkon kehittämisestä ja kunnossapidosta.
-
Rakentamisen aikana työt ajoitetaan niin, että junaliikenteelle aiheutuu mahdollisimman vähän häiriöitä. Osa työvaiheista toteutetaan Espoon kaupunkirata -hankkeen yhteydessä, jolloin hyödynnetään jo ennalta suunniteltuja junaliikenteen katkoja.
-
Karjaa–Kauklahti-rataosuus muodostaa noin kolmanneksen koko Helsingin ja Turun välisestä rantaradasta. Sen kautta kulkee sekä vilkas lähijunaliikenne että kaukojunaliikenne. Vuonna 2022 Helsingin ja Karjaan välillä matkusti 1,59 miljoonaa matkustajaa, ja lisäksi Kauklahti–Siuntio-välillä tehdään vuosittain noin 2 miljoonaa lähijunamatkaa.
-
Hankkeen ansiosta junamatkustaminen on jatkossa entistä sujuvampaa ja luotettavampaa. Esteettömyyden parannukset helpottavat liikkumista, ja liikennehäiriötä on jatkossa vähemmän.
-
Rautatieliikenne on ympäristöystävällinen matkustustapa. Radalla tehtävät peruskorjaukset pidentävät rakenteiden käyttöikää ja vähentävät kunnossapitotarpeita pitkällä aikavälillä, mikä tukee kestävää liikkumista.
-