Hyppää sisältöön

Pieksämäen asemajärjestelyt -hankkeen ensimmäinen vaihe valmistui

Julkaistu 27.11.2023 9.59

 

Pieksämäen henkilöratapihalla valmistuivat reunalaiturien muutostyöt. Työt jatkuvat ensi vuonna välilaiturilla.

Pieksämäen asemajärjestelyt -hankkeessa parannetaan aseman matkustajalaitureiden kunto- ja varustetasoa vastaamaan nykyisiä esteettömyysvaatimuksia. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa uusittiin reunalaiturit 1 ja 6. Laitureita korotettiin ja ne varustettiin tuntoon perustuvilla merkinnöillä. Myös laiturien pysäkkikatokset, valaistus, hissit ja opasteet uusittiin.

Rakentajat viimeistelevät uutta asfalttipintaa asemalaiturilla, jonka vasemmalla puolella näkyy rata ja oikealla taustalla punatiilinen asemarakennus.Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa parannettiin reunalaiturit 1 ja 6.

Projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta kertoo, että yhteistyö hankkeen eri osapuolten välillä on ollut sujuvaa.

”Tällaisissa vanhoissa kohteissa tulee aina eteen jotain, johon ei olla varauduttu. Tässä hankkeessa kaikilla on ollut yhteinen tahto löytää ratkaisuja ja viedä hanketta yhdessä eteenpäin”, Parviainen luonnehtii.

Vastaava työnjohtaja Tomi Pyökeri Kreate Oy:stä jakaa Parviaisen näkemyksen:

”Pieksämäen ratapiha on 1980-luvulla sähköistetty, joten kaapeleiden sijainteja ei ollut tiedossa, kun laitureita alettiin uusia. Pienistä yllätyksistä huolimatta työt on saatu maaliin suunnitellussa aikataulussa, eikä liikenne radalla ole häiriintynyt.”

Huomioliiviin pukeutunut työnjohtaja seisoo asemalaiturilla pysäkkikatoksen vieressä, laiturin asfalttipinnassa erottuvat tuntopolut.Laiturit varustettiin tuntoon perustuvilla merkinnöillä ja uusilla pysäkkikatoksilla.

Riitta Parviaisen mielestä hankkeen iso onnistuminen on ollut se, että työmaat on saatu täysin erotettua matkustajien reiteistä. Tämä on lisännyt turvallisuutta ja selkiyttänyt kokonaisuutta.

Hanke jatkuu ensi vuonna toisella vaiheella, jossa puretaan raide 2 ja uusitaan välilaituri 3–4. Toisen vaiheen muutossuunnittelu valmistuu kuluvan vuoden loppuun mennessä ja urakka kilpailutetaan kevään 2024 aikana.

Väyläviraston hanke täydentää Pieksämäen kaupungin vuonna 2023 toteuttamaa asemanseudun remonttia, jossa muun muassa uusittiin asematunneli esteettömyysvaatimuksia vastaavaksi.

 

Lisätiedot
Väylävirasto
Projektipäällikkö Riitta Parviainen
029 534 3034
[email protected]

Hanke verkossa
vayla.fi/pieksamaen-asemajarjestelyt

Hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa
https://www.flickr.com/photos/vaylafi/albums/72177720311333438

Pieksämäen asemajärjestelyt -hanke
Pieksämäki on rautatieliikenteen merkittävä risteysasema ja Suomen ainoa paikkakunta, jossa rautatiet risteävät neljästä suunnasta: Kouvola, Kuopio, Joensuu ja Jyväskylä. Pieksämäen aseman kautta kulkee vuodessa noin 200 000 matkustajaa. Matkustajalaitureiden kunto- ja varustetaso ei ole vastannut nykyisiä vaatimuksia, kuten esteettömän liikkumisen vaatimuksia. Väyläviraston hankkeessa matalat laiturit muutetaan korkeiksi laitureiksi ja varustetaan esteettömyysvaatimusten edellyttämillä rakenteilla ja merkinnöillä. Lisäksi tehdään yksittäisiä raide- ja turvalaitemuutoksia sekä uusitaan laitureiden katokset. Hanke toteutetaan kaksivaiheisena vuosina 2023 ja 2024. Sen kustannustavoite on 5 miljoonaa euroa.

Liitteet